1515

Uppgifter: Klart med höjd pensionsålder

En blocköverskridande principöverenskommelse om pensionerna är klar "i sak".

Den innebär bland annat höjd pensionsålder.

Bild:TT

Principöverenskommelsen som partierna i den så kallade pensionsgruppen har nått ska enligt planerna presenteras under torsdagen. Det pågick dock diskussioner in i det sista.

Trots att regeringen och Alliansen enligt uppgift till TT är överens i sak är det osäkert om det blir en gemensam presskonferens. En orsak uppges vara att valåret närmar sig och att det finns en tvekan från Alliansens sida inför att synas tillsammans med regeringen.

En gemensam debattartikel är dock planerad för torsdag morgon.

Få ut mer i pension. Jämför pensionsavgifter här (extern tjänst)

Överenskommelsen kommer att innehålla förslag på flera områden.

Ett förslag handlar om höjd ålder för när den allmänna inkomstpensionen tidigast får tas ut. En utredning har föreslagit en höjning från 61 år till 63 år. Medier har rapporterat om att även pensionsgruppen landat i 63 år.

En höjning anses nödvändig för att pensionssystemet inte ska urholkas när vi lever allt längre. Genomsnittsåldern för när svenskarna går i pension i dag är 64,5 år.

Särskilt Socialdemokraterna har drivit på för att arbetslivet inte ska bli betydligt längre för människor i arbetaryrken som vanligen börjar yrkesarbeta flera år tidigare än de som läser på universitet.

"Jag ser väldigt positivt på en höjd pensionsålder faktiskt", sade dock arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) i tisdags.

Men hon betonade att politiken måste handla om att människor ska hålla för och orka med ett långt yrkesliv.

Dagens Nyheter har tidigare rapporterat att pensionsgruppen också kommer att föreslå att man får ta ut allmän pension efter att ha arbetat i 44 år.

Pensionsgruppen vill förbättra situationen för de äldre med lägst pension. Här har Socialdemokraterna velat se en höjd garantipension, medan Alliansen tycker att höjda bostadstillägg är att föredra. Det pågår dock en utredning på Socialdepartementet om stärkt grundskydd som ska vara klar i februari. Därför kan principöverenskommelsen komma att bli oprecis på det området.

Pensionsgruppen lägger också fram förslag som berör rätten att få jobba kvar även efter att man fyllt 67 år.

Ett fjärde område där pensionsgruppen lägger fram förslag är premiepensionssystemet. Här har Socialdemokraterna velat se en stor omgörning, bland annat höjda krav på de fonder som är med i systemet och färre fonder att välja mellan. I dag finns omkring 800 fonder att välja på.

Förslagen i principöverenskommelsen kommer att kräva ytterligare utredningen innan de kan bli verklighet.

Pensionsgruppen består av S, MP, M, L, C och KD.


Innehåll från MicrosoftAnnons

Från kunddata till värde – nya möjligheter för retail-branschen

Helena Fuchs, affärsområdeschef Business Applications på Microsoft.
Helena Fuchs, affärsområdeschef Business Applications på Microsoft.

I samarbete med Dagens Industri anordnade Microsoft i början av februari ett webbinarium kopplat till retailindustrin. Tillsammans med inbjudna gäster diskuterades hur man kan bygga ett varumärke och en handel som skapar nöjda och återkommande kunder med hjälp av data – för all framtid. 

Anmäl dig till on-demand-event här 

Under webbinariets inledning diskuterades bland annat hur den framtida handelsstrukturen lär komma att utformas. Helena Fuchs, affärsområdeschef Business Applications på Microsoft, berättar att det under lång tid har funnits resonemang om framtidens retail och kundupplevelse. I och med inträdet av Covid-19 chockades dock många branscher in i en transformering. Retail-branschen hade redan en stark närvaro online och kunde därmed anpassa sig bättre än andra, men även här förändrades förutsättningarna drastiskt. Detta har lett till att målbilden har justerats: 

– Att vårda sina kunder och eliminera risker i alla led har blivit än viktigare. Att skapa en bra kundupplevelse är dock en komplex resa; du kan inte bli konkurrenskraftig om du inte vet vem kunden är och hur du når ut till den. Kärnfrågan är då vad som är en bra kundupplevelse? Här gäller det att ha koll på all sin egen och extern data.

Så möjliggör ni en intelligent detaljhandel 

Ta prediktiva beslut med rätt data

Medan mycket finns att vinna på personalisering genom att etablera till exempel relevanta kundklubbar, är det många som inte nyttjar sin kunddata till fullo. 

– Genom att använda moderna molntjänster uppstår nya möjligheter att få data att röra sig dynamiskt genom hela verksamheten, vilket innebär att man kan få helt nya synergieffekter. Först när man har en helhetsbild kan man med hjälp av AI och maskininlärning analysera, riskeliminera och ta prediktiva beslut, till exempel att styra inköp efter efterfrågan och bygga sortiment efter kundgrupp. Lyckas man med dessa processer kan man alltså räkna med både nöjdare kunder och en högre lönsamhet.

Ladda ner AI for Retail Playbook här 

Bistår med att driva transformationen

Retailbranschen har talat om att transformera sina processer under lång tid och de flesta organisationer har byggt upp innovationsenheter; själva transformationen har dock uteblivit på många håll. Så vad krävs för att bygga en organisation som är kapabel att ta sig an nya processer men också en kultur som är redo att realisera det nya?

Helena betonar att det i grunden gäller att vara snabbfotad och att kontinuerligt anpassa sig efter uppkomna förändringar. Detta kan vara lättare sagt än gjort men fullt genomförbart med stöd av modern teknik. Det viktiga är att våga testa och våga göra – först då kommer man från ide till utrullning – men på många håll saknas fortfarande en förståelse för vad rätt behandlad data egentligen kan medföra. 

– Ett bra exempel på hur vi utvecklar tjänster för att hjälpa Retail att bli mer lönsamt är Microsoft Cloud for Retail. Här samlar vi funktionalitet för att förbättra hela kundresan med integrerad intelligens men även tjänster för att underlätta för personal i butik och optimera hela produktions och leveranskedjan. Vi har utformat våra lösningar för att hjälpa våra kunder att på allvar realisera värdet av sin data, oavsett om det gäller gammal sådan, realtidsdata eller prediktiv data. Det är först med dessa insikter som retailaktörer kommer att kunna vara konkurrenskraftiga i framtiden, avslutar Helena.

Läs Retail Trends Playbook 2021: Driva operativ resiliens med uppkopplade människor och system  

Mer från Microsoft

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Microsoft och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?