1515
Annons

Uppgifter: FBI-chefen kände till falsk rysk info

Den förre FBI-chefen James Comey kände till att viktig information i utredningen av Hillary Clintons e-post var falskeligen fabricerad av rysk underrättelsetjänst. Men om det blev känt var han rädd att utredningen och justitiedepartementet skulle undergrävas, uppger flera källor för CNN.

James Comey
James ComeyBild:AP

Följden blev att han på egen hand i förra sommaren offentligt meddelade att utredningen var över – utan att stämma av med dåvarande justitieminister Loretta Lynch – samtidigt som han konstaterade att presidentkandidat Clinton hade varit "extremt vårdslös" med hemliga uppgifter, även om det inte skett medvetet.

I onsdags rapporterade Washington Post att syftet med den ryska informationen var att ställa Lynch i dålig dager i Clintonutredningen. CNN:s källor klargör nu att Comey och andra befattningshavare i FBI verkligen visste att uppgifterna var falska.

Innehåll från AccentureAnnons

Bransch i omvandling: Det här krävs för partnerskap med den nya elkunden

Vinterns elpriser har, minst sagt, fått konsumenterna att lägga märke till sin elräkning. Nu måste elbolagen visa kunderna att de erbjuder något mer än bara en faktura, och det finns framförallt fem områden som krävs för att skapa partnerskap med den nya elkunden.

Läs mer om vad som krävs för att bli framtidens elleverantör 

Det är mycket el på agendan just nu. Efter en vinter med rekordhöga elpriser har Rysslands invasion av Ukraina satt kniven mot strupen på den europeiska energianvändningen, samtidigt som klimatkrisen kräver en omställning från fossila bränslen i varenda bransch, från transport till ståltillverkning.

– Energi är verkligen en bransch under stark omvandling, och det sker brett i hela samhället, konstaterar Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

– Framförallt ser vi att kunderna, oavsett om det är privatkunder eller företagskunder, i dag ställer helt andra krav på sin elleverantör än vad de har gjort tidigare.

Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.
Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

Rapporten ”The New Energy Consumer” från Accenture konstaterar att relationen mellan kund och elleverantör tidigare var i princip transaktionsbaserad. El kom ur två hål i väggen, räkningen betalades, ingen tänkte mer på det än så.

– Men både det höga elpris vi ser nu och den höga medvetenhet som finns kring hållbarhet har ändrat det här markant. Slutkunden idag vill vara med och bidra till energi-omställningen genom att köpa grönare el, men de vill också ha hjälp från elbolagen med att effektivisera sin egen elkonsumtion.

Perspektivskifte av stora mått

Och det här ställer elbolagen inför ett perspektivskifte av stora mått. Inte minst kräver det en ny syn på vad som egentligen skapar värde för både dem själva, och för kunden. Enligt rapporten är det framförallt fem områden som elbolagen behöver fundera över för att skapa en känslomässig, snarare än transaktionsbaserad, relation med sina kunder: Syfte, Produkter, Teknikplattformar, Talang och Partnerskap.

– Alla de här fem är lika viktiga, men att ha ett ambitiöst och genuint syfte som fylls med reellt innehåll snarare än floskler är grunden. Syftet skall sedan driva åtgärder, för det är utan tvekan så att kunder och företag vill köpa tjänster och produkter från företag som bidrar till omställningen kring hållbarhet.

Det är med ett tydligt syfte företagen kan hitta riktningen för att utveckla nya produkter och tekniska plattformar, det är med ett tydligt syfte de kan attrahera anställda och kunder, och det är med ett tydligt syfte de hittar de partnerskap som blir avgörande för att kunna bli en viktig spelare, inte bara på elmarknaden, utan i den energiomställning som nu sker inom hela samhället. Och här ser Fredrik Engdar att de svenska bolagen ligger bra till.

– Många svenska elbolag ligger redan långt framme, för de vet vad de vill åstadkomma och de verkar vara genuina i sin önskan att nå dit. Nu gäller det att ta nästa steg och fortsätta driva omvandlingen mot ett hållbart samhälle.

Rapporten visar även att konsumenterna vill ha hjälp att själva ställa om sin energikonsumtion. Dels via råd och tips, dels också via nya produkter och miljövänliga alternativ. 

– De svenska bolagen ligger bra till när det gäller att erbjuda grön el, men sen behöver de hjälpa kunderna i deras omställning och effektivisera elanvändningen. För att åstadkomma detta behövs både större insikt i kunders beteende och behov, samt nya typer av produkter. 

Nya former av partnerskap

En annan viktig aspekt av omställningen är nya former av partnerskap för att i nära samarbete med företagskunder och andra aktörer på marknaden förändra energianvändningen. 

– Partnerskap är en hjärtefråga för mig. Energiomställningen har redan lett till helt nya sorters gränsöverskridande samarbeten mellan branscher som vi inte har sett så ofta tidigare.

Till exempel möbelföretag som säljer solpaneler, snabbmatskedjor som blir laddstationer för elbilar, oljebolag som köper kraftbolag – kombinationerna är många, ibland överraskande och uppstår överallt.

– Det är den ökande kundinsikten, och självinsikten, som ligger bakom. Företagen inser att de inte kan göra allt själv, utan att de måste ingå partnerskap både med aktörer i andra branscher och med snabba, digitala startups som kan hjälpa till att utveckla nya förmågor och snabba på energiomställningen. De här konstellationerna kommer att vara avgörande för att klara av att vara relevant på den nya energimarknaden.

Läs mer om elbranschens omställning 

 

Mer från Accenture

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accenture och ej en artikel av Dagens industri

”Galen” målmedvetenhet tog henne till framgången

Hennes glasögon tog modevärlden med storm och varumärket har växt med hjälp av kända kunder, konstfull design och hårt jobb. Nu växer nya marknader som Indien och Nigeria. 

”Jag vill göra världen vackrare”, säger Anna-Karin Karlsson.

Anna-Karin Karlsson med några av sina glasögonmodeller.
Anna-Karin Karlsson med några av sina glasögonmodeller.Foto:Cornelia Jönsson

Genom glasögondesignen har Anna-Karin Karlsson fått kanalisera sin kreativitet och byggt upp ett exklusivt varumärke med glasögon som sticker ut – handgjorda, med spektakulär design och i material som titan, guld, pärlor och diamanter.

Bland de kända namn som genom åren burit hennes design finns namn som Beyoncé, Kylie Jenner och Jennifer Lopez.

”Jag försöker att inte göra saker som bara håller en säsong. Jag tänker att man ska ha en optisk garderob som fungerar hela livet. Man investerar i något som är okej idag men också om tio år och bygger på den efter hand.”

 Anna-Karin Karlsson är uppväxt i Västerås. Skapandet har funnits med sedan barndomen.

”Jag målade och ritade jämt, och höll på med musik”, säger hon.

Som nittonåring flyttade hon till London. När hon jobbade som servitris träffade hon på en man vars fru ägde en av världens äldsta optikbutiker och hon började så småningom jobba där.

”Jag designade glasögon, främst till förnäma herrar”, säger Anna-Karin Karlsson.

Tiden gick och till slut blev det dags att återvända till Sverige tillsammans med sin då femåriga son. Då hade hon varit borta ett drygt decennium.

”Jag fick inget jobb och var helt pank. Familjen hade en stuga som stod tom i Dalarna så jag och min son flyttade in där. Jag hade bara tid, men inga pengar.”

”Jag har alltid känt att jag velat göra något stort med mitt liv. Så jag gjorde en plan och bestämde mig för att jag skulle jobba aktivt med att bli en känd glasögondesigner. Jag gick upp klockan 04 varje dag och jobbade till sent, under ett års tid.”

Anna-Karin Karlsson åkte runt till tillverkare och övertalade dem att jobba med henne trots att hon inte hade några pengar. På något sätt fick hon tillslut klart tio prototyper.

”När de kom så sov jag med dem, för jag kände att det här är vår framtid nu. Det är allt jag äger.”

Anna-Karin Karlsson ansökte om att få ställa ut på Paris modevecka året därpå och kom med. Hon blev även nominerad till Guldknappen. Hon flyttade till Stockholm och uppvaktade envist moderedaktörer och skribenter på magasin i både Sverige, Europa och USA.

”Jag var helt galet målmedveten. Jag såg inga hinder, jag bara skulle lyckas!”

 

Anna-Karin Karlssons glasögon blev något nytt i modevärlden, med sin nyskapande, konstfulla design i kombination med exklusiva materialval, något som Di Weekend rapporterade om för några år sedan

”Det är inte så många som kommer in från konsthållet i glasögonvärlden. Jag använde det jag tidigare skapade i form av tavlor eller musik och gjorde glasögon istället.”

Modeveckan i Paris gav Anna-Karin Karlsson hennes första kunder.

”En del partners jobbar jag med än i dag.”

Därefter berättar hon hur hon fortsätta sälja in sina glasögon genom att resa mycket, leta upp rätt butiker, besöka finare varuhus och så småningom byggdes ett nät upp av kunder, agenter och distributörer.

I Sverige har bolaget nu fem anställda.

”Jag försöker delegera bort saker, för jag blir lätt involverad i allt. Men det jag vill är att göra världen vackrare, och då måste jag vara ännu mer i den kreativa processen. Om jag bara sitter och kollar på försäljningssiffror så kommer jag ingen vart. Jag måste in och rota i mig själv.”

I höst väntar en USA-resa med fokus på försäljning och att möta kunder för Anna-Karin Karlsson. Hon ska även delta i Paris modevecka.

Anna-Karin Karlsson äger företaget ensam, men hon har fått en del förfrågningar om att ta in externt kapital via nya delägare.

”Det känns som att jag står vid ett vägskäl och jag måste fundera över vilket håll jag vill gå åt. Är det mer kreativt utrymme jag vill ha? Är det pengar? Jag vet inte riktigt, men jag kanske inte måste bestämma mig exakt nu.”

”Nu känns det jättespännande med de nya marknaderna, Indien och Nigeria är två som växer mycket just nu. Jag har så otroligt spännande och intressanta kunder och ser fram emot att komma ut och träffa dem. Samtidigt vet jag att jag helst behöver vara ensam några veckor när jag skapar nytt, så förhoppningsvis hittar jag plats även för det framöver.”

Och trots alla framgångar med glasögondesignen så betyder det inte att glasögon är det enda hon kan tänka sig i framtiden.

”Det är snyggt och coolt med glasögon, och jag älskar mode. Men det är inte så att utan glasögon så kan jag inte andas, jag är inte riktigt där. Men när jag väl sätter igång så ska det vara den skarpaste, vackraste, bästa kollektionen som finns.”

”Måleriet är något jag vill ägna mer tid åt i framtiden. Vi får se vad som händer.”

 

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera