ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Dundernota för Premier League – Nent-chefen: Smärtgränsen närmare

  • Foto: Josefine Stenersen

På torsdagen stod det klart att Nent Group säkrat rättigheterna till Premier League i ytterligare sex år från 2022. Enligt uppgifter till Di drog prislappen i väg rejält. Att smärtgränsen var närmare än vad den varit tidigare bekräftas av Nents vd Anders Jensen.

På den svenska marknaden har Nent Group (tidigare MTG) haft sändningsrättigheterna till Premier League sedan 2010 och i Danmark och Finland sedan 2016. Denna gång adderas även det Premier League-tokiga grannlandet Norge. 

Premier League i fyra nordiska länder under sex år låter dyrt – hur finansierar ni detta?
”Sporträttigheter av den här digniteten är dyra och intresset har varit stort även den här gången. Vi gör inga rättighetsköp som vi inte tror är en bra affär. Men vi är också medvetna om att vi behöver se över hur vi arbetar med rättigheter framgent. Det är sånt som vi nu har möjlighet att arbeta med”, säger Nents vd Anders Jensen.

Anders Jensen menar att det viktiga i detta läge var att säkerställa bolagets möjlighet att arbeta med rättigheterna utifrån sina premisser. Bland alternativen nu finns att sälja vidare en del av rättigheterna.

”Ett exempel kan vara hur vi arbetar i Danmark där vi har allting på Viaplay men delar betal-tv-rättigheterna med distributören Yousee”, säger Anders Jensen.

Avtalet i Danmark innebär att Yousees tv-kanal Xee sänder hälften av Premier League-matcherna på betal-tv medan andra halvan går på Nents Viasat-kanaler. 

I ett svenskt sammanhang skulle ett sånt avtal kunna innebära att Discovery eller att numera Telia-ägda TV4/Cmore köper in sig och sänder hälften av matcherna i sina tv-kanaler, men Anders Jensen vill inte spekulera kring några sådana planer i förväg.

”Jag vill inte föregå vart vi landar men poängen är att man behöver tänka om kring sporträttigheter och sättet som man arbetar med dem. Intresset är stort och det finns en gräns när inflationen inte blir hälsosam”, säger han.

Var ni närmare att nå smärtgränsen den här gången än senast ni förlängde Premier League?
”Vi kommer närmare en nivå där jag tycker att det inte är hälsosamt. Men vi är inte där. Då hade vi klivit av”, säger Anders Jensen.

Nent-vd:n vill inte avslöja någon prislapp på rättighetsköpet av hänsyn till avtalspartnern Premier League och andra rättighetsrelationer som bolaget är inblandade i. Enligt uppgift till Di ska dock prislappen ha gått upp mot 15 miljarder kronor för hela sexårsavtalet i alla fyra länderna. När Nent förlängde Premier League-rättigheterna under 2018 ska kostnaderna för Sverige legat på nivåer över 500 miljoner kronor per säsong, enligt Di:s uppgifter.

Anders Jensen kan inte uttala sig om vilka konkurrenter som de budade mot utan hänvisar till Premier Leauge att svara på detta. Enligt uppgift till Di ska dock Telia-ägda Bonnerier Broadcasting ha varit med i budgivningen och andra aktörer som fick kasta in handuken var danska operatören TDC och Canal Digital som ägs av norska Telenor.

Kommer ni göra prishöjningar på Viaplay nu?
”Detta kickar in 2022 så det är lite för tidigt att säga. Men jag vill betona att det är viktigt att man förhåller sig till de här rättigheterna på ett sådant sätt att man inte förstör marknaden för slutkonsumenten. Vi vill ju göra det här tillgängligt för så många som möjligt. Man måste tänka om kring hela det här ekosystemet”, säger Anders Jensen.

Hur ser ni på hoten från pirattjänster?
”Det fortsätter vara ett problem så länge det över huvud taget existerar och bör bekämpas med alla medel. Vi har dock sett en minskning i allmänhet och på sport har vi faktiskt inte haft så mycket problematik i Norden. Vi är rätt duktiga på att digitalt skydda innehållet”.

Kommer sporträttigheter vara kärnan i Nent Group framöver?
”Kärnan är vår storsatsning på streaming med Viaplay. Där är vi tunga på sport i Norden. Den delen av kärnan vill vi verkligen slå vakt om och göra så brett tillgänglig för så många konsumenter som möjligt. Den andra sidan är att vi kan fortsätta producera spännande innehåll och köpa spännande innehåll från Hollywood”, säger Anders Jensen.

Finns det något i rättighetsväg ni saknar?
”Vi är relativt välrepresenterade just nu. Just nu ser jag inget behov av att addera något ytterligare”, säger Nent-chefen.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer