1515

Bråk om medborgarlön hotar italiensk budget

Italiens finansminister Giovanni Tria har hotat att avgå. Det uppger källor för flera italienska medier.

Orsaken uppges vara hård press från Femstjärnerörelsen om införande av medborgarlön.

Giovanni Tria, Italiens finansminister.
Giovanni Tria, Italiens finansminister.Foto:Giulio Napolitano

Den italienska regeringen är mitt uppe i budgetprocessen. De båda regeringspartierna Lega och Femstjärnorna utgör en relativt omaka koalition och deras politik skiljer sig åt på flera punkter. En stridsfråga är medborgarlön, som är en av Femstjärnornas hjärtefrågor. Partiets representanter har enligt tidningen La Stampa pressat Giovanni Tria hårt för att det ska avsättas 10 miljarder euro, 104 miljarder kronor, för detta.

Tidigare i veckan sa Femstjärnornas Luigi Di Maio, som är vice premiärminister, att det skulle bli problem för regeringen om rörelsens flaggskeppsreform inte ingick i budgeten för 2019, skriver nyhetsbyrån Ansa.

Påtryckningarna ska ha gått så långt att Giovanni Tria hotat att avgå, uppger källor för La Stampa. Han ska ha tagit upp frågan med premiärminister Giuseppe Conte, enligt tidningen La Repubblica.

Uppgifterna förnekas av både Femstjärnorna och finansministeriet, skriver Ansa.

Medborgarlön är ett av flera regeringsförslag som skrämt investerare. Milanobörsen har sedan vårens topp i maj fallit nästan 15 procent. Samtidigt har den så kallade spreaden mellan tyska och italienska statsobligationer stigit rejält, vilket ses som ett tecken på ökad oro för det högt skuldsatta Italien på finansmarknaderna.

Ekonomiprofessorn Giovanni Tria har bidragit till att lugna marknaderna sedan han fick finansministerposten. Han har lovat att Italien ska stanna kvar i eurosamarbetet och har talat om vikten av att minska skuldsättingen och hålla underskottet i schack. I slutet av augusti bedyrade han att regeringen inte planerar att bryta EU:s 3-procentsgräns för budgetunderskottet och att statsskulden i förhållande till BNP ska minska.

I fredags uppgav eurogruppens ordförande Mario Centeno att den italienska regeringen lovat att följa EU:s budgetregler, enligt nyhetsbyrån Direkt. 


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?