ANNONS:
Till Di.se
ONSDAG 22 NOV Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS & MARKNAD

Uppgifter: Analytiker tvingas ge positiva omdömen

  • Foto: Richard Drew/TT

En ny intressekonflikt inom finansbranschen har kommit i fokus i spåren av de krympande courtageintäkterna: att analytiker känner sig tvingade att ge positiva aktierekommendationer för få tillgång till bolagens högsta beslutsfattare, för egen eller för sina kunders del.

Det skriver Wall Street Journal (WSJ) på fredagen.

Analytiker som vill träffa till exempel lyxhandväskstillverkaren Coachs ledning tillsammans med kunder bör vara "märkesambassadörer" för bolaget, och en analytiker som har en säljrekommendation för Coach-aktien är knappast en sådan, menar bolaget.

"Vi kan inte säga ja till alla", säger Coachs IR-chef Andra Resnick till WSJ, med hänvisning till det stora antalet förfrågningar från finansbranschen om att vd och finanschef ska träffa institutionella placerare på tu man hand.

Under dotcom-boomen kritiserades branschen för att ge många bolag alltför generösa rekommendationer med avsikt att få uppdrag från bolagen, inte minst gällande börsnoteringar och nyemissioner. Mäklarfirmorna fick därefter betala dryga böter och ett nytt regelverk infördes.

Sedan dess har firmorna kämpat för att skapa lönsamhet i sin analysverksamhet. Intäkterna har också pressats av den snabbt tilltagande automatiseringen av branschen, som har lett till att kampen om courtageintäkterna har hårdnat. Ett allt viktigare sätt att förbättra lönsamheten har därför blivit att hjälpa kunder som hedgefonder och pensionsförvaltare att träffa bolagsledningen personligen.

Många firmor håller nu koll på hur framgångsrika analytikerna är när det gäller att ordna sådana kontakter och för åtskilliga analytiker utgör detta en betydande del av bedömningen inför de årliga bonussamtalen, skriver WSJ.

"Det är ett beslut jag måste fatta när jag ger en säljrekommendation; om jag kommer att förlora den 'corporate access' som kunder betalar för", säger Laura Champine, analytiker vid Roe Equity Research, till tidningen.

Amerikansk lagstiftning förbjuder selektiv informationsgivning, men inte privata samtal mellan bolagsledning och investerare. Bolagen har också rätt att själva bestämma vilka analytiker och potentiella investerare de vill träffa.

Att vissa bolag utnyttjar detta är självklart, menar medieanalytikern Richard Greenfield vid BTIG, som hävdar att alla hans mejl, telefonsamtal och förfrågan om investerarmöten med ledningen för Disney förblivit obesvarade sedan han gav Disney-aktien en säljrekommendation.

"Allt förändrades när vi gick över till sälj", säger han till Wall Street Journal och exemplifierar med att han inte blev inbjuden till ett stort analytiker- och investerarmöte efter rekommendationsändringen, trots att han tidigare regelbundet deltagit i liknande möten.

Tyck till