Annons

Uppgifter: Analytiker tvingas ge positiva omdömen

En ny intressekonflikt inom finansbranschen har kommit i fokus i spåren av de krympande courtageintäkterna: att analytiker känner sig tvingade att ge positiva aktierekommendationer för få tillgång till bolagens högsta beslutsfattare, för egen eller för sina kunders del.

Det skriver Wall Street Journal (WSJ) på fredagen.

Bild:Richard Drew/TT

Analytiker som vill träffa till exempel lyxhandväskstillverkaren Coachs ledning tillsammans med kunder bör vara "märkesambassadörer" för bolaget, och en analytiker som har en säljrekommendation för Coach-aktien är knappast en sådan, menar bolaget.

"Vi kan inte säga ja till alla", säger Coachs IR-chef Andra Resnick till WSJ, med hänvisning till det stora antalet förfrågningar från finansbranschen om att vd och finanschef ska träffa institutionella placerare på tu man hand.

Under dotcom-boomen kritiserades branschen för att ge många bolag alltför generösa rekommendationer med avsikt att få uppdrag från bolagen, inte minst gällande börsnoteringar och nyemissioner. Mäklarfirmorna fick därefter betala dryga böter och ett nytt regelverk infördes.

Sedan dess har firmorna kämpat för att skapa lönsamhet i sin analysverksamhet. Intäkterna har också pressats av den snabbt tilltagande automatiseringen av branschen, som har lett till att kampen om courtageintäkterna har hårdnat. Ett allt viktigare sätt att förbättra lönsamheten har därför blivit att hjälpa kunder som hedgefonder och pensionsförvaltare att träffa bolagsledningen personligen.

Många firmor håller nu koll på hur framgångsrika analytikerna är när det gäller att ordna sådana kontakter och för åtskilliga analytiker utgör detta en betydande del av bedömningen inför de årliga bonussamtalen, skriver WSJ.

"Det är ett beslut jag måste fatta när jag ger en säljrekommendation; om jag kommer att förlora den 'corporate access' som kunder betalar för", säger Laura Champine, analytiker vid Roe Equity Research, till tidningen.

Amerikansk lagstiftning förbjuder selektiv informationsgivning, men inte privata samtal mellan bolagsledning och investerare. Bolagen har också rätt att själva bestämma vilka analytiker och potentiella investerare de vill träffa.

Att vissa bolag utnyttjar detta är självklart, menar medieanalytikern Richard Greenfield vid BTIG, som hävdar att alla hans mejl, telefonsamtal och förfrågan om investerarmöten med ledningen för Disney förblivit obesvarade sedan han gav Disney-aktien en säljrekommendation.

"Allt förändrades när vi gick över till sälj", säger han till Wall Street Journal och exemplifierar med att han inte blev inbjuden till ett stort analytiker- och investerarmöte efter rekommendationsändringen, trots att han tidigare regelbundet deltagit i liknande möten.

Innehåll från SileonAnnons

Banker behöver växla upp tempot när BNPL-marknaden växer

I takt med konsumenternas ökande efterfrågan på flexibla betaltjänster växer marknaden för Buy Now Pay Later (BNPL) snabbt runt om i världen. Samtidigt är det många banker som halkar efter i utvecklingen och riskerar att tappa marknadsandelar om de inte agerar fort.

– Vi ser att bolag som kan erbjuda BNPL-tjänster växer och tar marknadsandelar från retailbankernas kaka där konsumentkredit är en viktig del av verksamheten. Det här gör att alla internationella banker, inklusive de svenska, nu måste börja agera på konsumenternas förändrade köpbeteenden och efterfrågan, och också börja erbjuda BNPL-tjänster, menar David Larsson, vd på Sileon.  

Det pågår ett tydligt skifte på betal- och kreditmarknaden där de yngre generationerna styr efterfrågan på den digitala och flexibla upplevelsen som BNPL-lösningar tillför. Enligt en rapport från Insider Intelligence i februari 2022 väntas marknaden för BNPL-tjänster nå ett transaktionsvärde på 680 miljarder dollar globalt redan år 2025*. Det innebär en fördubbling av den marknadsstorlek man prognostiserade för några år sedan. För att hänga med i trenden bör man dock agera snabbt, något som kan vara utmanande för banker.

– Svårigheterna för bankerna är att möta den här utvecklingen själva, då många av dem sitter fast i gammal, komplex infrastruktur. Det gör att det krävs stora resurser och tunga IT-investeringar för bankerna om de själva internt ska bygga upp en BNPL-plattform, säger David Larsson. 

Kort ”time to market”

Svenska Sileon, som verkar på den internationella marknaden, erbjuder sina kunder en flexibel och innovativ BNPL-plattform. Genom plattformen kan banker få tillgång till en fullt skalbar BNPL-funktionalitet i egen regi. 

– En BNPL-tjänst måste vara flexibel och det måste gå snabbt att få ut erbjudandet till marknaden. Med vår modulära SaaS-lösning kan bankerna lansera sitt BNPL-erbjudande på endast några veckor. Vår tjänst är enkel att använda, fullt skalbar och går att anpassa med olika erbjudanden till olika kundgrupper på olika marknader och i olika länder, förklarar David Larsson. 

Till skillnad från att bygga en BNPL-plattform internt, blir det oftast betydligt snabbare, enklare och billigare för banker att använda Sileons SaaS-lösning. Då BNPL-tjänsten är fullständigt modulär kan Sileons kunder välja om de vill använda delar av den för att utöka sitt eget betalerbjudande eller satsa på en helhetslösning.

– Vi är ganska ensamma om det här erbjudandet på marknaden. Väljer man Sileon får man även en framtidssäkring på köpet, då vi ligger i framkant och ständigt utvecklar tjänsten för att hela tiden möta konsumenternas ständigt föränderliga behov. Våra kunder kan känna sig trygga i att det är det här vi kan och som vi alla verkligen brinner för, avslutar David Larsson.  

Om Sileon

Sileon är ett globalt fintech-bolag som erbjuder en innovativ SaaS-baserad Buy Now Pay Later (BNPL) funktionalitet till banker, långivare och fintechs. Med Sileons modulära SaaS-lösning får kunder snabbt tillgång till en skalbar, kostnadseffektiv och API-baserad BNPL plattform – i egen regi.

Läs mer här 

*Statistik från Insider Intelligence, publicerad 3 februari 2022

 

Mer från Sileon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sileon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera