1515
Annons

Uppgångarna tilltar på Wall Street – uppåt för kryssningsbolag

New York-börserna tog ytterligare fart uppåt under måndagseftermiddagen efter att inköpschefsindex för USA:s tjänstesektor kommit in långt över förväntningarna. 

Kryssningsbolagen avancerar kraftigt på en uppdaterad prognos om ett återupptagande av färjetrafiken. 

Foto:Colin Ziemer

Vid 17-tiden stiger Dow Jones industriindex 1,1 procent och breda S&P 500 samt tekniktunga Nasdaq kompositindex med 1,2 procent.

New York-börserna tog ett kliv uppåt i samband med beskedet att ISM:s tunga inköpschefsindex för tjänstesektorn studsat upp till rekordnivåer i mars. Statistiken publicerades en halvtimme efter börsöppningen, eller klockan 16 svensk tid. 

Indexet ökade från 55,3 i februari till 63,7 i mars och steg därmed för tionde månaden i rad. Utfallet i mars är det högsta som någonsin registrerats i ISM:s mätningar och var långt över förväntningarna på 59,2, enligt en sammanställning från Trading Economics. 

Dessförinnan hade marknaden välkomnat starka arbetsmarknadssiffror som kom in på långfredagen. Antalet sysselsatta utanför jordbrukssektorn i USA ökade med 916.000 personer i mars, vilket var klart över analytikernas medianprognos på 660.000 personer, enligt Bloombergs sammanställning.

Kryssningsbolagen Royal Caribbean, Norwegian Cruise Line och Carnival stiger mellan 4,2 och 8 procent efter att den amerikanska folkhälsomyndigheten, CDC, uppdaterat prognosen för ett återupptagande av färjetrafiken. Myndigheten anger dock inte ett specifikt datum.

Kursrallyt i Tesla har avtagit något under eftermiddagen. Elbilstillverkaren rusade nästan 7 procent vid öppningen, men vid 17-tiden noterar aktien en uppgång om 5 procent.

Tesla levererade 185.000 fordon under det första kvartalet, vilket var en ny rekordnotering för bolaget. 

Nynoterade datorspelsbolaget Roblox avancerar 4,5 procent. Storbankerna Goldman Sachs och Morgan Stanley har inlett bevakning av aktien med en ”köp” respektive ”övervikt”-rekommendation.

Sociala nätverkstjänsten Pinterest förhandlar med fotoappen VSCO om ett potentiellt uppköp, rapporterar New York Times. Det framgår ingen potentiell köpeskilling för affären, men onoterade VSCO värderades nyligen till 550 miljoner dollar, motsvarande runt 4,8 miljarder kronor. 

Pinterest stiger 1,6 procent på måndagseftermiddagen. 

Den amerikanska regeringen gav under påskhelgen läkemedelsbolaget Johnson & Johnson hela ansvaret för vaccintillverkningen i en fabrik i Baltimore som ägs av kontrakttillverkaren Emergent Biosolutions, EBS. Hädanefter kommer endast Johnson & Johnsons vaccin mot coronaviruset att tillverkas i anläggningen. 

Åtgärden från regeringen kommer till följd av att EBS för några veckor sedan blandade ihop ingredienserna för Johnson & Johnsons och Astras Zenecas vaccin, som båda tillverkades i fabriken, vilket förstörde en vaccinomgång.

Johnson & Johnson avancerar 0,9 procent medan EBS backar 3 procent på måndagen. 

Förbundskanslern: ”Glad att se hur framtiden ser ut”

Omställningen från fossila bränslen till hållbara alternativ stod högt på agendan när Tysklands förbundskansler Olaf Scholz besökte Sverige och träffade statsminister Magdalena Andersson under tisdagen. Men de två ländernas väg mot en koldioxidneutral framtid skiljer sig åt på flera punkter. 

Tysklands förbundskansler Olaf Scholz och statsminister Magdalena Andersson tillsammans med Scanias vd Christian Levin då de besöker Scania i Södertälje.
Tysklands förbundskansler Olaf Scholz och statsminister Magdalena Andersson tillsammans med Scanias vd Christian Levin då de besöker Scania i Södertälje.Foto:Henrik Montgomery/TT

”Det här var den bästa stunden den här veckan”, sa Olaf Scholz efter att han fått provköra en av Scanias nya eldrivna lastbilar, utrustad med batterier från Northvolt, under ett besök på fabriken i Södertälje. 

”Jag är väldigt glad över att vara här och se hur framtiden ser ut.”

Den tyske förbundskanslern tillade att han funderar på att byta jobb och bli lastbilschaufför i stället. Kanske inte så förvånande efter en vecka då de tyska elpriserna har rusat till rekordnivåer, vattennivån i floden Rehn nått kritiskt låga nivåer och utsikterna för den tyska ekonomin ser allt dystrare ut. 

Rysslands invasion av Ukraina och minskade leveranser av naturgas till Europa har försatt Tyskland i en svår situation inför vintern och omställningen till hållbar energi är viktigare nu än någonsin. 

Men medan Sverige fortsätter att producera kärnkraft, har Tyskland vänt kärnkraften ryggen och investerar i stället i vätgas, vilket har ifrågasatts av en del experter som menar att det fortfarande är oprövad mark. Och medan den svenska fordonsindustrin storsatsar på batteridrivna fordon meddelade den tyska biltillverkaren BMW nyligen att man kommer att börja massproducera vätgasbilar 2025.

”Tyskland kommer att utöka användningen av förnybar energi enormt, vi har drivit igenom den lagstiftning som behövs för att göra det och accelererat processen så att vi kan genomföra det här snabbare än vad vi hade planerat”, sa Olaf Scholz.

”Jag tror att vi kommer producera vätgas och importera vätgas för att kunna bygga framtidens ekonomi.”

Grön vätgas produceras genom att använda el från förnybar energi för att dela upp vatten i väte- och syremolekyler. Men elen och de maskiner som krävs för processen är fortfarande väldigt dyra och skeptiker varnar för att förhoppningarna som sätts till vätgasen färgas av viljan att kunna fortsätta använda befintliga rörledningar, tankfartyg och turbiner i länder som tidigare förlitat sig på naturgas. 

När Olaf Scholz träffade Scanias vd Christian Levin frågade han specifikt om för- och nackdelarna med vätgas och batteriteknik, berättar Christian Levin för Di. 

”Det här är ju en debatt som pågår. Vår uppfattning på Scania är ju att batteri och elektriskt ligger så långt före och kommer att ha så stora fördelar, så vi ser bränsleceller som en nischprodukt. Jag hoppas att jag fick igenom det budskapet,” säger han. 

Christian Levin säger att ett av de stora problemen med vätgas är att man förlorar mycket el i tillverkningsprocessen. 

”Man förlorar 75 procent av elen och har man överskott av el så gör det ju ingenting men nu har vi ju underskott av el”, säger han. 

Huruvida Olaf Scholz tog intryck av besöket på Scania återstår att se. Efter provkörningen ville han inte ta ställning i frågan om vilken typ av teknik som är bäst för fordonsindustrin. 

”Vi ser de stora framstegen som batteritekniken gör och att det fungerar. Det är uppenbart med så här tunga fordon”, sa han och tillade: 

”Det är viktigt att vi förstår att det är nödvändigt att investera i batterier. Moderna batterier med bra teknik och att ha investeringarna i Europa.”

När Olaf Scholz och Magdalena Andersson mötte pressen i Stockholm fick de också frågor om sina vägval när det gäller kärnkraften, men ville inte recensera varandras beslut, utan fokuserade i stället på de täta band som finns mellan Sverige och Tyskland, både politiskt och ekonomiskt. 

Både Magdalena Andersson och Olaf Scholz poängterade också att det är viktigt för hela Europa att nu dra ner på sin elanvändning för att förbereda sig inför vintern, även om Sveriges elexport till Tyskland redan nu ligger på full kapacitet. 

”Länken som vi har till Tyskland, den kabeln är redan full, så om vi sparar energi i dag kommer det inte att hjälpa Tyskland, men oss själva”, sa Magdalena Andersson. 

”Jag tycker självklart att vi ska spara energi, men för vår egen skull. Det är ett sätt att sänka elräkningen men också att få ner priserna på el.” 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera