Annons

Uppåt i New York – men ras i Michael Kors

De ledande New York-börserna återhämtade sig i viss mån under onsdagen. Dagen före noterades nedgångar om 0,5-1,6 procent i spåren av den politiska krisen i Italien. 

Före börsöppningen kom ett pärlband av USA-statistik.  ADP-rapporten visade på färre sysselsatta i USA än väntat i maj och den amerikanska BNP-rapporten visade en något lägre tillväxt än väntat i första kvartalet.

Vid stängning var Dow Jones industriindex upp 1,3 procent till nivån 24.668. Det bredare S&P 500 steg 1,3 procent till 2.724. Teknikorienterade Nasdaq avancerade 0,9 procent till 7.462.

Sektorvis stärktes energibolag 3,1 procent i spåren av stigande oljepriser. Jättar som Exxon och Chevron avancerade 3,9 respektive 3,1 procent. Samtliga sektorer befann sig för dagen i positivt territorium. 

På aktiefronten steg HP 1,2 procent efter att ha avancerat 4,2 procent i förhandeln. Sent på tisdagen kom dator- och printerbolaget med bättre kvartalsintäkter än väntat.

Michael Kors föll däremot 11,5 procent. Intäkterna i det fjärde kvartalet slog förväntningarna, men sämre utsikter fick aktien på fall. Bolaget signalerade även att det är öppet för förvärv.

På temat handelskrig har samtalen mellan USA och Kina tagit ytterligare en vändning sedan president Donald Trump förnyat hotet om att införa tullar på varor från Kina för 50 miljarder dollar. En lista kommer att presenteras den 15 juni för att sedan kunna implementeras kort därefter.

Den informella sysselsättningsstatistiken, som ADP Employer Services presenterar, visade en ökning med 173.000 personer i den privata sektorn i USA under maj. Marknadsaktörer hade räknat med en ökning med 190.000, enligt Reuters.

Konsensusprognosen inför fredagens officiella arbetsmarknadsrapport pekar mot att antalet sysselsatta totalt ska ha ökat med 188.000 i april jämfört med månaden före, med en ökning på 183.000 i privat sektor.

USA:s bruttonationalprodukt, BNP, ökade med 2,2 procent i beräknad årstakt under första kvartalet, något under de +2,3 som redovisades i det första estimatet. Enligt Reuters prognosenkät väntade sig analytiker en ökning på 2,3 procent.

På onsdagskvällen presenterade Fed sin regionala konjunkturrapport Beige Book som visade på en måttlig tillväxt av USA:s ekonomi, stärkt av en accelererande tillverkningsindustri.

Räntan på den amerikanska tioåringen var upp 5 punkter till 2,83 procent.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från AssistansbolagetAnnons

De tar vägassistansbranschen till framtiden

Assistansbolaget har sedan starten utmanat sin bransch med en modern vägassistansförsäkring. Nu tar företaget nästa viktiga digitala steg för att förbättra kundupplevelsen.
Assistansbolaget har sedan starten utmanat sin bransch med en modern vägassistansförsäkring. Nu tar företaget nästa viktiga digitala steg för att förbättra kundupplevelsen.

Vägassistansbranschen har inte hoppat på digitaliseringen på samma sätt som många andra branscher. Detta ska Assistansbolaget ändra på. Med inspiration från andra branscher i digitaliseringens framkant ska Assistansbolaget förenkla livet för sina kunder.

När olyckan är framme och du behöver hjälp med att flytta både bilen och dig själv från en hårt trafikerad väg är det fortfarande ett traditionellt telefonsamtal som gäller för att få vägassistans. När du väl kommit fram till operatören är det svårt att få besked om när hjälp kommer och hur mycket det kommer kosta, och du måste själv förklara var du befinner dig för att hjälpen ska hitta dit. 

Assistansbolaget har sedan starten 2015 utmanat den traditionella branschen med en modern vägassistansförsäkring och digitala lösningar som förenklar för användaren. Nu står företaget inför nästa avgörande resa.

– Vi har under de senaste åren gjort kraftiga investeringar som kommer förändra marknaden på riktigt. Vi har tagit fram en digital plattform som gynnar kunden i alla led, vilket kommer att ta kundupplevelsen till en helt ny nivå, säger Lukas Fryklund, vd för Assistansbolaget. 

Konsumenterna är redo för nästa steg

Assistansbolaget var tidiga med att samla sina tjänster i kundernas smartphone som möjliggjorde geolokalisering och närhet till sina försäkringar. En självklarhet i dag – banbrytande i branschen då. 

I dag förväntar sig konsumenterna möjligheten att beställa vägassistans direkt i telefonen med en knapptryckning, att snabbt kunna se var närmsta bärgare befinner sig, hur lång tid det tar tills den är framme och inte minst vad det kommer att kosta. Detta vill kunden se i realtid på samma sätt som när man beställer en taxi eller har beställt mat och vill se på kartan vart cykelbudet befinner sig. 

– Konsumenterna är så redo för det här steget, och har egentligen varit det länge. Faktum är att det redan borde ha funnits. Dagens konsumenter är vana vid att ha all information i realtid direkt i handen, det finns helt enkelt en annan förväntan i dag. Allt detta kommer vi nu att möjliggöra för våra kunder, säger Lukas Fryklund. 

Först ut med personbunden försäkring

Assistansbolaget har under flera år arbetat för att möta konsumentens behov. De var först ut med att satsa på en personbunden försäkring istället för en bilbunden försäkring, och tog även bort inlåsningseffekten. Kunderna fick alltså möjligheten att teckna och avsluta sina försäkringar precis som de själva önskar. Kunderna är försäkrade oavsett om de kör sina egna bilar, lånar någon annans eller hyr en bil på semestern. Försäkringen gäller både i Sverige och i princip hela Europa. Dessutom sköter Assistansbolaget hela processen med exempelvis bokning av hyrbil och hotellrum i samband med att du behöver vägassistans.

– Det finns mycket regler kring vilken typ av bil du får hyra och vilken prisklass på hotellrum som får bokas. Vi lägger inte snåriga försäkringsvillkor på kunden att hålla koll på. Vi ser istället till att guida kunden rätt och står även för betalningen så att kunden inte behöver ligga ute med några egna pengar, säger Lukas Fryklund.

Assistansbolaget har förenklat flera krångliga upplägg som tidigare var norm i vägassistansbranschen. Kundupplevelsen och kvalitet har alltid varit största fokus. 

– Vi kommer fortsätta att utmana de cementerade gamla strukturerna på marknaden, säger Lukas Fryklund. 

Fakta om Assistansbolaget

Assistansbolaget grundades 2015 och är idag marknadsledande inom vägassistansförsäkringar med över 350 000 kunder i Norden. Vår uppgift är att garantera våra kunder snabb och rätt hjälp vid oförutsedda driftstopp längs vägarna i Europa. 

Kontakt: kontakt@assistansbolaget.nu  

Läs mer om Assistansbolaget här

 

Mer från Assistansbolaget

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Assistansbolaget och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?