Senast 2030 ska det vara möjligt att ladda elbilar på alla Stockholms parkeringsplatser i innerstan och på nästan alla i ytterstan. Sammanlagt rör det sig om mellan 50.000 och 100.000 parkeringar som kommer få laddningsmöjligheter de närmaste åren. Det slås fast i 2022-års budget för Stockholm, som presenterades på onsdagen.
”Vi måste få bort avgaserna, både så att vi kan andas ren luft och för klimatets skull. Därför måste vi underlätta övergången till eldrivna transporter. Det ska vara lätt att ladda sin elbil, utan att behöva jaga särskilda parkeringsplatser”, säger Anna König Jerlmyr, finansborgarråd (M) i Stockholm till Dagens industri.
Budgeten innehåller flera delmål på vägen till 2030-målet.
”Det finns tydliga utrullningsplaner i budgeten – det ska inte bara vara mål som ligger långt fram, utan det ska påbörjas nu”, säger Daniel Helldén.
2023 ska minst en femtedel av stadens parkeringsplatser ha laddningsmöjligheter, 2026 ska hälften ha det och 2030 ska samtliga parkeringsplatser i innerstan och minst 80 procent i ytterstan ha laddinfrastruktur. Satsningen gäller också för de 35.000 gatuparkeringar som finns i Stockholms innerstad, och en dialog kommer att inledas med privata fastighetsägare för att se till att de får rätt incitament för att vilja vara med på den satsningen.
När de kommer till parkeringsplatser tillhörande stadens egna bolag är tidsplanen snävare än. Redan 2028 ska samtliga parkeringsplatser i de kommunala bostadsbolagen garage i innerstaden ha laddmöjlighet. För Stockholm parkerings egna garage ska samtliga platser ha laddmöjlighet 2026.
Anders Bergtoft, vd för Svenska Charge Amps som säljer och utvecklar designade laddboxar för bilar, är mycket positiv till Stockholms initiativ. Han uppmanar dock staden att tänka till lite extra innan den gör slag i planerna.
”I dag står ju boxarna ovanför marken - så man kan lika gärna gräva ner laddaren i backen och ha en tunnare stolpe som syns. Det får inte bli som med elscootrarna - att man tycker det förfular stadsmiljön. Vi måste hitta rätt sätt så det blir snyggt, prydligt och funktionellt”, säger han.
I budgeten slår det grönblå styret också formellt fast målet att trafiken i innerstan ska vara utsläppsfri senast 2030. Staden kommer i linje med detta mål göra en hemställan till regeringen om att få differentiera trängselskatt och p-avgifter. Man vill helt enkelt öppna för möjligheten att göra det betydligt dyrare att köra en bensin- eller dieselbil i jämförelse med en elbil.
”Vi kommer inte införa ett förbud 2030, utan det handlar om incitament. Man ska välja att gå över till el för att det är förmånligare. Råkar man ha en gammal fossilbil som man av någon anledning inte vill göra sig av med så kan man ha kvar den – men det kommer vara mer kostsamt än att gå över till elbil”, säger Helldén.
Motorbranschens Riksförbund, MRF, välkomnar Stockholms satsning på att bygga ut laddinfrastrukturen, men är kritisk till förslaget om differentierade avgifter.
”Vad man måste komma ihåg är att en bil rullar i snitt 17 år i Sverige. De fordon med förbränningsmotorer som säljs nu kommer med andra ord att finnas kvar ett bra tag på andrahandsmarknaden. Även de som inte har råd att köpa en ny elbil, men som är beroende av bilen, måste kunna åka in i stan och parkera till rimliga priser. Annars är risken att stora grupper i Stockholmsregionen stängs ute och city blir reserverat bara för dem som har råd”, säger Anders Östberg, ansvarig för opinion och kommunikation på MRF.
Dessutom kommer samtliga upphandlingar som rör stadens transporter som löper över 2030 styra mot målet att vara utsläppsfria.
I budgeten satsas det också 300 miljoner kronor på att förbättra cykelinfrastrukturen. Bland annat kommer man bygga om cykel- och gångbanorna på Västerbron, förbättra cykelmöjligheterna på Västberga Allé och försöka lösa problemen på Götgatsbacken på Södermalm.
”Det är bättre att stockholmarna cyklar eller åker kollektivt än att ta bilen. De som kör bil ska köra på el och de andra ska ha en cykelinfrastruktur av världsklass. Allt hänger ihop”, kommenterar Helldén satsningarna.
Framöver hoppas Helldén på ny laggstiftning för att öka stadens möjligheter att kunna reservera platser i gatumiljö för bilpooler för att på sikt kunna minska det privata bilinnehavet i innerstaden.
Finns det inte en risk att man målar in sig i ett hörn om man bygger laddmöjligheter för samtliga parkeringar i staden då?
”Vi ska försöka skapa en modell som inte innebär stora kapitalförluster om man på sikt vill använda p-platsen på annat sätt. Vi ska inte förse 35.000 p-platser med laddning och aldrig kunna ta bort dem”, säger Helldén.