1515
Annons

Unikt jättemynt auktioneras ut: ”Samlare från hela världen vill ha det”

Ett unikt plåtmynt som väger 14,5 kilo och Sveriges äldsta bevarade aktiebrev finns i katalogen när auktionshuset Bukowskis anordnar Important Spring Sale den 3-4 juni.
”Myntsamlare från hela världen vill ha det”, säger Björn Extergren, intags- och försäljningschef för Fine Art på Bukowskis, om plåtmyntet.

”Myntsamlare från hela världen vill ha det”, säger Björn Extergren, intags- och försäljningschef för Fine Art på Bukowskis, om plåtmyntet.
”Myntsamlare från hela världen vill ha det”, säger Björn Extergren, intags- och försäljningschef för Fine Art på Bukowskis, om plåtmyntet.Foto:Press.
Det unika plåtmyntet från den svenska stormaktstiden har ett utropspris på 2-2,2 miljoner kronor.
Det unika plåtmyntet från den svenska stormaktstiden har ett utropspris på 2-2,2 miljoner kronor.Foto:Press.
Foto:Press.
Foto:Press.

Myntet är ett åttadaligt silvermynt, men i dag är värdet desto högre än åtta daler. Utropspriset ligger mellan 2-2,2 miljoner kronor. Det är en klenod från den svenska stormaktstiden och har bland annat varit i den tidigare Electroluxägaren Axel Wennergrens ägo. 

”De här mynten är världsunika, så det är en fantastisk antikvitet. Stormaktstiden är lite av en förtrollad tid i Sveriges historia och har en speciell samlarvurm kring sig”, säger Björn Extergren.

Plåtmyntet är gjort av koppar. När kopparpriset översteg myntets värde smältes därför många av dem ned, vilket har gjort att många av mynten försvunnit. Björn Extergren säger att det uppskattningsvis finns ungefär 30 stycken åttadaliga silvermynt kvar, men att de flesta är inlåsta i samlingar. Därför finns det sannolikt bara 6-10 stycken som kan tänkas komma ut på marknaden.

Mynten användes i handelsutbyte mellan länder och åtta daler var enorma summor när det begav sig. Det finns en valör som är högre – tiodalingen. Men den sista kända tiodalingen i privat ägo förmedlades för ungefär tio år sedan. Det har ökat åttadalingens pris och samlarvärde.

”Det här myntet är jätteovanligt. Det är inte bara intressant för svenska samlare – myntsamlare från hela världen vill ha det, just för att det är det största myntet som finns att tillgå. Är man en storsamlare måste man ha en sådan för att räknas. ”

Myntet i fint skick och har en väl dokumenterad historia. Det internationella intresset kan dessutom ha positiv inverkan på svenskarnas entusiasm.

”Svenskar är ibland inte är så intresserade av sin egen historia förrän de inser att andra är det – då blir det fart. När det kommer saker som inte är förvanskade, som det här myntet, är det egentligen en direkt bit av historien som har flyttat rakt in till oss.”

Något som kanske snarare lockar svenska köpare är ett aktiebrev, utställt 31 december 1728 till Elias von Walcker. Det rör Ahlingsåhs Manufaktur Werk och är stämplat med statssigill och alliansvapen. Utropspriset ligger på 25.000-35.000 kronor.

”Det är Sveriges äldsta bevarade aktiebrev. Men det är inte ett dyrt föremål på samma sätt och den är väldigt mycket mer intressant på en svensk marknad, säger Björn Extergren.

Myntet ser han som en av auktionens stora höjdpunkter. Ofta finns det förhoppningar om att unika föremål ska gå till museum, och på så vis bli tillgängliga för allmänheten. Björn Extergren anser snarare att de som har störst intresse av ett föremål förtjänar det mest.

”Det är kul om museer köper, men många föremål är redan på museum eller inlåsta i samlingar. Då är det kul att privatpersoner med ett brinnande intresse har en chans att komma över något sådant också. Det håller det aktuellt och vid liv.”

Det är samtidigt speciella tider för Bukowskis att hålla en auktion. Det är den första fysiska auktionen de anordnar sedan coronapandemin slog till fullt ut i Sverige. De digitala auktioner som hållits har däremot gått bra, och de är förhoppningsfulla inför vårauktionerna.

”Det skall bli väldigt spännande att se vem som förvärvar detta historiska objekt, och med gott mod har vi tagit oss an de logistiska utmaningarna, så det skall inte vara några hinder. Vi är mycket förväntansfulla och människor har trots allt inte övergett glädjeämnena i denna speciella tid.”


Innehåll från AccentureAnnons

Bransch i omvandling: Det här krävs för partnerskap med den nya elkunden

Vinterns elpriser har, minst sagt, fått konsumenterna att lägga märke till sin elräkning. Nu måste elbolagen visa kunderna att de erbjuder något mer än bara en faktura, och det finns framförallt fem områden som krävs för att skapa partnerskap med den nya elkunden.

Läs mer om vad som krävs för att bli framtidens elleverantör 

Det är mycket el på agendan just nu. Efter en vinter med rekordhöga elpriser har Rysslands invasion av Ukraina satt kniven mot strupen på den europeiska energianvändningen, samtidigt som klimatkrisen kräver en omställning från fossila bränslen i varenda bransch, från transport till ståltillverkning.

– Energi är verkligen en bransch under stark omvandling, och det sker brett i hela samhället, konstaterar Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

– Framförallt ser vi att kunderna, oavsett om det är privatkunder eller företagskunder, i dag ställer helt andra krav på sin elleverantör än vad de har gjort tidigare.

Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.
Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

Rapporten ”The New Energy Consumer” från Accenture konstaterar att relationen mellan kund och elleverantör tidigare var i princip transaktionsbaserad. El kom ur två hål i väggen, räkningen betalades, ingen tänkte mer på det än så.

– Men både det höga elpris vi ser nu och den höga medvetenhet som finns kring hållbarhet har ändrat det här markant. Slutkunden idag vill vara med och bidra till energi-omställningen genom att köpa grönare el, men de vill också ha hjälp från elbolagen med att effektivisera sin egen elkonsumtion.

Perspektivskifte av stora mått

Och det här ställer elbolagen inför ett perspektivskifte av stora mått. Inte minst kräver det en ny syn på vad som egentligen skapar värde för både dem själva, och för kunden. Enligt rapporten är det framförallt fem områden som elbolagen behöver fundera över för att skapa en känslomässig, snarare än transaktionsbaserad, relation med sina kunder: Syfte, Produkter, Teknikplattformar, Talang och Partnerskap.

– Alla de här fem är lika viktiga, men att ha ett ambitiöst och genuint syfte som fylls med reellt innehåll snarare än floskler är grunden. Syftet skall sedan driva åtgärder, för det är utan tvekan så att kunder och företag vill köpa tjänster och produkter från företag som bidrar till omställningen kring hållbarhet.

Det är med ett tydligt syfte företagen kan hitta riktningen för att utveckla nya produkter och tekniska plattformar, det är med ett tydligt syfte de kan attrahera anställda och kunder, och det är med ett tydligt syfte de hittar de partnerskap som blir avgörande för att kunna bli en viktig spelare, inte bara på elmarknaden, utan i den energiomställning som nu sker inom hela samhället. Och här ser Fredrik Engdar att de svenska bolagen ligger bra till.

– Många svenska elbolag ligger redan långt framme, för de vet vad de vill åstadkomma och de verkar vara genuina i sin önskan att nå dit. Nu gäller det att ta nästa steg och fortsätta driva omvandlingen mot ett hållbart samhälle.

Rapporten visar även att konsumenterna vill ha hjälp att själva ställa om sin energikonsumtion. Dels via råd och tips, dels också via nya produkter och miljövänliga alternativ. 

– De svenska bolagen ligger bra till när det gäller att erbjuda grön el, men sen behöver de hjälpa kunderna i deras omställning och effektivisera elanvändningen. För att åstadkomma detta behövs både större insikt i kunders beteende och behov, samt nya typer av produkter. 

Nya former av partnerskap

En annan viktig aspekt av omställningen är nya former av partnerskap för att i nära samarbete med företagskunder och andra aktörer på marknaden förändra energianvändningen. 

– Partnerskap är en hjärtefråga för mig. Energiomställningen har redan lett till helt nya sorters gränsöverskridande samarbeten mellan branscher som vi inte har sett så ofta tidigare.

Till exempel möbelföretag som säljer solpaneler, snabbmatskedjor som blir laddstationer för elbilar, oljebolag som köper kraftbolag – kombinationerna är många, ibland överraskande och uppstår överallt.

– Det är den ökande kundinsikten, och självinsikten, som ligger bakom. Företagen inser att de inte kan göra allt själv, utan att de måste ingå partnerskap både med aktörer i andra branscher och med snabba, digitala startups som kan hjälpa till att utveckla nya förmågor och snabba på energiomställningen. De här konstellationerna kommer att vara avgörande för att klara av att vara relevant på den nya energimarknaden.

Läs mer om elbranschens omställning 

 

Mer från Accenture

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accenture och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?