ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS
Mitt bolag bidrar

Unicef: ”Vi vill uppmana fler företag att engagera sig”

  • Fastighetsmiljardären Roger Akelius och Unicef Sveriges generalsekreterare Pernilla Baralt. Foto: Cicci Jonson/Bilduppdraget, Melker Dahlstrand/Unicef

Fastighetsmiljardären Roger Akelius har under november dubblerat alla gåvor till fyra hjälporganisationer. ”Vi vill uppmana fler företag att engagera sig”, säger Unicef Sveriges generalsekreterare Pernilla Baralt.  

I oktober offentliggjorde Roger Akelius att han än en gång dubblar gåvor till hjälporganisationer, och uppmanar fler initiativ från näringslivet i kampanjen #mittbolagbidrar. I år går pengarna till fyra hjälporganisationer: Läkare utan gränser, SOS Barnbyar, Sverige för UNHCR och Unicef Sverige. Till skillnad från tidigare år dubblerar Roger Akelius även pengarna som kommit in i november. 

”Vi på Sverige för UNHCR märker att dubblingen från Akelius Foundation lockar såväl privatpersoner som företag och stiftelser att skänka mer pengar till oss. Hittills i november har vi fått in knappt 6 miljoner kronor, vilket är en förbättring med ungefär 50 procent jämfört med förra året. Och naturligtvis ser vi fram emot december som är årets största insamlingsmånad”, säger Åsa Widell som är generalsekreterare på Sverige för UNHCR. 

Läkare utan gränser har under november fått in 47,3 Mkr som Akelius Foundation kommer att dubbla. SOS Barnbyar har fått in lite drygt 3 miljoner kronor.

”Insamlingen har börjat långsamt, men vi hoppas, och tror, att intresset från företag och allmänheten ökar för att stötta barn på flykt. Vi ser ju att situationen för barn på flykt i Grekland har förvärrats när läger på de grekiska öarna stängs ned. Nu kommer vi att dra igång vår julkampanj på allvar, så det ska bli spännande att se hur responsen blir”, säger Bodil Långberg, tf generalsekreterare på SOS Barnbyar. 

Unicef arrangerar just nu utställningen Power of Hands i samarbete med hygien- och hälsoföretaget  Essity och Fotografiska i Stockholm med bilder av fotografen Malin Fezehai. Förra årets fotoutställning samlade in ungefär 250.000 kronor, förhoppningen från Unicef är att få in en ännu högre summa i år.

”Vi är glada för att Roger Akelius matchning har bidragit till att vi lyckats mobilisera andra, vilket betyder att vi redan i november fått in flera stora julgåvor både från börsföretag och enskilda företag. Vi är väldigt tacksamma för detta och vill uppmana fler företag att engagera sig, då deras gåva dubbleras och vi kan göra dubbelt så stor insats för barnen, säger Unicef Sveriges generalsekreterare Pernilla Baralt.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer