1515
Annons

Unicef: ”Vi vill uppmana fler företag att engagera sig”

Fastighetsmiljardären Roger Akelius har under november dubblerat alla gåvor till fyra hjälporganisationer. ”Vi vill uppmana fler företag att engagera sig”, säger Unicef Sveriges generalsekreterare Pernilla Baralt.  

Fastighetsmiljardären Roger Akelius och Unicef Sveriges generalsekreterare Pernilla Baralt.
Fastighetsmiljardären Roger Akelius och Unicef Sveriges generalsekreterare Pernilla Baralt.Foto:Cicci Jonson/Bilduppdraget, Melker Dahlstrand/Unicef

I oktober offentliggjorde Roger Akelius att han än en gång dubblar gåvor till hjälporganisationer, och uppmanar fler initiativ från näringslivet i kampanjen #mittbolagbidrar. I år går pengarna till fyra hjälporganisationer: Läkare utan gränser, SOS Barnbyar, Sverige för UNHCR och Unicef Sverige. Till skillnad från tidigare år dubblerar Roger Akelius även pengarna som kommit in i november. 

”Vi på Sverige för UNHCR märker att dubblingen från Akelius Foundation lockar såväl privatpersoner som företag och stiftelser att skänka mer pengar till oss. Hittills i november har vi fått in knappt 6 miljoner kronor, vilket är en förbättring med ungefär 50 procent jämfört med förra året. Och naturligtvis ser vi fram emot december som är årets största insamlingsmånad”, säger Åsa Widell som är generalsekreterare på Sverige för UNHCR. 

Läkare utan gränser har under november fått in 47,3 Mkr som Akelius Foundation kommer att dubbla. SOS Barnbyar har fått in lite drygt 3 miljoner kronor.

”Insamlingen har börjat långsamt, men vi hoppas, och tror, att intresset från företag och allmänheten ökar för att stötta barn på flykt. Vi ser ju att situationen för barn på flykt i Grekland har förvärrats när läger på de grekiska öarna stängs ned. Nu kommer vi att dra igång vår julkampanj på allvar, så det ska bli spännande att se hur responsen blir”, säger Bodil Långberg, tf generalsekreterare på SOS Barnbyar. 

Unicef arrangerar just nu utställningen Power of Hands i samarbete med hygien- och hälsoföretaget  Essity och Fotografiska i Stockholm med bilder av fotografen Malin Fezehai. Förra årets fotoutställning samlade in ungefär 250.000 kronor, förhoppningen från Unicef är att få in en ännu högre summa i år.

”Vi är glada för att Roger Akelius matchning har bidragit till att vi lyckats mobilisera andra, vilket betyder att vi redan i november fått in flera stora julgåvor både från börsföretag och enskilda företag. Vi är väldigt tacksamma för detta och vill uppmana fler företag att engagera sig, då deras gåva dubbleras och vi kan göra dubbelt så stor insats för barnen, säger Unicef Sveriges generalsekreterare Pernilla Baralt.

Miljardstödet till Ukraina från svenska företag stärker banden

Vid krigsutbrottet lovade Roger Akelius i Dagens industri att dubbla de gåvor som skänktes till Unicef och UNHCR under mars månad. Nu summerar vi insamlingen till 1,7 miljarder kronor tack vare en stor givmildhet från svenska företag och privatpersoner – ett miljardstöd som ska hjälpa till att bygga upp Ukraina till ett blomstrande och fritt land igen.

Foto:ADAM IHSE / TT

”Vi är absolut övertygade om att vi kommer segra. Därför har parkförvaltningen också börjat plantera blommor – mer än 180.000 växter ska sättas fram till 15 april”, säger Gennadij Trukhanov. 

Han är staden Odessas inte alldeles okontroversiella borgmästare sedan 2014 och Dagens industris Emanuel Sidea och Joey Abrait träffade honom på plats i staden i veckan.

Kriget som bröt ut den 24 februari har påverkat oss alla. Den ryska invasionen i Ukraina och ett storskaligt krig Europa var för ett par månader sedan något fullständig främmande. I dag präglar det vardagen för oss alla samtidigt som det har förändrat verkligheten för näringsliv och samhällen i stora delar av världen.

Krigsutbrottet förbyttes dock snabbt i en stor beslutsamhet från omvärlden att agera kraftfullt och unisont för att försvara friheten i Europa. 

Redan dagen efter krigsutbrottet inledde Dagens industri, fastighetsinvesteraren Roger Akelius och hans stiftelse Akelius Foundation en dialog om en insamlingskampanj för Ukraina. 

Upplägget har vi prövat tillsammans förut, och den här gången är upplägget att stiftelsen dubblar allt finansiellt stöd till Ukraina i mars som Sverige för UNHCR och Unicef får in. Dagens industri har i egenskap av Nordens största affärstidning tagit del i kampanjen för att lyfta fram och uppmärksamma alla initiativ som nu tas i Företagarsverige för att hjälpa Ukraina.

Vi har gjort liknande stödinsatser tidigare, och 2020 gav en julkampanj i samband med flyktingvågen från Syrien 600 Mkr, då ett nytt svenskt rekord.

Vid starten för uppropet för Ukraina, som vi på Dagens industri kallat ”Mitt bolag bidrar” uppmanade vi läsarna att berätta om sina gåvor. 

På redaktionen såg vi vilket oerhört engagemang och vilken enormt stöd för Ukraina det finns i näringslivet. Redan efter par veckor höjdes målet att slå det tidigare rekordet och Akelius Foundation garanterade att stötta insamlingen över miljardgränsen.

Nu, en dryg månad senare summerar vi insamlingen till 1,7 miljarder kronor tack vare en stor givmildhet från svenska företag och privatpersoner. 

Pengarna i kampanjen går till Sverige för UNHCR:s och Unicef:s Sverige och arbetet för att hjälpa i alla ukrainska flyktingar som tvingats lämna sitt land på grund av vansinnet som följer med kriget.

Ingen kan i dag säga när krigets fasor är över, men banden mellan Sverige, Ukraina och landets roll i ett framtida Europa har stärkts under krisen.

I sitt tal i Riksdagen nyligen tackade Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj för det stöd Sverige bidragit med till Ukraina. Han pratade också om hur han vill att svenska företag ska bli en viktig del av det Ukraina som ska byggas när fred återigen råder i landet.

I Odessa planterar parkförvaltningen just nu hundratusentals plantor för framtiden.

Låt oss hoppas att miljardstödet som svenska företag bidragit med under de fem veckor som gått sedan krigsutbrottet inom en nära framtid kan bli till några av de små frön som krävs för att bygga upp Ukraina till ett blomstrande och fritt land igen – för den dagen måste komma.

Detta är en artikel från Di:s analysredaktion. Dagens industris journalister måste rapportera privata aktieinköp till ansvarig utgivare, och innehavet får säljas tidigast efter en månad.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera