Annons

Ungas kunskap om ekonomi ”skrämmande låg”

Dålig koll på privatekonomin skrämmer många unga när de tar klivet ut i vuxenvärlden. Både hemmen och skolan måste bli bättre på utbildning hävdar flera experter.

Foto:Mostphotos

Bara var femte ung person har tillräckliga privatekonomiska kunskaper för att klara sig som vuxen. Det visar en undersökning som Sifo Kantar har gjort på uppdrag Intrum.

”Kunskaperna bland våra unga kan vara skrämmande låg”, säger Fredrik Backman, vd för kredithanteringsbolaget Intrum Sverige.

Nästan varannan person i åldern 22–24 år anser att skolan har misslyckats med att lära ut ekonomi så att man klarar sig som vuxen. Drygt 30 procent säger att man måste ta hjälp av föräldrar eller andra vuxna för att få tillräckliga kunskaper i ekonomi.

”Vi ser problem kring ökad skuldsättning och lättillgängliga krediter. I samband med det pratar man om ett ökat konsumentskydd”, säger Fredrik Backman.

”Men det bästa skyddet är att ha kunskap om hur krediter fungerar och vad som händer när du skriver på.”

Hur märker ni av problemen på Intrum?

”Vi har haft goda tider länge, men det finns grupper som ändå hamnat i utsatta situationer och till exempel lånar varje månad för att klara av sina räkningar.”

Fredrik Backman och många andra ekonomiska debattörer anser att skolan måste bli bättre på att utbilda i privatekonomiska frågor.

”Ju mer skolan kan driva frågan desto bättre, eftersom alla inte får med sig dessa kunskaper hemifrån”, säger han.

Hjälpmedel i skolan finns från banker och andra aktörer. Till exempel har Intrum utvecklat en digital lektion i privatekonomi, som är inriktad på hur krediter fungerar.

Flera av bankernas privatekonomer vill också se mer aktivitet i skolan, men inte bara om lånandets baksidor.

”Många unga frestas också i dag att välja arbetsplatser där det kanske finns biljardbord och gratis öl, men inte kollektivavtal. De behöver förstå konsekvenserna av sådana val”, säger Emma Persson, privatekonom på Länsförsäkringar.

Det handlar till exempel om försäkringsskydd, tjänstepension och andra förmåner som är viktiga på en arbetsplats.

Arturo Arques, privatekonom på Swedbank, ser skolans roll som mycket viktig, men påpekar att jobbet börjar i hemmet.

”Barn från hem där hushållning med pengar och en sund syn på ekonomi präglar värderingar får mer sällan problem. Det kräver föräldrar med tid, lust att lära ut och kunskap.”

”Framför allt är det i skolan som samhället kan sätta in insatser för att fler ska kunna undvika ekonomiska smällar som vuxna. Det handlar om relativt enkla saker som att berätta vad lån kostar och vad som händer om du inte betalar räkningarna”, säger Arturo Arques.

Jens Magnusson, privatekonom, lyfter i likhet med de andra privatekonomerna, problemen kring överskuldsättning.

”Vi lever i ett konsumtionssamhälle på alla fronter. Unga jämför sig med andra unga och har alltid gjort det. Men i dag är både trycket, via bland annat sociala medier och tillgängligheten näthandeln, större och ständigt närvarande.”

”Tar man hänsyn till att vi nu har en generation unga som aldrig upplevt höga räntor och som sedan länge accepterat att ett bostadsköp betyder livslång skuldsättning, är riskerna stora”, säger Jens Magnusson.

Emma Persson pekar på att även dagens pensionssystem kräver kunskaper.

”Det behövs en förståelse för vad räntor och aktier är och hur det påverkar den förväntade avkastningen. Det krävs också att man förstår livsinkomstprincipen och gör kloka val när det gäller yrkesliv och eventuellt deltidsarbete”, säger hon.

Jens Magnusson ser att många unga saknar baskunskaper om privatekonomi.

”Har man aldrig sett annat än sjunkande räntor är det lätt att köpa för dyr bostad. Har man aldrig hört talas om försäkringar är det lätt att glömma att försäkra sig själv, sitt hem eller sina barn i den utsträckning som behövs.”

Kan andra samhällsinstanser än skolan hjälpa till?
”Kommuner ska erbjuda budget- och skuldrådgivning, och de gör i många fall ett mycket bra jobb. Dessvärre kan köerna vara långa på sina håll”, säger Arturo Arques.

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från FastighetsbyrånAnnons

Tydlig coronaeffekt för fritidshus och fjällboende

Svenska naturupplevelser står högre i kurs än någonsin efter coronavåren. Hos Fastighetsbyrån märks tydliga effekter av att fler intresserar sig för att investera i ett sommarhus eller fjällboende. 

Hitta ett boende i fjällen här

Den märkliga sommaren 2020 har satt sina spår inom många olika delar av samhället. Detta har inte minst gällt vår syn på turism. Reserestriktionerna lättade på sina håll, men fortsatt präglades sommarsemestern av stor osäkerhet. 

Många svenskar började istället se sig om efter ett fritidshus av något slag. Johan Vesterberg, kommunikationschef på Fastighetsbyrån, bekräftar den starka trenden efter siffror från Svensk Mäklarstatistik. 

– Vi har sett priserna på fritidshus gå upp med 9 procent under den senaste 12-månadersperioden. Om vi jämför med villapriserna har de ökat med 8 procent och bostadsrätter med 4 procent. Det är tydligt att corona har gjort att intresset för fritidshus är rekordstort. 

Men det är inte bara priserna som har stigit på grund av den nya marknadssituationen. Även antalet försäljningar av fritidshus har ökat kraftigt – med 13 procent under första halvåret 2020 jämfört med samma period i fjol. 

Högtryck i fjällvärlden

När det gäller fjällboende tror Johan Vesterberg på en liknande coronaeffekt under hösten och vintern. 

– Intresset för de svenska fjällen har ökat konstant under de senaste åren, men får ett extra uppsving nu. Det är ett bra läge för den som vill sälja. För köpare gäller det att vara ute i god tid. 

På Fastighetsbyrån Malung-Sälen är det mycket att göra, och för fastighetsmäklare Anna Sjögren Andersson ringer telefonerna konstant. De är många som vill titta på objekt kring Sälens skidområde, som Lindvallen, Hundfjället, Tandådalen och Högfjället.

– Det är väldigt många förfrågningar nu. Man kan säga att vår högsäsong har inletts tidigare än vanligt på grund av corona. Ett tips för köpare är att fundera noga över vad man ska använda boendet till. Vill du ha liftnära, åka scooter, hyra ut? Vilka sommaraktiviteter är mest lockande? Det finns en stor variation. 

Smidigt med digital första kontakt

Det stora intresset för fjällboende bekräftas av Kristoffer Henriksson på Fastighetsbyrån i Åre. Liksom många andra fjälldestinationer är Åre i dag populärt året runt, med ett brett utbud av sommaraktiviteter. 

– Vi ser definitivt en ökning av semestrande i Sverige framöver. Både fritidshus, fjällstugor och lägenheter går bra just nu, säger han. 

Corona-pandemin har också medfört att den digitala utvecklingen påskyndats, något som bland annat har förbättrat möjligheterna att titta på bostäder digitalt. Fastighetsbyrån erbjuder digitala live-visningar där mäklaren går runt och visar bostaden, medan tittarna kan ställa frågor genom en chattfunktion. 

Digitala visningar kan vara bra för att göra en första utvärdering, framförallt när bostaden ligger på en annan ort. Men Kristoffer Henriksson poängterar att det digitala är en komplettering.  

– Det är viktigt att också ta sig hit för att verkligen sondera terrängen tillsammans med sin lokala mäklare. Det är ofta först på plats som man vet vad man verkligen vill ha. Men det gäller att skynda sig, för ibland säljs objekten riktigt snabbt.  

Allt du behöver veta inför bostadsköpet.  

Mer från Fastighetsbyrån

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Fastighetsbyrån och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?