Unga vill byta lön mot semester

Hälften av de som ingår i den så kallade millenniegenerationen kan tänka sig att växla lön mot mer semester.

Bild:TT

Det visar en rapport som Västsvenska Handelskammaren har tagit fram och som tittar på vad den unga generationen söker i arbetslivet.

"Handelskammarens undersökning visar att millenniegenerationen har helt andra krav på sina chefer än tidigare generationer. Det finns en större oro för stress och övertid. Hälften av de tillfrågade kan rent av tänka sig att byta lön mot mer semester", säger rapportförfattaren Stina Olén, ansvarig för kompetensförsörjning på Västsvenska Handelskammaren, i ett pressmeddelande.

För millenniegenerationen är det viktigaste på arbetsplatsen att ledarskapet ser till att man får feedback och att medarbetare blir rättvist behandlade.

"Spelkulturen har satt sina spår - vi kan nu tala om en gamifiering som också har inverkan på arbetslivet. Medarbetarsamtal i all ära, men det är den direkta feedbacken som hjälper en att 'levla upp', ta sig vidare till nästa nivå", skriver man i rapporten.

Att ha en bra lön och nå chefspositioner hamnar längre ned på listan, i stället vill generationen kunna kombinera arbetet med fritid.

"30 procent anser att flexibla arbetstider är viktigt och en av fem vill kunna träna på arbetstid. En 'fritidskarriär' betraktas som nästan lika viktig som en jobbkarriär. Få av de tillfrågade sätter jobbet främst, här handlar det om enbart 4 procent som värderar arbetet högre än fritiden", säger Stina Olén.

Nio av tio vill ha en fast anställning, framförallt för att de vill kunna planera för framtiden. Dels anses en fast anställning vara nödvändig för att kunna komma in på bostadsmarknaden, men också att trygghet i sig är en viktig faktor.

Den unga generationen har inte heller samma syn på statusmarkörer. Det handlar inte längre om lön eller bilar utan om att se fram emot att gå till jobbet varje dag och hitta en balans mellan jobbet och fritiden.

"Ändå är det klassiska belöningssystem som många arbetsgivare fortfarande försöker konkurrera med. Attraktiva arbetsgivare idag visar istället hur de jobbar med sociala aspekter av jobbet, hur de kan hjälpa individen att utvecklas och få ihop sitt livspussel", säger Stina Olén.

Undersökningen bygger på data ur Ungdomsbarometerns undersökning Workforce 2020.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Range RoverAnnons

Laddad för långresor

Laddhybriderna har tagit ett stabilt grepp om den svenska bilmarknaden.

Ett av de bilmärken som ligger långt framme är brittiska Land Rover.

2020 är året när laddbara bilar på allvar började breda ut sig på de svenska vägarna. Hittills i år har 77 000 laddbara bilar registrerats, vilket gör att andelen nyregistrerade laddhybrider ökat med hela 158 procent jämfört med 2019. 

Enbart under november månad motsvarade hybridmodellerna 38,7 procent av samtliga nyregistreringar av personbilar i Sverige. Det visar att försäljningen av laddbara bilar nu är större än både bensin- och dieselbilar.

Tweed och teknologi

Det brittiska bilmärket Land Rover står med bakhjulen fast förankrade i en tradition där bra komfort och trygg fyrhjulsdrift alltid har varit en framgångssaga.

Samtidigt snurrar framhjulen nyfiket mot den nya tidens smarta och säkra suv, klädd i lika delar elegant brittisk tweed och teknologi.

Den snabba och stora efterfrågan på laddhybrider gör nu att hela bilmärkets Range Rover-familj i dag även finns med förfinad elkraft.  En av modellerna är Range Rover Evoque, som med sina läckra linjer blivit en ständigt återkommande prisvinnare sedan den första gången introducerades för exakt tio år sedan.

Modellen som gillar både stad och landsbygd

Hybridversionen Range Rover Evoque PHEV lanserades tidigare under året. Med den här plug in-hybriden går det att rulla upp till 55 kilometer på ren eldrift. 30 minuter tar det sedan för att ladda batteriet upp till 80 procent med hjälp av en DC-snabbladdare. 

Allt om Range Rovers elkraft här 

Genom att kombinera den klassiska förbränningsmotorn med en modern elmotor skapas en dynamik ur det bästa av två olika tekniker. I standardkörläget kombineras bensin- och eldrift. I EV-läget rullar Range Rovern på ren eldrift. Övergången mellan motorerna sker i det närmaste sömlöst – och gör att Range Rover Evoque PHEV med sin fyrhjulsdrift glider fram på både snöfria stadsgator och över decimeterdjupa vita vintervidder. Alldeles oavsett om du väljer att köra mer eller mindre ljudlöst.

Land Rover erbjuder en mängd olika alternativ för laddning, antingen om du parkerar hemmavid eller är på väg runt riket. Med en mode 2-laddkabel görs den längre fulladdningen över natten, och med en installerad laddbox därhemma nås full laddning efter bara drygt två timmar.

Vanliga frågor och svar om hybridbilar 

Sofistikerat kraftfull

När det kommer till kombinationen kraftfullhet och nyskapande har Range Rover Sport blivit en ikonisk modell ända sedan lanseringen för 16 år sedan. 2018 rullade den första gången ännu tydligare mot framtiden som plug-in hybrid. 

Innanför ett sofistikerat yttre väntar 404 hästkrafter i ett sportigt paket – fördelade på bensinmotorns 300 hk i kombination med en elmotor på 85 kW. Elmotorn ger upp till 51 kilometer utsläppsfri bilkörning. 

I standardutrustningen på hybridmodellen av Range Rover Sport ingår bland annat ett Drive-paket som innehåller en rad funktioner för att göra vinterresan både tryggare och säkrare; som trötthetsvarnare, övervakning av döda vinkeln och avläsare av vägskyltar. 

Uppvärmd framruta och uppvärmd ratt är några andra detaljer som är med och skapar den ombonade känsla det är att ta plats och sjunka ner i förarsätet på väg mot ännu en resa.

Komponenter som kvalitet, komfort och köregenskaper genomsyrar både Range Rover Sport PHEV och Range Rover Evoque PHEV. Just nu erbjuds många specialpaketerade Signature-modeller för den svenska marknaden till attraktiva priser. 

Mer om kampanjen här för privatpersoner 

Mer om kampanjen här för företag 

Mer från Range Rover

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Range Rover och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?