ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Unga svenskar vill handla genom sociala medier

Unga svenskar vill handla direkt i sociala medier, men den fysiska butiken spelar fortfarande en central roll i köpprocessen enligt en undersökning som Accenture har genomfört. Det framgår av ett pressmeddelande. 

Studien har undersökt nästa generations konsumenter och hur deras digitala köpvanor kan omforma detaljhandeln. Studien kommer fram till tre konkreta områden som handlarna bör fokusera på, i form av sociala medier, den fysiska butikens fortsatt viktiga roll samt nya och ofta spontana drivkrafter bakom köpbeslut.

50 procent av de mellan 18 och 20 år uppger att de redan handlar eller vill handla direkt genom en social mediekanal, vilket är mer än dubbelt så många som de i åldern 21–27 där endast 19 procent är positivt inställda till sociala medier som shoppingkanal.

45 procent av de mellan 18 och 20 år uppger att de hellre handlar i butik än via nätet, mobilen eller surfplattan och nästan hälften går fortfarande till butiken för att hitta inspiration. Väl i butiken utmärker de sig genom att vara uppkopplade, då 53 procent av de mellan 18 och 20 år uppger att de söker online efter mer information om produkten och 54 procent jämför olika leverantörer på nätet när de befinner sig i butiken.

Avslutningsvis tenderar de mellan 18 och 20 år att uppvisa spontana köpbeslut, där 39 procent av de mellan 18 och 20 år svarar att de köper saker de ser online eller i butik och spontant gillar, medan motsvarande siffra för de äldre åldersgrupperna är 25 respektive 27 procent.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies