1515
Annons

Unga och nyanlända i kläm när sommarjobben hotas – ”Hjärtskärande att se”

Nöjesparker runt om i landet har skjutit upp säsongspremiären och allt fler ställer sig frågan när man kommer att kunna öppna för sommaren. När besöksnäringens högsäsong närmar sig står tiotusentals säsongsjobb på spel. 

Liseberg och Gröna Lund är två av de nöjesparker som står inför stor osäkerhet när säsongen närmar sig.
Liseberg och Gröna Lund är två av de nöjesparker som står inför stor osäkerhet när säsongen närmar sig.

Om två veckor skulle Gröna Lund och Liseberg ha slagit upp portarna. Men nu kommer åkattraktionerna att stå still i minst en månad till när säsongspremiärer runt om i landet skjuts upp. Under påskhelgen kommer dock Kolmården att öppna, som planerat, men i begränsad skala. 

”Rådande restriktionerna kring folksamlingar innebär i princip näringsförbud för oss, men vi tittar kontinuerligt på hur och vad vi kan öppna samtidigt som vi tar vårt ansvar för att begränsa smittspridningen i samhället. I helgen kommer Kolmården att öppna på prov, för maximalt 1.500 gäster. Det är att jämföra med 10.000 gäster en normal dag, men minsta lilla kassaflöde hjälper oss i det här läget”, säger Christer Fogelmarck, vd för Parks & Resorts. 

Parks & Resorts tar varje år emot cirka 3 miljoner besökare till sina nöjesparker Gröna Lund, Kolmården, Skara Sommarland, Furuviks djurpark och Vildmarkshotellet. I fjol omsatte koncernen 1,3 miljarder kronor, varav enbart juli månad stod för en tredjedel av intäkterna. Om Furuvik inte kan öppna hela parken som planerat den 16 maj, överväger man att öppna även den parken med restriktioner liknande de på Kolmården, medan nöjesfältens premiärer planeras till slutet av maj. Samtidigt har coronasituationen redan medfört inköps- och investeringsstopp, samt kortidspermittering av den fasta personalen så långt det är möjligt, utan att det påverkar kritiska funktioner som att ta hand om djuren i parkerna.

”Riktigt hjärtskärande är det att se de som drabbas värst: unga och nyanlända som kanske har sitt första jobb på arbetsmarknaden hos oss. Bara med våra uppskjutna premiärer handlar det om 1 000 personers anställningar som senareläggs på obestämd framtid.” 

Inför sommarsäsongen har Parks & Resorts redan rekryterat 3 500 säsongsmedarbetare. Skulle parkernas öppnande skjutas upp ytterligare kommer fler säsongsmedarbetare att drabbas. 

Hur orolig är du för att ni inte kommer att kunna öppna i maj?

”Som vd måste man hålla sin oro i schack, annars fattar man inte rätt beslut. Vår horisont nu är att vara igång i juni och jag har svårt att se att vi inte kommer att kunna öppna alls i sommar. Men självklart finns ett sådant scenario också”, säger Christer Fogelmarck och fortsätter:

”Vi är i grunden ett sunt bolag, med starka ägare, som växer och går med vinst. Men vi har inte reserver för att klara en hel säsongs bortfall. Då närmar vi oss ett SAS-läge, då verksamheten får gå ner på sparlåga i väntan på en ny säsong.”

Hos nöjesparken Liseberg förbereder man sig på att öppna i maj, men något nytt datum för säsongspremiären har inte spikats. Rekryteringsprocessen av 2 500 säsongsmedarbetare är klar, men inga kontrakt har skrivits. 

”Vi kan inte skriva några anställningsavtal eftersom vi i nuläget inte har några jobb att erbjuda”, säger Julia Vasilis, informationschef på Liseberg. 

Samtidigt har Astrid Lindgrens Värld i Småland redan gått ut med att premiären den 15 maj är inställd, och något nytt premiärdatum finns inte i dagsläget. 

”Vi har fått ringa till alla som skulle börjat den 15 maj och meddela att de tyvärr inte kan börja. Just nu berörs omkring hälften av de 500 säsongsmedarbetare vi har rekryterat”, säger Jocke Johansson, vd för Astrid Lindgrens Värld. 

I fjol hade bolaget ett rekordår med en omsättning på 247 miljoner kronor. Nu sätter man sitt hopp till att fler kommer att välja att semestra i Sverige och siktar på att öppna i juni, eller ”i värsta fall” i juli. 

”Med ökat semestrande i Sverige ser vi en möjlighet att hämta igen lite av intäktstappet, men skulle vi inte kunna öppna i juli heller, som är den enskilt viktigaste månaden för oss, blir det stora ekonomiska påfrestningar. Då kanske vi inte öppnar över huvud taget, eftersom det också kostar att starta upp verksamheten.”  

Enligt branschorganisation Visita säsongsanställer besöksnäringen 25 000 personer varje sommar. Nu kräver man mer statligt stöd för att rädda både bolag och jobb. 

”Många får sin första kontakt med arbetslivet genom vår näring. Det innebär en stor social risk om 25.000 sommarjobb försvinner. Vad ska de här personerna göra hela sommaren? Det ställer enorma krav på samhället om en hel årskull missar entrén till arbetslivet”, säger Jonas Siljhammar, vd på Visita och fortsätter:

”När vi nu går in i högsäsong är oron bland våra medlemmar stor. Vi ser fortfarande stängda gränser och begränsning på folksamlingar, så åtgärder och stödpaket behövs nu om bolagen ska klara sig.”

Folkhälsomyndighetens Anders Tegnell sade nyligen att man ska räkna med semester i Sverige i år. Hur ser ni på det? 

”Det skulle vara vara positivt om vi kan röra oss runt i landet. Gud förbjude att det blir karantän hela sommaren! Men vi följer såklart utvecklingen och de rekommendationer och riktlinjer som gäller för att minska smittspridningen.”

Innehåll från SchaefflerAnnons

Schaeffler Lifetime Solutions – säker produktion utan avbrott

Avbrott i produktionen kostar industrin stora pengar varje år. Ofta rör det sig om skador och fel på maskiner som lätt hade kunnat förebyggas. Lösningen heter Schaeffler Lifetime Solutions – en uppsättning verktyg och utrustning som stoppar problemen redan innan de uppstår. 

–  Kraven på ökad produktivitet, effektivitet och hållbarhet gör att både utmaningar och möjligheter växer inom industrin. Därför erbjuder Schaeffler ett heltäckande koncept som stöttar företagen i varje steg på vägen. Målet är att våra produkter och tjänster ska göra kundernas arbete så planerbart som möjligt och göra dem trygga i att maskinerna kommer att fungera pålitligt utan oväntade fel, säger Erik Askensjö, vd på Schaeffler Nordic.

Oväntade skador på olika lager orsakas ofta av otillräcklig eller felaktig smörjning. Lifetime Solutions erbjuder en komplett uppsättning verktyg, inklusive högkvalitativa fetter och smörjmedel, som förhindrar detta. Ihop med utrustning för tillståndsövervakning identifieras dessutom eventuella fel i god tid.

– Namnet Lifetime Solutions förklarar tydligt vilken väg vi tar. Färre oplanerade driftavbrott, längre livscykler för både lager och maskiner, ökad hållbarhet och bättre tillförlitlighet under drift ger en mindre stressig och mer planerbar arbetsdag. Som partner vägleder vi kunderna genom hela produktionen.

Genom att minska mängden använd energi och materialavfall hjälper Schaeffler Lifetime Solutions dessutom företagen att nå sina hållbarhetsmål och långsiktigt minska koldioxidavtrycket. 

– Våra smarta underhållsverktyg och smörjsystem hjälper till med detta genom att säkerställa hälsan på både lager och maskiner och förlänga livslängden. Om man även rekonditionerar befintliga lager sparar företagen ännu mer tid och pengar genom minskat materialspill och förlängd livslängd. Det sänker koldioxidutsläppen med upp till 95 procent, säger Erik Askensjö. 

Om Schaeffler Group: 

Schaeffler Group är en global leverantör till fordons- och tillverkningsindustrin och har i mer än 75 år tillhört pionjärerna inom rörelseteknik och mobilitet. Med innovativa lösningar, produkter och tjänster utgör Schaeffler en tillförlitlig partner för företag som vill göra rörelseteknik och mobilitet effektivare, intelligentare och mer hållbart.

Läs mer om Schaeffler här! 

Schaeffler Lifetime Solutions | Schaeffler medias 

 

Mer från Schaeffler

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Schaeffler och ej en artikel av Dagens industri

Indiskas vd efter förluståren: ”Vi har en extrem revanschlust”

Efter ett fem år långt stålbad ser Karin Lindahl, vd Indiska, en ljusare framtid för kedjan som varit farligt nära att gå i graven. Med ett nytt sortiment gör bolaget debut på Stockholms modevecka – och ser möjligheter att norpa kunder i en lågkonjunktur. 

Karin Lindahl, vd och ägare av Indiska som snart gör debut på Stockholms modevecka (31 augusti–2 september).
Karin Lindahl, vd och ägare av Indiska som snart gör debut på Stockholms modevecka (31 augusti–2 september).Foto:Jesper Frisk

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera