ANNONS:
Till Di.se

Unga företagare jagar SM-titeln

  • Foto: Pressbild/ Ung företagsamhet

På måndagen inleddes årets upplaga av SM i Ung Företagsamhet. 228 UF-företag har valts ut från 24 regionala deltävlingar, och slåss nu om att få representera Sverige i EM i Bryssel den 11-13 juli.

Efter de sista finjusteringarna på de egenbyggda montrarna är det på måndagskvällen invigning av den nationella UF-mässan i Älvsjö. Kvällen avslutas med en pampig galamiddag, om än med tidig hemgång. Mellan klockan nio och tre på tisdagen ska de unga företagarna vara redo för prövning.

”De tävlande bedöms baserat på presentation, företagsrapport, monter och intervju med företagets representanter”, säger Katarina Konecnik, SM-ansvarig på Ung Företagsamhet.

Det finns 15 kategorier att vinna i, där respektive kategori bedöms enligt olika kriterier och jurys.

”Värd för årets tillväxtföretag är Svenskt Näringsliv och värd för årets kreativa UF-företag är Walt Disney Nordic. Vinnarna av årets UF-företag får åka till Bryssel, och förutom äran får de även 5.000 kronor”, säger Katarina Konecnik.

I EM möts 35 företag för att tävla om titeln årets bästa UF-företag. Sedan tävlingarna startade i början av 80-talet har Sverige presterat bra på den internationella UF-scenen.

”I mitten av 00-talet hamnade vi på pallplats flera år i rad. För tre år sedan hade vi ett företag som tog brons, deras produkt var en läxläsningstjänst i anslutning till barns idrottsaktiviteter”, säger hon.

”Tävlingen växer för varje år. I och med gymnasiereformen, Gy11, finns en entreprenörskurs som bättre väver in gymnasieinriktningen i företagandet. Detta har resulterat i mycket app-byggen från de tekniska programmen.”

”En annan trend är företagsidéer baserade på stresshantering och psykisk ohälsa, oftast i form av böcker eller föreläsningar”, fortsätter hon och tillägger att affärsidén förhoppningsvis inte är baserad på självupplevda erfarenheter, utan ett gensvar på det ökade behovet av behandling av psykisk ohälsa.

Få UF-företag lever vidare efter studenten, vilket ofta beror på fortsatta universitetsstudier eller andra typer av uppdrag. Katarina Koncenik menar att företagsutveckling inte heller är syftet, även om det finns flera främjande uppföljningsprogram och stipendier.

Målet med tävlingen är att främja både entre-och intraprenörsskap, att göra eleverna till såväl bättre chefer som anställda. Jämställdhet i UF-företagen är en självklarhet.

”Fördelningen av tjejer och killar i tävlingen är väldigt balanserad, om än några fler tjejer på vd-posterna. Det är ju såklart jätteroligt att se, det ger hopp om framtiden”, avslutar Katarina Konecnik.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies