1515
Annons

Unga företagare jagar SM-titeln

På måndagen inleddes årets upplaga av SM i Ung Företagsamhet. 228 UF-företag har valts ut från 24 regionala deltävlingar, och slåss nu om att få representera Sverige i EM i Bryssel den 11-13 juli.

Bild:Pressbild/ Ung företagsamhet

Efter de sista finjusteringarna på de egenbyggda montrarna är det på måndagskvällen invigning av den nationella UF-mässan i Älvsjö. Kvällen avslutas med en pampig galamiddag, om än med tidig hemgång. Mellan klockan nio och tre på tisdagen ska de unga företagarna vara redo för prövning.

”De tävlande bedöms baserat på presentation, företagsrapport, monter och intervju med företagets representanter”, säger Katarina Konecnik, SM-ansvarig på Ung Företagsamhet.

Det finns 15 kategorier att vinna i, där respektive kategori bedöms enligt olika kriterier och jurys.

”Värd för årets tillväxtföretag är Svenskt Näringsliv och värd för årets kreativa UF-företag är Walt Disney Nordic. Vinnarna av årets UF-företag får åka till Bryssel, och förutom äran får de även 5.000 kronor”, säger Katarina Konecnik.

I EM möts 35 företag för att tävla om titeln årets bästa UF-företag. Sedan tävlingarna startade i början av 80-talet har Sverige presterat bra på den internationella UF-scenen.

”I mitten av 00-talet hamnade vi på pallplats flera år i rad. För tre år sedan hade vi ett företag som tog brons, deras produkt var en läxläsningstjänst i anslutning till barns idrottsaktiviteter”, säger hon.

”Tävlingen växer för varje år. I och med gymnasiereformen, Gy11, finns en entreprenörskurs som bättre väver in gymnasieinriktningen i företagandet. Detta har resulterat i mycket app-byggen från de tekniska programmen.”

”En annan trend är företagsidéer baserade på stresshantering och psykisk ohälsa, oftast i form av böcker eller föreläsningar”, fortsätter hon och tillägger att affärsidén förhoppningsvis inte är baserad på självupplevda erfarenheter, utan ett gensvar på det ökade behovet av behandling av psykisk ohälsa.

Få UF-företag lever vidare efter studenten, vilket ofta beror på fortsatta universitetsstudier eller andra typer av uppdrag. Katarina Koncenik menar att företagsutveckling inte heller är syftet, även om det finns flera främjande uppföljningsprogram och stipendier.

Målet med tävlingen är att främja både entre-och intraprenörsskap, att göra eleverna till såväl bättre chefer som anställda. Jämställdhet i UF-företagen är en självklarhet.

”Fördelningen av tjejer och killar i tävlingen är väldigt balanserad, om än några fler tjejer på vd-posterna. Det är ju såklart jätteroligt att se, det ger hopp om framtiden”, avslutar Katarina Konecnik.

Förbundskanslern: ”Glad att se hur framtiden ser ut”

Omställningen från fossila bränslen till hållbara alternativ stod högt på agendan när Tysklands förbundskansler Olaf Scholz besökte Sverige och träffade statsminister Magdalena Andersson under tisdagen. Men de två ländernas väg mot en koldioxidneutral framtid skiljer sig åt på flera punkter. 

Tysklands förbundskansler Olaf Scholz och statsminister Magdalena Andersson tillsammans med Scanias vd Christian Levin då de besöker Scania i Södertälje.
Tysklands förbundskansler Olaf Scholz och statsminister Magdalena Andersson tillsammans med Scanias vd Christian Levin då de besöker Scania i Södertälje.Foto:Henrik Montgomery/TT

”Det här var den bästa stunden den här veckan”, sa Olaf Scholz efter att han fått provköra en av Scanias nya eldrivna lastbilar, utrustad med batterier från Northvolt, under ett besök på fabriken i Södertälje. 

”Jag är väldigt glad över att vara här och se hur framtiden ser ut.”

Den tyske förbundskanslern tillade att han funderar på att byta jobb och bli lastbilschaufför i stället. Kanske inte så förvånande efter en vecka då de tyska elpriserna har rusat till rekordnivåer, vattennivån i floden Rehn nått kritiskt låga nivåer och utsikterna för den tyska ekonomin ser allt dystrare ut. 

Rysslands invasion av Ukraina och minskade leveranser av naturgas till Europa har försatt Tyskland i en svår situation inför vintern och omställningen till hållbar energi är viktigare nu än någonsin. 

Men medan Sverige fortsätter att producera kärnkraft, har Tyskland vänt kärnkraften ryggen och investerar i stället i vätgas, vilket har ifrågasatts av en del experter som menar att det fortfarande är oprövad mark. Och medan den svenska fordonsindustrin storsatsar på batteridrivna fordon meddelade den tyska biltillverkaren BMW nyligen att man kommer att börja massproducera vätgasbilar 2025.

”Tyskland kommer att utöka användningen av förnybar energi enormt, vi har drivit igenom den lagstiftning som behövs för att göra det och accelererat processen så att vi kan genomföra det här snabbare än vad vi hade planerat”, sa Olaf Scholz.

”Jag tror att vi kommer producera vätgas och importera vätgas för att kunna bygga framtidens ekonomi.”

Grön vätgas produceras genom att använda el från förnybar energi för att dela upp vatten i väte- och syremolekyler. Men elen och de maskiner som krävs för processen är fortfarande väldigt dyra och skeptiker varnar för att förhoppningarna som sätts till vätgasen färgas av viljan att kunna fortsätta använda befintliga rörledningar, tankfartyg och turbiner i länder som tidigare förlitat sig på naturgas. 

När Olaf Scholz träffade Scanias vd Christian Levin frågade han specifikt om för- och nackdelarna med vätgas och batteriteknik, berättar Christian Levin för Di. 

”Det här är ju en debatt som pågår. Vår uppfattning på Scania är ju att batteri och elektriskt ligger så långt före och kommer att ha så stora fördelar, så vi ser bränsleceller som en nischprodukt. Jag hoppas att jag fick igenom det budskapet,” säger han. 

Christian Levin säger att ett av de stora problemen med vätgas är att man förlorar mycket el i tillverkningsprocessen. 

”Man förlorar 75 procent av elen och har man överskott av el så gör det ju ingenting men nu har vi ju underskott av el”, säger han. 

Huruvida Olaf Scholz tog intryck av besöket på Scania återstår att se. Efter provkörningen ville han inte ta ställning i frågan om vilken typ av teknik som är bäst för fordonsindustrin. 

”Vi ser de stora framstegen som batteritekniken gör och att det fungerar. Det är uppenbart med så här tunga fordon”, sa han och tillade: 

”Det är viktigt att vi förstår att det är nödvändigt att investera i batterier. Moderna batterier med bra teknik och att ha investeringarna i Europa.”

När Olaf Scholz och Magdalena Andersson mötte pressen i Stockholm fick de också frågor om sina vägval när det gäller kärnkraften, men ville inte recensera varandras beslut, utan fokuserade i stället på de täta band som finns mellan Sverige och Tyskland, både politiskt och ekonomiskt. 

Både Magdalena Andersson och Olaf Scholz poängterade också att det är viktigt för hela Europa att nu dra ner på sin elanvändning för att förbereda sig inför vintern, även om Sveriges elexport till Tyskland redan nu ligger på full kapacitet. 

”Länken som vi har till Tyskland, den kabeln är redan full, så om vi sparar energi i dag kommer det inte att hjälpa Tyskland, men oss själva”, sa Magdalena Andersson. 

”Jag tycker självklart att vi ska spara energi, men för vår egen skull. Det är ett sätt att sänka elräkningen men också att få ner priserna på el.” 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera