ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

AI

Undersökning: Vartannat bolag nobbar AI: ”Stor okunskap”

  • ”AI som teknik är relativt ny för näringslivet och det råder bevisligen stor okunskap kring vilken nytta det kan skapa”, säger Thomas Svensson, Partner manager och e-handelsexpert, Svea Ekonomi. Foto: Mostphotos

Företag som var tidiga med AI kan i dag visa hur det har förändrat och utvecklat deras verksamhet. Trots det har en klar majoritet av svenska B2B-företag valt att inte nyttja tekniken. Varannan uppger nämligen att de inte ser någon nytta med AI, enligt en undersökning från Svea. 

AI har på många sätt visat sig vara värdefullt för företag med B2B-försäljning genom insikter som spetsar till erbjudandet och effektiviserar säljkedjan.

I rapporten Digital försäljning till företag där fler än 500 företag deltagit, har bank- och finansgruppen Svea undersökt B2B-företagen och deras inställning till ny teknik i form av AI. 

Undersökningen visar att nästintill varannan svensk företagare inte ser någon nytta med AI. Dessutom har sju av tio inga planer på att nyttja tekniken. Rapporten visar även att endast sex procent uppger att deras företag redan använder AI.

”AI som teknik är relativt ny för näringslivet och det råder bevisligen stor okunskap kring vilken nytta det kan skapa. Tekniken ersätter inte säljpersonal eller andra anställda. I stället kan bolagen med teknikens hjälp lägga mindre tid på repetitiva uppgifter och mer på att hitta nya kunder, skapa en djupare förståelse för sina utmaningar och sälja mer på befintliga kunder”, säger Thomas Svensson, Partner manager och e-handelsexpert, Svea Ekonomi.

Trots en skeptisk inställning till AI är det ingen som tror att det bara är en övergående trend. Varannan tror nämligen att AI:s funktion kan bidra till effektivare säljprocesser. Samtidigt som 36 procent av svenska företagare tror att de med hjälp av AI kan förbättra kundupplevelsen och därmed få nöjdare kunder.

”Det handlar inte om att hoppa på all ny teknik, utan att skapa sig förståelse om vilken potential AI har när den blir mer tillgänglig och anpassningsbar för fler branscher. Fler företag bör förbereda sig och prova olika möjligheter att utnyttja AI”, avslutar Thomas Svensson, Partner manager och e-handelsexpert, Svea Ekonomi.

 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer