1515
Annons

Underbarnet renar luften med ozon

LULEÅ.
Redan som barn plockade Johan Lundberg isär maskiner och byggde om dem. I tonåren konstruerade han en luftrenare till familjens sommarstuga. Nu finns den i tusentals villor och stugor. 

”Det har varit otroligt utvecklande att ha börjat i så ung ålder”, säger Johan Lundberg, grundare av Ozoneair. 

Johan Lundberg, 27, är grundaren och innovatören bakom Ozoneair.
Johan Lundberg, 27, är grundaren och innovatören bakom Ozoneair.Foto:Jens Kärrman

I anslutning till Ozoneairs kontor i Luleå finns en verkstad, dit Johan Lundberg går så ofta som möjligt för att klura på förbättringar och nya produkter. 

”Jag har alltid varit väldigt tekniskt intresserad. Som barn skruvade jag isär saker och byggde om det till något annat”, berättar han.

I tonåren reagerade Johan Lundberg på att det luktade illa i familjens sommarstuga i Luleå skärgård. När det kom rejäla oväder kändes luften annorlunda efteråt, fräsch och krispig. 

”Det beror på att det är förhöjda halter ozon i luften. Det var på det spåret som jag började fundera på om det går att använda ozon inomhus för att ta bort dålig lukt”, säger han.

Ozon har länge använts för vattenrening i industrin. Johan Lundberg funderade på om det skulle vara möjligt att använda samma metod på luft. Den teknikintresserade unge mannen tog utrustning som användes vid vattenrening och byggde om den, med bra resultat. 

Redan under gymnasiet reste han, med sin pappa som sällskap, till Kina för att utveckla produkten. 

”Jag var kanske inte så jätteduktig på engelska och så kom jag till en fabrik där det sitter tio ingenjörer, och så ska man förklara vad man vill göra. Det har varit otroligt utvecklande att börja i så ung ålder”, säger Johan Lundberg. 

Metoden går ut på att sönderdela syre som finns i luften så att det kan återuppbyggas som aktivt syre, vilket också kallas ozon. 

”Det är reaktivt och reagerar med kolföreningar och kan bryta ner dålig lukt, bakterier och virus”, säger Johan Lundberg. 

Under några år sålde han en enklare produkt till fastighetsägare i närområdet. Intäkterna gick till att finansiera utvecklingen av en produkt för villamarknaden. 2018 var Ozoneair redo för en bredare lansering. 

Företaget gjorde ett reklamutskick till alla villahushåll i Sverige. Johan Lundberg hade ingen aning om hur intresset såg ut, om det ens fanns något. 

”Jag var själv på företaget och vi hade ingen växel eller system för att ta emot många samtal.”

Det blev succé. Hundratals människor ringde varje dag. 

”Jag hade produkter hemma för 2-3 miljoner kronor. Jag hade räknat med att det skulle räcka i ett par månader. Första veckan sålde vi för fem miljoner kronor”, säger Johan Lundberg. 

Framgången har inte varit utan kontroverser. Bolaget fälldes 2020 av Reklamombudsmannen för vilseledande reklam, för en text där Ozoneairs luftrenare påstods bota sjuka hus. 

”Ozon bryter ner doften, men det tar inte bort mögel i väggarna. Vi är tydliga med att man alltid måste åtgärda den underliggande fuktskadan”, säger Johan Lundberg i dag. 

Redan första året omsatte bolaget 27 miljoner kronor, vilket mer än fördubblades 2019. Sedan kom pandemin. Förvisso har intresset för luftrening ökat, men att ha all produktion i Kina i en tid när världens logistikmarknader fungerar dåligt är inte optimalt.

Därför är Johan Lundberg, nu 27 år fyllda, på väg att ställa om verksamheten för det unga bolaget. Nyligen togs beslutet att flytta hem produktionen till Luleå. Om ungefär ett år öppnas den nya anläggningen. 

”Det har varit problematiskt att få hem varor från Kina. Det är överlag för osäkert i Kina och det känns inte bra att riskera hela verksamheten för något som man inte kan påverka. Kan vi flytta hem allt med bibehållen lönsamhet så känns det som ett ganska självklart val”, säger Johan Lundberg.

Med produktionen på hemmaplan hoppas ägaren och grundaren att arbetet med nya produkter ska underlättas. 

”Vi ser möjligheter till ett bra samspel mellan produktutveckling och produktion. Vi tror att det blir många synergieffekter när vi kan samordna allt i samma lokal”, säger Johan Lundberg. 

Under vintern är flera nya produkter på väg ut på marknaden. Bland annat lanserar bolaget en produkt som ”tvättar” kläder utan vatten. 

”Ofta tvättar du inte kläderna för att de är smutsiga. Vi har utvecklat en teknik för att rena kläder från dålig lukt, den kommer inte ta bort fläckarna. Jag tror mycket på det”, säger Johan Lundberg. 

Med en egen fabrik siktar han och Ozoneair på att den europeiska marknaden. 

”Tyskland är en jättestor marknad, där skulle vi kunna mångdubbla volymen och därmed även personalstyrkan. Vi tänker bygga och ta höjd för en positiv utveckling”, säger Johan Lundberg. 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?