1515
Annons

Umida vänder till vinst

Dryckesföretaget Umidas resultat för det första kvartalet 2020 uppgick till 0,6 miljoner kronor (-5,8) och nettoomsättningen, exklusive punktskatter, minskade med 7,7 procent till 10,7 miljoner kronor.

Bolagets bruttomarginal hamnade på 26 procent jämfört med 37 procent föregående år.

Under slutet av första kvartalet slog covid-19-viruset till.

”Vi har fått revidera våra försäljningsestimat, PR-aktiviteter, marknadsföringsplaner, lanseringsplaner, mötesstrukturer m.m. Det finns inte en del av bolaget som inte blivit påverkat och fått ändra sina planer och arbetssätt. Vi har samarbetspartners och kunder som kämpar för överlevnad och inte minst har vi artister och band som inte kan fullfölja eller påbörja sina planerade turnéer eller konserter”, skriver vd Filip Lundquist.

Under det första kvartalet var Umida försäljningsmässigt i linje med bolagets ursprungliga prognos för 2020 men bolagets bruttomarginal drabbas hårt jämfört med föregående år, skriver vd.

Under januari tog Umida ytterligare några kostnader relaterat till förändring av lagret som härrör till den upprensning som gjordes i bolaget under 2019. Detta tyngde bruttomarginalen. Umida har även under det första kvartalet haft en större andel försäljning från storkökssortimentet jämfört med samma period föregående år, och detta sortiment har generellt lägre marginaler jämfört med övrig produktportfölj.

”Den låga bruttomarginalen under kvartalet är främst driven av engångsåtgärder och vårt långsiktiga bruttomarginalsmål om 40 procent kvarstår således”, heter det i rapporten.

Coronakrisen kommer att påverka Umida även under kommande kvartal.

”Vi fortsätter att jobba på med det absoluta målet om att vända Umida till ett vinstdrivande företag även om förutsättningarna kraftigt har förändrats från när vi gick in i 2020. Mål om att nå lönsamhet på helåret kvarstår”, skriver vd.

Innehåll från Södertälje Science ParkAnnons

Så hjälper de industriföretag att hitta hållbara lösningar

Maria Rylander Masoumi, projektledare för Liften.
Maria Rylander Masoumi, projektledare för Liften.

Södertälje Science Park utökar satsningen på företagsstöd till små och medelstora producerande företag i Stockholmsregionen. I det kostnadsfria affärsutvecklingsprogrammet Liften hjälper de företag att hitta hållbara lösningar på utmaningar i sina verksamheter.

– Man kan säga att vi skapar ett Gnosjö i Stockholm, säger Maria Rylander Masoumi, projektledare för Liften.

Mötesplatsen för hållbar produktion – läs mer här.

Södertälje Science Park kallar sig för en mötesplats för hållbar produktion. De erbjuder flera olika program och aktiviteter som stärker och utvecklar företag inom hållbar produktion, eller med industrinära tjänster. Ett av erbjudandena är affärsutvecklingsprogrammet Liften, som riktar sig mot producerande industriföretag i Stockholmsregionen. Det långsiktiga målet är att stärka regionens innovationskraft och skapa starkare nätverk mellan regionens producerande företag.

– Stockholm är känt för tech, IT, finans och life science, men industriföretagen brukar inte lyftas fram på samma sätt trots att den tillverkande industrin är enormt viktig för regionen, säger Maria Rylander Masoumi, projektledare för Liften på Södertälje Science Park och betonar att det finns en stor lucka att fylla.

– Det saknas en stark sammanhållande regional spelare för produktion och industri i Stockholm, vilket gör att tillverkande företag i stor utsträckning saknar nätverk och samarbeten. Här spelar Liften en stor roll, säger Maria Rylander Masoumi.

Erbjuds ett nätverk

Deltagarna i Liften får bland annat lära sig mer om hur man arbetar med hållbar innovation i företaget, bland annat genom affärskultur, designprocesser och omvärldsspaning.

– Efter avslutat program erbjuder vi dem ett nätverk där de kan utbyta lärdomar och erfarenheter med andra företag, säger hon.

Affärsutvecklingsprogrammet Liften har arrangerats i flera omgångar. En av deltagarna i den senaste omgången var Kontaktpressning som tillverkar specialanpassade industrikablage. Bolaget grundades 1965 och i dag levererar de produkter över hela världen. Deras kunder finns inom de flesta industrisegment som till exempel telekom, infrastruktur, medicin, maskinbyggnation, militär, flyg, kraft och belysning.

– Vi vill växa som företag och ett sätt att göra det är genom att lära sig av andra. Vi ville även utmana oss själva. Det handlar till exempel om ny teknik som vi inte helt behärskar. Jag kände också att vi var i behov av stöd och råd för att våga tänka framåt, säger Paula Falk, vd på Kontaktpressning.

Paula Falk, vd på Kontaktpressning.
Paula Falk, vd på Kontaktpressning.

Hon är mycket nöjd med programmet som bland annat har gett bolaget ett kvitto på att de är på rätt väg framåt.

– Vi gick in på djupet och vågade ifrågasätta vårt arbete och framtid. Det var mycket lärorikt. Ni kommer vi att kunna fortsätta utvecklas tack vare den kunskap som vi har fått med oss från Liften, säger Paula Falk.

”Viktigt lära sig av varandra”

Kontaktpressning befinner sig i slutfasen av det tolv veckor långa programmet. Efter avslutat program kommer de bli en del av Södertälje Science Parks industrinätverk.

– Det är viktigt att lära sig av varandra. Södertälje Science Park sitter på en enorm kunskap, de är hjälpsamma och brinner för att hjälpa oss. De är även lyhörda inför våra behov, säger Paula Falk.

Hon rekommenderar andra företag att gå programmet.

– Vi är en liten organisation som har begränsat med tid, men det har varit värt varenda minut. Jag har även växt och utvecklats i min roll som vd, säger Paula Falk.

Är ni ett producerande företag som vill utveckla era affärer? Läs mer om Liften.

 

Mer från Södertälje Science Park

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Södertälje Science Park och ej en artikel av Dagens industri

Desenio ökade försäljningen med 125 procent – aktien upp 7 procent

First North-listade Posterbolaget Desenio ökade nettoförsäljningen med 125 procent i första kvartalet jämfört med motsvarande kvartal i fjol till 402 miljoner kronor. ”Första kvartalet har överträffat våra förväntningar”, kommenterar vd:n Fredrik Palm. Aktien lyfter nästan 7 procent på onsdagsmorgonen. 

Desenios vd Fredrik Palm.
Desenios vd Fredrik Palm.Foto:Joey Abrait

Den organiska försäljningen, som exkluderar Poster Store som bolaget förvärvade under fjärde kvartalet, stod för 61 procent av tillväxten. 

Rörelseresultatet landade på 67,4 miljoner kronor, motsvarande en bruttomarginal på 16,8 procent. 

Tillväxt är ett ledord för Desenio, och under kvartalet ökade antalet aktiva konsumenter mer än 97 procent jämfört med första kvartalet 2019 till 3,5 miljoner kunder. 

Integrationen med förvärvade Poster Store fortlöper enligt plan där Fredrik Palm och Desenio räknar med årliga synergieffekter på 50 miljoner kronor. Under 2021 beräknas 25 miljoner kronor kunna sparas in, och 2 miljoner kronor har förverkligats under första kvartalet. 

Under pågående kvartal förväntas tuffare jämförelsetal och en negativ organisk tillväxt, på grund av den pandemiboom som rådde under andra kvartalet i fjol. Målet att öka nettoförsäljningen med 35 till 40 procent under 2021 är dock intakt. 

Desenio finns nu på 35 marknader och tittar på nya landvinningar. 

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera