1515
Annons

Ulf Petersson: Affären triggar svenska direktörer

Människan är ett flockdjur. Det gäller även storbolagsdirektörer. Det krävs att någon går först och visar vägen för att hela flocken ska vandra iväg åt ett håll. Men när väl första steget är taget kan det gå snabbt.

Time Warner i New York.
Time Warner i New York.Bild:AP

Helgens jätteaffär där USA:s största teleoperatör AT&T köper det största mediebolaget Time Warner för över 760 miljarder kronor har stora förutsättningar att bli startskottet för en mängd branschöverskridande affärer mellan bolag inom telekom, media och IT.
Det har länge pratats om denna typ av affärer. Telebolag och mediebolag har uppgetts snegla på varandra på ett sätt vi inte har sett sedan millennieskiftet. Bara för någon månad sedan uppgavs Disney vara intresserat av Twitter. Men nu blev det AT&T som först vågade bjuda upp.

Logiken är i dag densamma som vid millennieskiftet, när Time Warner gick samman med internetoperatören AOL i en affär värd 2.500 miljarder kronor. Teleoperatörerna behöver hitta nya intäktskällor och mediebolagen behöver finna nya sätt att nå ut på marknaden. Megaaffären mellan Time Warner och AOL slutade det med en företagsekonomisk katastrof och en nedskrivning av tillgångar på 200 miljarder kronor.

Denna gång är förutsättningarna betydligt bättre. Värderingarna är inte lika upptrissade och AT&T räknar med att köpet av Time Warner kommer att leda till att vinst, kassaflöde och aktieutdelning förbättras redan nästa år, trots att så mycket som hälften av affären sker med kontanter. Mobilnätet är en mogen kanal för att distribuera medieinnehåll medan tekniken var i sin linda vid AOL-Time Warner-affären år 2000.

Här hemma kan man förvänta sig att AT&T:s svenska motsvarighet Telia kommer att ta klivet in i mediemarknaden tämligen omgående.Vd Johan Dennelind sa i samband med Ericssons mediekonferens i somras:

”Om fem år är vi transformerade och klara. Då har vi omdefinierat branschen till att inkludera annat än telekom. Då ligger vi i gränslandet mellan internettjänster, innehållstjänster och telekomtjänster."

Mediebolaget MTG skulle kunna locka Telia. Stenbecksbolaget lär stiga på måndagsmorgonen, i kölvattnet av den amerikanska storaffären.
I våras skrev tidningen Resumé att Telia förhandlade om att köpa in sig i Bonnierägda Cmore och TV4. Det hela kan gå mycket snabbare nu när AT&T har visat att man vågar.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?