1515

Ulf Kristerssons mål: Styra i Sverige i minst åtta år

Ulf Kristersson drar upp riktlinjerna för Moderaternas stora projekt som ska bana väg för ett maktskifte nästa val. Målet är att styra i minst två mandatperioder och klimatet lyfts nu fram som en av de fyra mest prioriterade frågorna för partiet.

Foto:Fredrik Sandberg/TT

Det var den långa sikten som dominerade Ulf Kristerssons öppningstal på stämman i Västerås på torsdagen och budskapet till ombuden är att Moderaterna ska vara ”den självklara regeringsbildaren” efter valet 2022.

”Vi ska vara inställda på att leda landet genom stora och små reformer i minst två mandatperioder, genom 2020-talet och mot det nya 30-talet. Vi talar alltså om minst tio år från i dag”, sa han.

Samtidigt är det bråttom och ska Moderaterna ha en chans att lyckas måste politiken utvecklas, enligt Ulf Kristersson.

”Ska vi vinna valet 2022, så måste det mest vara klart ett år före valet. Det betyder att vi från och med nu har ganska exakt 24 månader på oss att planera och förbereda vårt gemensamma kommande decennium”, sa han.

Ulf Kristersson riktade i sitt tal nya anklagelser mot regeringen, som han hävdar inte tar tag i de stora problemen. För Moderaternas del pekade han ut två stora projekt som ska bana väg för maktövertagandet.

Samhällskontraktet måste återupprättas, där staten levererar sin del med en fungerande vård, utbildning och lag och ordning.

Sverige ska vara ett land som banar väg för klassresor, och utslagningen i skolan måste få ett slut.

Ombuden på stämman fick veta att det är fyra områden som partiet kommer att prioritera framöver.

Målet är enligt Ulf Kristersson att ”befästa” ställningen som Sveriges ledande parti för lag och ordning. Moderaterna ska också etablera sig som ett parti för en hållbar migrationspolitik och partiet ska se till att ekonomin, jobben och företagandet förs in i centrum i den politiska debatten.

”2022 så tror jag att ekonomin återigen kommer att vara en av valets absolut viktigaste frågor”, säger han.

Det fjärde området som Ulf Kristersson nu pekar ut som prioriterat är klimatet, där Moderaterna ska bli ett ”ledande parti” för en framgångsrik klimatpolitik.

”Hållbarhet borde finnas med i precis allt som vi gör, stå i centrum för politik, i centrum för företagande, i centrum för allt internationellt samarbete”, säger han.

Som exempel nämner Ulf Kristersson elektrifieringen av vägnätet, behovet att få ned utsläppen inom industrin och kärnkraften.

”Det är kolet som ska bort från Europa, och då behövs vattenkraften, då behövs vindkraften och då behövs också kärnkraften”, säger han.

Samtidigt som Moderaterna samlas i Västerås kom på torsdagen en ny mätning från Aftonbladet/Inizio som visar att Sverigedemokraterna nu ligger på rekordhöga nivåer i opinionen.

SD får 22,6 procent i mätningen och det är fjärde månaden i rad som partiet intar platsen som Sveriges näst största parti, hack i häl på Socialdemokraterna som får 24,7 procent.

Moderaterna hamnar i mätningen från Aftonbladet/Inizio strax under valresultatet och får 19,3 procent, medan Liberalerna ligger kvar under spärren på 3,2 procent.

Det samlade stödet för regeringen och de två stödpartierna, Centern och Liberalerna, uppgår i mätningen till 42,2 procent, jämfört med 46,8 procent i valet för ett drygt år sedan.

Stödet för Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna ligger nu på 48,4 procent, jämfört med 43,6 procent i valet.


Innehåll från BlippAnnons

Tjänsten för framtidens bilaffär

Jonny Lindén, vd på Blipp.
Jonny Lindén, vd på Blipp.

Många upplever bilaffärer med andra privatpersoner som otrygga och krångliga. Det här vill Blipp ändra på. ”Den bästa bilaffären är den som görs mellan två privatpersoner på lika villkor”, säger vd:n Jonny Lindén.

De senaste tolv månaderna har det gjorts strax över två miljoner bilaffärer i Sverige. En tredjedel av affärerna har varit mellan privatpersoner. Enligt en undersökning känner nio av tio köpare i den här gruppen någon form av osäkerhet, och känslan delas även av majoriteten av säljarna. 

– De flesta som säljer sin bil på privatmarknaden gör det för att försöka få ett bättre pris, men annonseringen och säljprocessen där man ska ta emot okända människor är ofta förknippad med obehag. För köparen handlar osäkerheten om att man inte riktigt har kunskap kring hur en bilaffär ska gå till och att det rör sig om mycket pengar, förklarar Jonny Lindén, vd på Blipp.

Blipp har förnyat och digitaliserat hela bilaffären för att privatpersoner enkelt och tryggt ska kunna göra en bilaffär med varandra. Tjänsten är kostnadsfri, vilket möjliggörs genom att Blipp får intäkter från förmedling av lån och försäkringar.

Läs om hur det fungerar att sälja sin bil med Blipp 

Behåll marginalen själv

Blipp kan erbjuda köparen finansiering och garanti, något som bara bilhandlaren tidigare kunnat göra. Blipp gör också en omfattande digital bakgrundskontroll på bilen så att köparen inte ärver dolda problem, ordnar digitala avtal med legitimering via bank-id samt sköter ägarbytet via Transportstyrelsen. Under hela processen deltar en expert från Blipp via videosamtal.

– Experten finns med på garageuppfarten via videosamtal för att ge personlig service och se till att köparen och säljaren känner sig trygga, säger Jonny Lindén.

Privatpersoner har mycket att vinna på att sälja sin bil till en annan privatperson i stället för att byta in den hos en bilhandlare, berättar Jonny Lindén. Särskilt om bilen i fråga är fem år eller nyare. Då kan säljaren få mellan 15 och 20 procent mer för sin bil. Jonny Lindén har även sett exempel på ännu högre procentsatser. 

–  Bilhandlare har en högre kostnadsbas med fastigheter, säljorganisation och annat, vilka behöver täckas av höga marginaler i själva bilaffären. Den digitala affärsmodellen hos Blipp möjliggör att konsumenterna kan mötas halvvägs utan att ge upp marginalen till bilhandlare, säger Jonny Lindén

Läs om hur det fungerar att köpa en bil med Blipp  

Unika på marknaden

I dag finns det egentligen inga alternativ till Blipp på marknaden som inte är en förlängning av bilhandlarnas traditionella affärsmodell i digital kostym, menar Jonny Lindén.

– Vi på Blipp står på konsumenternas sida och vill att de ska göra bättre bilaffärer, både ekonomiskt och upplevelsemässigt. Därför kommer vi att fortsätta sätta kunden i centrum och driva på en beteendeförändring där fler vågar göra bilaffärer utan mellanhänder, säger han.

Om Blipp 

Blipp startades 2018 och verkar sedan dess för att människor ska kunna göra tryggare och enklare fordonsaffärer via en digital tjänst. Genom partnerskap med aktörer som levererar produkter för digital signering, finansiering och försäkring kan Blipp erbjuda en heltäckande tjänst för privatpersoner. Läs mer på www.blipp.se  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Blipp och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?