Ulf Kristersson vill ha extraval: ”Kan man inte leda landet, då ska man inte leda landet”

”Det enda som nu egentligen skulle kunna lösa den politiska paralyseringen i vårt land är ett extraval”, säger Moderatledaren Ulf Kristersson.

Moderaterna är redo för ett nytt val försäkrar han.

Foto:Fredrik Sandberg/TT, Fredrik Sandberg/TT, Fredrik Sandberg/TT

”I Sverige växer samhällsproblemen för varje dag medan regeringen dividerar om ordningen i sina 73 punkter. Stefan Löfvens regering klarar varken av att fatta nödvändiga beslut eller att prioritera rätt”, säger Kristersson i riksdagens talarstol.

Han anser att läget nu är så illa att landet behöver en ny ledning.

”För kan man inte leda landet, då ska man inte leda landet”, säger han.

Moderaterna kommer på torsdagen att lägga ett förslag i finansutskottet med krav på mer pengar till välfärden.

Statsminister Stefan Löfven (S) sågar Moderaternas krav om tre miljarder till välfärden.

”Det räcker inte. Det är för lite. De är för snåla”, säger han.

Löfven, som beskriver M-förslaget som ”en giftkompott”, tillägger på väg in till partiledardebatten att han gläds åt att den handlar om välfärden.

I debatten tar han upp frågan, och understryker att Socialdemokraterna är välfärdspartiet.

”Sveriges stora projekt det kommande årtiondet behöver vara ett starkt samhälle som håller ihop. Vår välfärdsstat behöver repareras. Ja, det kommer att behövas ännu mer pengar till kommuner och regioner, för välfärden kommer alltid först”, säger Löfven utan att ange några belopp.

Men någon siffra på hur mycket regeringen är beredd att tillskjuta till välfärden ville Löfven inte nämna. I ett replikskifte med Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt avfärdade han den metoden.

”Det är precis så här det inte kan gå till, att lyfta ett finger och säga en siffra. Man gör inte så om man tror på svensk välfärd, det krävs ett tydligt och långsiktigt besked och då står man inte i talarstolen och förhandlar och nämner en siffra”, säger Löfven.

Däremot upprepade han ett tidigare löfte om att ingen kommun ska lämnas i sticket.

SD-ledaren Jimmie Åkesson anklagar regeringen för att sakna krisinsikt och kallar politiken för pyttipannapolitik.

”Inte ens en tiondel av svenska folket tycker att regeringen håller måttet. Vi har en regering som saknar krisinsikt och förmåga att se verkliga problem. Förra året beviljades 120.000 nya uppehållstillstånd. Det får vara slut med det här nu. Ett nettominus av migrationen är en absolut grundförutsättning, klara signaler om att Sverige är fullt”, säger Åkesson.

Centerns gruppledare Anders W Jonsson försvarar i stället januariavtalet med regeringen samtidigt som han efterlyser mer pengar till välfärden.

”Centerpartiet kommer i budgetförhandlingarna att driva på för mer pengar till kommuner och regioner för att trygga vården och välfärden och för att minska klyftorna mellan stad och land”, säger Jonsson.

I tisdags framförde Moderaterna och Vänsterpartiet med någon timmes mellanrum krav på mer pengar till välfärden. M ville även se ökade satsningar på rättsväsendet.

Båda partierna lyfte fram det akuta och ansträngda ekonomiska läget, med befarade neddragningar inom skola och vård som följd.

Moderaterna vill satsa 3 miljarder kronor i generella statsbidrag i en så kallad extra budget, medan Vänsterpartiet anser att det behövs minst 10 miljarder. Men partierna hade olika tankar kring finansieringen.

”Det är det enda sättet att se till att inte den här krisen ska fördjupas”, säger V-ledaren Jonas Sjöstedt till journalister på väg in till debatten.

Sjöstedt bekräftar att han bedömer att det behövs minst 10 miljarder till i välfärden.

Kristdemokraterna föreslår inför partiledardebatten 6,7 miljarder kronor i extra tillskott till kommunsektorn i år och hänger därmed på Vänsterpartiet och Moderaterna i ett försök att pressa regeringen. Annars riskeras ytterligare stora varsel i kommunerna inom välfärdstjänsterna, varnar KD.

”Därför menar vi att staten skyndsamt måste skjuta till ytterligare statsbidrag till kommunerna”, skriver KD.

Finansieringen ska ske med ett antal reformer som regeringen valde i budgeten 2020, enligt KD.

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Range RoverAnnons

Laddad för långresor

Laddhybriderna har tagit ett stabilt grepp om den svenska bilmarknaden.

Ett av de bilmärken som ligger långt framme är brittiska Land Rover.

2020 är året när laddbara bilar på allvar började breda ut sig på de svenska vägarna. Hittills i år har 77 000 laddbara bilar registrerats, vilket gör att andelen nyregistrerade laddhybrider ökat med hela 158 procent jämfört med 2019. 

Enbart under november månad motsvarade hybridmodellerna 38,7 procent av samtliga nyregistreringar av personbilar i Sverige. Det visar att försäljningen av laddbara bilar nu är större än både bensin- och dieselbilar.

Tweed och teknologi

Det brittiska bilmärket Land Rover står med bakhjulen fast förankrade i en tradition där bra komfort och trygg fyrhjulsdrift alltid har varit en framgångssaga.

Samtidigt snurrar framhjulen nyfiket mot den nya tidens smarta och säkra suv, klädd i lika delar elegant brittisk tweed och teknologi.

Den snabba och stora efterfrågan på laddhybrider gör nu att hela bilmärkets Range Rover-familj i dag även finns med förfinad elkraft.  En av modellerna är Range Rover Evoque, som med sina läckra linjer blivit en ständigt återkommande prisvinnare sedan den första gången introducerades för exakt tio år sedan.

Modellen som gillar både stad och landsbygd

Hybridversionen Range Rover Evoque PHEV lanserades tidigare under året. Med den här plug in-hybriden går det att rulla upp till 55 kilometer på ren eldrift. 30 minuter tar det sedan för att ladda batteriet upp till 80 procent med hjälp av en DC-snabbladdare. 

Allt om Range Rovers elkraft här 

Genom att kombinera den klassiska förbränningsmotorn med en modern elmotor skapas en dynamik ur det bästa av två olika tekniker. I standardkörläget kombineras bensin- och eldrift. I EV-läget rullar Range Rovern på ren eldrift. Övergången mellan motorerna sker i det närmaste sömlöst – och gör att Range Rover Evoque PHEV med sin fyrhjulsdrift glider fram på både snöfria stadsgator och över decimeterdjupa vita vintervidder. Alldeles oavsett om du väljer att köra mer eller mindre ljudlöst.

Land Rover erbjuder en mängd olika alternativ för laddning, antingen om du parkerar hemmavid eller är på väg runt riket. Med en mode 2-laddkabel görs den längre fulladdningen över natten, och med en installerad laddbox därhemma nås full laddning efter bara drygt två timmar.

Vanliga frågor och svar om hybridbilar 

Sofistikerat kraftfull

När det kommer till kombinationen kraftfullhet och nyskapande har Range Rover Sport blivit en ikonisk modell ända sedan lanseringen för 16 år sedan. 2018 rullade den första gången ännu tydligare mot framtiden som plug-in hybrid. 

Innanför ett sofistikerat yttre väntar 404 hästkrafter i ett sportigt paket – fördelade på bensinmotorns 300 hk i kombination med en elmotor på 85 kW. Elmotorn ger upp till 51 kilometer utsläppsfri bilkörning. 

I standardutrustningen på hybridmodellen av Range Rover Sport ingår bland annat ett Drive-paket som innehåller en rad funktioner för att göra vinterresan både tryggare och säkrare; som trötthetsvarnare, övervakning av döda vinkeln och avläsare av vägskyltar. 

Uppvärmd framruta och uppvärmd ratt är några andra detaljer som är med och skapar den ombonade känsla det är att ta plats och sjunka ner i förarsätet på väg mot ännu en resa.

Komponenter som kvalitet, komfort och köregenskaper genomsyrar både Range Rover Sport PHEV och Range Rover Evoque PHEV. Just nu erbjuds många specialpaketerade Signature-modeller för den svenska marknaden till attraktiva priser. 

Mer om kampanjen här för privatpersoner 

Mer om kampanjen här för företag 

Mer från Range Rover

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Range Rover och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?