1515
Annons

M-ledaren: Krisläge för svensk politik – jämför bilbränderna med krisåren

Vågen av skjutningar och bilbränder skapar lika allvarliga problem som finanskrisen på 1990-talet, enligt M-ledaren Ulf Kristersson.

"Svenskar har förlorat tron på staten", säger han till Financial Times.

Vågen av skjutningar och bilbränder skapar lika allvarliga problem som finanskrisen på 1990-talet, enligt M-ledaren Ulf Kristersson.
Vågen av skjutningar och bilbränder skapar lika allvarliga problem som finanskrisen på 1990-talet, enligt M-ledaren Ulf Kristersson.Foto:Henrik Montgomery/TT

Det är en mycket dyster bild av det politiska läget i Sverige som målas upp av partiledaren. Ulf Kristersson anser att svenskar har förlorat tron på staten, och att Sverige betalar priset för 20 år av "väldigt misslyckad integrationspolitik" – förd av regeringar från såväl vänster- som högerregeringar.

"Det råder en kris för politik som kan lösa problem. Kan politik göra något över huvud taget?", säger M-toppen till FT.

Skjutningar, granatattacker och bilbränder har satt en stark prägel på den politiska agendan. Intresset för ekonomisk politik minskar medan väljarnas fokus på immigration och brottsfrågor ökar.

Brottsvågen innebär en kris som är lika allvarlig som de ekonomiska problemen i början på 1990-talet, då räntan lyfte till 500 procent och flera banker behövde räddas.

"Det är svårt för den här gången handlar det inte om ekonomi eller pengar. Tron på att de politiska partierna ska ta hand om det är lägre än under 90-talskrisen", säger Ulf Kristersson.

Partiledaren vill att gängmedlemmar ska få längre fängelsestraff och att antalet poliser ska öka med 10.000 till 2024.

Han anser samtidigt att politiker måste agera mer kraftfullt.

"Vi har sagt att det är oacceptabelt sedan 2013, men har visat i vårt agerande att vi accepterar det. Det här hotar våra grundläggande värderingar. Bilbränderna är ett tecken på att saker händer som inte ska hända, som inte hände, och att det här inte är en extrem händelse."

Ulf Kristersson betonar samtidigt att politiker inte ska klandra väljarna för det rådande läget.

"Skyll inte på väljarna när de är missnöjda. Vi har skyldigheten att visa att staten kan göra sakerna de vill att vi ska göra. I nuläget visar vi snarare att politiken inte kan genomföra vad den borde", säger M-toppen.


Innehåll från SAS InstituteAnnons

S-Bank har Finlands mest nöjda bankkunder: ”Data och nyfikenhet avgörande för alla våra beslut ”

Johanna Makkonen, senioranalytiker på S-Bank.
Johanna Makkonen, senioranalytiker på S-Bank.

I över tio år har finländska S-Bank konsekvent och strategiskt arbetat med att samla och dra nytta av sin data. I dag har banken nästan halva Finlands befolkning som kunder – och olika undersökningar visar att man även har landets nöjdaste bankkunder. 

Enligt Johanna Makkonen, senioranalytiker på S-Bank, är det framför allt förmågan att omvandla det svåra till det enkla som ligger bakom framgången.

Öka produktiviteten och innovationen med hjälp av data – läs mer här. 

S-Bank har fått utmärkelser för ”Finlands nöjdaste bankkunder” av bankjämförelsetjänsten Sortter Oy och ”det mest innovativa företaget i den finländska finanssektorn” från handelshögskolan Hanken.

S-Bank är del av den större kooperativa organisationen, S-Gruppen. Trots att S-bank är en jämförelsevis ung organisation, har banken aktivt arbetat med vad som har varit nyckeln till framgången: data.

Teknikfundamentet skapar möjligheter 

Många företag har ett stort fokus på att bli mer datadrivna. Men innan man på ett effektivt sätt kan börja dra nytta av all data måste de underliggande processerna fungera och samspela väl.

– Processerna för att skapa och ta hand om data behöver vara väl etablerade och dokumenterade. Lagring och strukturering av data behöver vara på plats. Du behöver också säkerställa datakvaliteten. För att kunna göra detta behöver du också ha rätt verktyg för att kunna hantera din data, säger Johanna Makkonen och fortsätter: 

– Vi började med att visualisera vår data i olika rapporter. Under de senaste åren har vår största upptäckt varit att vi inte bara använder den för att analysera historiken och titta bakåt, utan också använder den för att göra förutsägelser om framtiden.

Underlättar beslutsfattande 

Alla fördelar som ett företag har av att använda data fullt ut blir inte alltid synliga för kunderna.

– Primärt använder vi oss av data för att organisationen ska kunna fatta bättre beslut och för att kunna erbjuda våra kunder ännu bättre lösningar och tjänster, säger Johanna Makkonen. 

Enligt Iikka Kuosa som är Senior Vice President of IT and Products vid S-Bank är detta också strategin från den högsta ledningen: 

– För att kunna svara till våra kunders framtida behov använder vi data som underlag för våra strategiska beslut. Vi måste ge våra kunder service och därför måste vi också och hålla koll på vad våra kunder gör för att förstå vad som driver dem, säger han.

Data – en riktig problemlösare

Tidigare avslog S-Bank många låneansökningar. Trots att antalet ansökningar ökade, minskade andelen lån som beviljades.

– När vi tittade på vår data kunde vi se att i takt med att vi fick in allt fler ansökningar tog handläggningen för varje ansökan allt längre tid. De långa handläggningstiderna ledde till att många kunder tog tillbaka sina ansökningar, eftersom de behövde lånet snabbare än vad vi kunde handlägga deras ärenden, säger Johanna Makkonen.

Bankens processutvecklingsteam genomlyste hela låneprocessen. På så sätt kunde S-bank identifiera var i kedjan det gick långsammast och vilka slags ansökningar som var mest tidskrävande. Det gjorde det enklare att fördjupa sig i enskilda detaljer och se till att de fungerar snabbare och effektivare. Samtidigt kunde man använda data för att förutsäga framtida beteenden och hjälpa kunder att fatta bättre och ekonomiskt mer hållbara beslut.

Verktyg och nyfikenhet i samverkan

Två saker förtjänar extra uppmärksamhet här, nämligen verktygen och nyfikenheten. 

– Jag skulle säga att jag nog är ganska nyfiken, men jag är också definitivt realist. För att tillfredsställa nyfikenheten krävs också att man har full kontroll på underliggande tekniska detaljer. Då blir det mycket enklare att vara öppen och titta djupare in i frågan, berättar Johanna Makkonen. 

För att stärka analysen ytterligare samarbetar S-Bank med SAS Institute, som har försett dem med bästa tänkbara plattform för dataanalys. 

– Jag skulle inte påstå att jag blev ”förälskad” i de lösningar vi fick av SAS, men det var inte långt ifrån. Den här resan har bara börjat och jag ser verkligen fram emot vad vi kan skapa tillsammans i framtiden, avslutar Johanna Makkonen.

Förändra hur du fattar beslut – läs mer om hur data kan hjälpa dig här. 

 

Mer från SAS Institute

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SAS Institute och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?