1515
Annons

Ulf Kristersson: Inför marknadshyror på nybyggen

Moderatledaren Ulf Kristersson uppmanade Moderaterna till hårt arbete när partiets stämma öppnades.Vårt läge är fortfarande tufft, sade han.

Moderatledaren Ulf Kristersson.
Moderatledaren Ulf Kristersson.Bild:Jack Mikrut

Omkring 200 ombud och partistyrelse har samlats till Moderaternas partistämma i Örebro för att lägga grunden för det krisdrabbade partiets politik inför valet nästa år.

I sitt öppningstal uppgav den nye partiledaren Kristersson att han känner optimism, men betonade att mycket hårt arbete väntar för att långsiktigt återuppbygga väljarnas förtroende för partiet.

Enligt partiledningen har de senaste opinionsmätningarna väckt en gryende optimism i partiet. I dagens Aftonbladet/Inizio-mätning går M förbi SD och får 18,7 procent.

Partiledaren underströk att stämman under helgen ska besluta om en bred reformagenda. Enligt partiledningen kommer stämman framförallt att få tre viktiga utfall.

Ett är vad som beskrivs som den största bidragsreformen sedan 1980. Stämman ska bland annat besluta om ett tak för hur mycket bidrag sammanlagt ett hushåll kan få.

Det andra är vad partiledningen kallar det största skattepaketet sedan 2007. Då genomdrev den dåvarande Alliansregeringen ett jobbskatteavdrag för 40 miljarder kronor. Nu siktar partiledningen på ett jobbskatteavdrag för 22 miljarder kronor om de vinner valet.

Det tredje viktiga väntade utfallet av stämman är vad Kristersson beskriver som den största reformen på 20 år för att återupprätta rättsstaten.

Därutöver ska stämman också godkänna partistyrelsens och riksdagsgruppens omläggning av migrationspolitiken.

Den nye partisekreteraren Gunnar Strömmer tror att det kan bli debatt om flera enskilda frågor.

En är förslaget om att ställa upp krav för att invandrare ska kunna bli svenska medborgare och om att under vissa omständigheter kunna återkalla ett medborgarskap.

"Frågan rymmer många legitima intressen. Öppenhet å ena sidan och krav på den andra", säger Strömmer.

Ett annat kontroversiellt förslag är att tillåta anonyma vittnen. Det förslaget är den före detta advokaten Strömmer själv kritisk till.

"Det är en svår avvägning mellan effektiviteten i brottsbekämpningen och rättssäkerheten", säger han.

Förslaget om att införa ett nationellt tiggeriförbud kan också skapa debatt.

"Jag tror ingen tycker att tiggeri är något bra. Frågan är hur man ska komma åt det. Mycket talar för att ett nationellt förbud är det effektivaste sättet", säger Strömmer.

Trygghet på gator och torg är viktig för många moderata kommunpolitiker och en del vill att kommuner ska kunna anställa poliser. Partistyrelsen håller dock fast vid att polisen ska vara nationell, därför kan även bli debatt om den frågan.

Det Moderata ungdomsförbundet, MUF, hoppas få igenom ett krav på att införa marknadshyror. Partistyrelsen vill begränsa marknadshyror till nyproducerade bostäder.

Samtliga fyra Allianspartier har stämmor och kongresser i höst. Besluten där kommer att lägga grunden för förhandlingarna om ett gemensamt valmanifest.

I sitt tal till M-ombuden hyllade partiledaren Ulf Kristersson Alliansen som en "otrolig tillgång". Han passade också på att angripa statsminister Stefan Löfven (S)

Den svenska modellen måste uppdateras om den inte ska stelna och bara bli ett museum över svunna tiders svenska framgångar, sade han.Den uppgiften är inte Stefan Löfven mäktig och just därför behöver Sverige en ny Alliansregering.

Innehåll från AccentureAnnons

Bransch i omvandling: Det här krävs för partnerskap med den nya elkunden

Vinterns elpriser har, minst sagt, fått konsumenterna att lägga märke till sin elräkning. Nu måste elbolagen visa kunderna att de erbjuder något mer än bara en faktura, och det finns framförallt fem områden som krävs för att skapa partnerskap med den nya elkunden.

Läs mer om vad som krävs för att bli framtidens elleverantör 

Det är mycket el på agendan just nu. Efter en vinter med rekordhöga elpriser har Rysslands invasion av Ukraina satt kniven mot strupen på den europeiska energianvändningen, samtidigt som klimatkrisen kräver en omställning från fossila bränslen i varenda bransch, från transport till ståltillverkning.

– Energi är verkligen en bransch under stark omvandling, och det sker brett i hela samhället, konstaterar Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

– Framförallt ser vi att kunderna, oavsett om det är privatkunder eller företagskunder, i dag ställer helt andra krav på sin elleverantör än vad de har gjort tidigare.

Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.
Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

Rapporten ”The New Energy Consumer” från Accenture konstaterar att relationen mellan kund och elleverantör tidigare var i princip transaktionsbaserad. El kom ur två hål i väggen, räkningen betalades, ingen tänkte mer på det än så.

– Men både det höga elpris vi ser nu och den höga medvetenhet som finns kring hållbarhet har ändrat det här markant. Slutkunden idag vill vara med och bidra till energi-omställningen genom att köpa grönare el, men de vill också ha hjälp från elbolagen med att effektivisera sin egen elkonsumtion.

Perspektivskifte av stora mått

Och det här ställer elbolagen inför ett perspektivskifte av stora mått. Inte minst kräver det en ny syn på vad som egentligen skapar värde för både dem själva, och för kunden. Enligt rapporten är det framförallt fem områden som elbolagen behöver fundera över för att skapa en känslomässig, snarare än transaktionsbaserad, relation med sina kunder: Syfte, Produkter, Teknikplattformar, Talang och Partnerskap.

– Alla de här fem är lika viktiga, men att ha ett ambitiöst och genuint syfte som fylls med reellt innehåll snarare än floskler är grunden. Syftet skall sedan driva åtgärder, för det är utan tvekan så att kunder och företag vill köpa tjänster och produkter från företag som bidrar till omställningen kring hållbarhet.

Det är med ett tydligt syfte företagen kan hitta riktningen för att utveckla nya produkter och tekniska plattformar, det är med ett tydligt syfte de kan attrahera anställda och kunder, och det är med ett tydligt syfte de hittar de partnerskap som blir avgörande för att kunna bli en viktig spelare, inte bara på elmarknaden, utan i den energiomställning som nu sker inom hela samhället. Och här ser Fredrik Engdar att de svenska bolagen ligger bra till.

– Många svenska elbolag ligger redan långt framme, för de vet vad de vill åstadkomma och de verkar vara genuina i sin önskan att nå dit. Nu gäller det att ta nästa steg och fortsätta driva omvandlingen mot ett hållbart samhälle.

Rapporten visar även att konsumenterna vill ha hjälp att själva ställa om sin energikonsumtion. Dels via råd och tips, dels också via nya produkter och miljövänliga alternativ. 

– De svenska bolagen ligger bra till när det gäller att erbjuda grön el, men sen behöver de hjälpa kunderna i deras omställning och effektivisera elanvändningen. För att åstadkomma detta behövs både större insikt i kunders beteende och behov, samt nya typer av produkter. 

Nya former av partnerskap

En annan viktig aspekt av omställningen är nya former av partnerskap för att i nära samarbete med företagskunder och andra aktörer på marknaden förändra energianvändningen. 

– Partnerskap är en hjärtefråga för mig. Energiomställningen har redan lett till helt nya sorters gränsöverskridande samarbeten mellan branscher som vi inte har sett så ofta tidigare.

Till exempel möbelföretag som säljer solpaneler, snabbmatskedjor som blir laddstationer för elbilar, oljebolag som köper kraftbolag – kombinationerna är många, ibland överraskande och uppstår överallt.

– Det är den ökande kundinsikten, och självinsikten, som ligger bakom. Företagen inser att de inte kan göra allt själv, utan att de måste ingå partnerskap både med aktörer i andra branscher och med snabba, digitala startups som kan hjälpa till att utveckla nya förmågor och snabba på energiomställningen. De här konstellationerna kommer att vara avgörande för att klara av att vara relevant på den nya energimarknaden.

Läs mer om elbranschens omställning 

 

Mer från Accenture

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accenture och ej en artikel av Dagens industri

Bidens reformpaket antaget av senaten

Senaten i den amerikanska kongressen har antagit ett stort reformpaket kring vård, energi och klimat.

Foto:Susan Walsh

Paketet är betydligt mindre ambitiöst än det som president Joe Biden föreslog när han tillträdde som president, men omfattar ändå 740 miljarder dollar under tio år i satsningar på främst klimatåtgärder och sänkta medicinpriser.

Att senaten antagit lagpaketet ses som en stor framgång för presidenten. Det antogs med minsta möjliga majoritet, röstsiffrorna 51–50 i kammaren där vicepresident Kamala Harris har utslagsröst.

Reformpaketet går nu vidare till representanthuset där det väntas bli antaget.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera