1515
Annons

Ukraina nationaliserar storbank

Ukraina har tagit över landets största bank, Privatbank, från oligarken Igor Kolomoisky som grundade den bara ett halvår efter självständigheten 1991. Han och andra storägare misstänks stå för fyra femtedelar av bankens dåliga lån.

Ukrainas centralbank och Internationella valutafonden IMF har hållit ögonen på Privatbank efter att den i september fick underkänt i ett stresstest. Lån till bankens ägare hade skapat ett hål på 89 miljarder hryvnia, 32 miljarder kronor.

Sedan dess har läget försämrats snabbt då ägarna inte har betalat tillbaka sina lån som överenskommet. Den 1 december var underskottet motsvarande 53 miljarder kronor, enligt centralbanken.

Ihor Kolomoisky och närstående kan ha fått uppemot 80 procent av bankens lån, uppger analystjänsten BNE Intellinews.

Säkerheterna för lån på motsvarande 64,5 miljarder kronor är i själva verket bara värda 11 miljarder kronor, enligt centralbanken.

"På grund av Privatbanks problem och dess systemviktiga roll för finansindustrin och ekonomin kunde centralbanken inte vänta längre. Aktieägarna följde inte planen för att ge banken nytt kapital", sa centralbankschefen Valerija Gontareva på måndagen enligt nyhetsbyrån Bloomberg.

Ukrainas president Petro Porsojenko försäkrade samtidigt att de drygt 20 miljoner kontoinnehavarnas pengar är säkra i Privatbank. Han sa vidare att han har skickat ett lagförslag till parlamentet för att ytterligare säkra insättningarna, uppger nyhetsbyrån Bloomberg.

Flera av landets banker har fått problem efter kriget i östra Ukraina, som startade för nästan tre år sedan.

"Väldigt många banker är i dåligt skick. Hryvnian har försvagats under konflikten. Många privatpersoner har lån i utländsk valuta som de inte kan betala tillbaka", äger Andreas Johnson, analytiker på SEB.

Petro Porosjenko utsåg i mars 2014 Ihor Kolomoisky till guvernör till länet Dnipropetrovsk, som gränsar till krigszonen Donetsk i sydöstra Ukraina. Redan ett år senare ångrade han sig och avskedade oligarken som har hamnat i fokus för korruptionsanklagelser.

IMF trycker på Ukraina både att städa upp i banksystemet och minska korruptionen, den värsta i Europa enligt antimutorganet Transparency International.

"Många stora företag och banker ägs av oligarker", säger Andreas Johnson, analytiker på SEB.

Han anser att regeringen har gjort en del reformer, som att sänka subventionerna av gaspriset både för företag och hushåll, vilket har minskat budgetunderskottet.
"Däremot är arbetet mot korruption svårare beroende på politiskt motstånd och oligarkerna. Det arbetet blir en nyckelfråga framöver."

Internationella valutafonden, IMF, har lovat Ukraina totalt 17,5 miljarder dollar, 165 miljarder kronor, över fyra år. Hittills har Ukraina fått ut mindre än hälften. Den senaste utbetalningen på 9,4 miljarder kronor kom i september, ett år försenat på grund av IMF:s missnöje med reformprocessen.

"Ukraina är beroende av stödlånet från IMF", säger Andreas Johnson.

Han säger att Ukraina har tagit sig igenom den värsta ekonomiska krisen.

"Det blir en försiktig återhämtning. Vi räknar med 1 procents BNP-tillväxt i år och möjligen 2 procent 2017."

Samtidigt fortsätter striderna mot ryssvänliga rebeller i öst, där Ukraina anklagar Ryssland för inblandning

"Vi ser ingen lösning på konflikten i östra Ukraina. Utländska företag är försiktiga med att investera i landet så länge den pågår", säger Andreas Johnson.


Innehåll från FolksamAnnons

Ny smartare bilförsäkring anpassas till framtidens bilkörning

Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.
Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.

Dagens bilar utvecklas och blir allt säkrare. I takt med det förändras även bilförsäkringarna. Istället för att sätta premien utifrån från vem som äger bilen, kommer framtidens försäkring allt mer baseras på bilens säkerhetsutrustning.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Bilarna har i dag blivit både smartare och säkrare. Bland annat är det vanligt med aktiva säkerhetssystem – till exempel autobroms, döda-vinkel-varnare och allt mer sofistikerad parkeringsassistans. Tillsammans förebygger dessa olyckor och kompenserar misstag från föraren. I framtiden kommer bilarna dessutom att bli ännu smartare och data från bilarna kommer bli en integrerad del i försäkringserbjudandet. 

– I den här nya verkligheten blir det allt mer ointressant och trubbigt att prissätta bilförsäkringen efter ägarens ålder och bilens effekt. Det är betydligt mer relevant att utgå från hur bilen används, bilens utrustning och i förlängningen även bilmodellens skadehistorik, säger Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam. 

Denna nya typ av försäkring som baseras på bilens säkerhetsutrustning är både transparent och bekymmersfri för kunden. Den stödjer också hållbara mobilitetslösningar med bildelning och bilpooler.  

– I framtiden tror vi att den kommer bli ett bra komplement till den traditionella bilförsäkringen tillsammans med en tredje kategori av bilförsäkring som skräddarsys efter varje användare, exempelvis ”pay as you drive”. För oss är det viktigt att vi även i framtiden kan erbjuda olika typer av försäkringar som tillgodoser alla kunders behov. 

Samarbetar med Volvo Cars

Redan i dag har Folksam ett unikt samarbete med Volvo Cars där en förmånlig och miljömärkt bilförsäkring från Folksam ingår i bilens pris när man köper en elbil online. Det gäller helelektriska XC40 och deras första renodlade elbil, C40 Recharge. 

– Det innebär att vi ger kunderna en bra och prisvärd bilförsäkring som en integrerad del av bilen. Den integrerade försäkringen och det fasta priset gör bilköpet enklare och kostnaden mer transparent, säger Josef Halldelius.

– I och med att Volvo Cars onlineförsäljning är en ny satsning, har vi kunnat bygga upp denna nya försäkringsmodell helt från grunden – en anpassad gruppförsäkringslösning till ett fast pris och som är helt oberoende av vem som kör bilen, säger Josef Halldelius. 

Försäkringen är dessutom märkt med Bra Miljöval enligt Naturskyddsföreningens högt ställda kriterier. 

– Vi är det enda stora försäkringsbolag som har miljömärkta bilförsäkringar. Det innebär bland annat att kunderna kan vara säkra på att vi använder miljövänliga material vid reparationer och att vi ställer höga krav på våra leverantörer och på våra egna investeringar. 

Höga ambitioner 

Folksams ambitioner vad gäller hållbarhet rimmar dessutom väl med Volvo Cars. Bland annat har Volvo Cars som plan att bli ett helt renodlat elbilsföretag vid 2030. 

Folksam och Volvo Cars delar också visionen att den bästa olyckan är den som aldrig sker och båda företagen jobbar aktivt för detta, bland annat genom forskning.  

– Vi samlar hela tiden in nya insikter och data som kan hjälpa oss i vår strävan att förebygga och minska antalet olyckor, säger Josef Halldelius.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Folksam och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?