1515

Udda specialprojekt fick hobbyhandlarna att klara krisen

LINKÖPING.
Hobbymarknaden och intresset för gör-det-själv-projekt har vuxit kraftigt de senaste åren. Samtidigt tvingas många konstnärshandlare hänga upp konkursskylten.

Men WS and Company är ett av företagen som har trotsat krisen, mycket tack vare digital närvaro och udda specialprojekt.

På företagets lager finns drygt 12 000 artiklar. Thilda Nyiri har arbetat på företaget i drygt ett år.
På företagets lager finns drygt 12 000 artiklar. Thilda Nyiri har arbetat på företaget i drygt ett år.Foto:Henrik Lenngren

Mitt i ett penseldrag hajar Jonas Virsén plötsligt till. Klockan på mobilen avslöjar att det är sex timmar kvar till livesändning på Instagram.

”Det känns nervöst. Vi har aldrig testat på detta tidigare, men eftersom vår utmaning är att möta kunderna online är det den vägen vi ska gå i framtiden”, säger han.

Tillsammans med sambon Caroline Sundkvist äger han WS och Company, som sedan tio år tillbaka drivit en hobbybutik och konstnärshandel. Men i maj ryckte de i nödbromsen och pausade den fysiska butiken i Linköping.

”Den mådde visserligen bra och gick plus, men det var så pass låg omsättningshastighet att många varor kändes som ’inredning’. Visst känns det lite vemodigt att behöva stänga butiken, vi älskar ju den fysiska interaktionen med kunder. Samtidigt pekar mycket på att vi kommer öppna upp igen, även om det inte finns någon tidsgräns. Vi har alltid haft butik, och kommer ha det igen”, säger han.

Sedan 2011 har Jonas Virsén och Caroline Sundkvist (från början via enskilda firman WS Form och sedan augusti 2019 i aktiebolaget W.S Craft) sett hur hobbymarknaden exploderat samtidigt som onlinehandeln snabbt tagit över. Av de drygt 1.000 artiklar som finns på företaget lager, allt från effektfärger, ytbehandlingar och tillsatsmedel till betong, gjutformar till betong och gips, skeppas det mesta via digitala order. Företaget har bedrivit webhandel sedan 2012.

”Konstnärshandlar har det tufft, det är bara att inse”, säger Caroline Sundkvist.

Sambos och företagare. ”Jonas är den med visionerna och marknadstänket, och jag håller i det operativa och strukturen”, säger Caroline Sundkvist.
Sambos och företagare. ”Jonas är den med visionerna och marknadstänket, och jag håller i det operativa och strukturen”, säger Caroline Sundkvist.Foto:Henrik Lenngren

Hon är noga med att man hämtar mod, inte inspiration, från andra kedjor som tagit steget från fysiska butiker till digitala kanaler.

”Eftersom vi fajtas mot stora drakar som inte sällan funnits sedan 1950- och 60-talet måste vi gå vår egen väg. Att skapa förtroende tar tid, inte minst när man som oss säljer kreativitet.”

Sedan Jonas Virsén och Caroline Sundkvist 2011 klev ut som entreprenörer har de fått vänja sig vid att inte kunna berätta om allt de gör på jobbet.

”När vi startade företaget gjorde vi det med värsta möjliga utgångsläge för marknadsföring. Vi såg till att konstnärer kunde skapa kopior av sina verk, ägnade oss åt prototyputveckling med uppfinnare och hjälpte ett stort reklamföretag med lanseringen av Shout Out Louds ’Blue Ice Record’. Skivan släpptes till medier runt om i hela världen, utan att vi ens visste vad det var vi arbetade med. Vi visste bara att det var hemligt, och ingen kredd fick vi för det heller”, berättar Jonas Virsén.

Som egenföretagare insåg de båda att det viktiga handlade om att skapa ett behov.

”På tidigt 2010-tal var det väldigt få som hade några bänkskivor i betong i sina kök eller göt design i betong. När vi åkte runt på marknader och sålde in vår design insåg vi att vi var ensamma med betong och epoxi (resinsmycken). När vi sedan började sälja materialen var det samma problem. Ingen visste riktigt vad det var vi sålde och förstod inte riktigt vad det skulle använda det till.”

Under åren har marknaden förändrats i grunden. I dag hittar konsumenten gjutformar till betong i de flesta hobbybutiker, för att inte prata om resin som trendar rejält. 

”Även de största aktörerna har börjat nappa. Vi började i ett litet förråd där jag stod och tillverkade små hjärtan i betong som vi sålde på bekantas arbetsplatser. Det har gjort att vi verkligen kan det vi säljer”, säger Jonas Virsén.

I höst investerar W.S Craft i ett eget produktmärke inom betong och formskapande. 

”Det blir en helt ny produktserie som kommer att göra det mycket lättare för konsumenten att förstå produkten”, säger Caroline Sundkvist.

Målet, inflikar hon sedan, är att öka omsättningen till cirka 20 miljoner kronor i år.

”Jag minns att en man på den redovisningsbyrå vi hade först hånskrattade åt oss när vi förklarade att vi ville växa med 100 procent varje år. Vi lyckades dubbla omsättningen flera år i rad, och blev besvikna när vi ’bara’ lyckades växa med 82 procent. Tillväxt är bra, men vi har sett att det räcker med 30-40 procent tillväxt per år. Annars skulle vi få likviditetsproblem.”

Numera tillverkar de inget på egen hand, men får ”lattja och leka”, som Jonas Virsén uttrycker det, med produkterna som testas innan de tas in i sortimentet.

”Företagandet och kreativitet är två vitt skilda saker. För oss är det viktigt att ingen del får ta överhanden. Vi skulle lika gärna kunna sälja kretskort och få bra lönsamhet, men då hade vi inte fått utlopp för vår passion. Vi ville kunna det vi säljer, och driva företag med hjärta.”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?