ANNONS:
Till Di.se
TORSDAG 14 DEC Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS BEVAKNINGAR
Här kan du läsa allt om Di Gasell 2017

Udda fågel utmanar drakarna

  • Oddworks vd Charles Sinclair. Foto: Dino Soldin

Studentföretagarna blev uppstickare i rekryteringsbranschen.

Oddworks digitala jakt efter personligheter har fått fart på tillväxten.

”Vi såg själva att något saknades hos de stora rekryteringsdrakarna när vi skulle söka arbete. De matchade kandidat med företag. Där föddes vår affärsidé. Vi ville blicka framåt och inte bara bakåt på ett CV. Vi ville matcha personligheter med företagskulturer”, säger Oddworks vd Charles Sinclair.

Tillsammans med Niklas Kekonius och Poyan Karimi grundade han 2012 rekryteringsföretaget Oddwork efter studierna på Handelshögskolan i Göteborg.

”Vi har från starten marknadsfört oss via sociala medier och andra digitala plattformar eftersom det är där dagens generation gör sin research om arbetsgivare de är intresserade av”, säger Charles Sinclair.

Detta kallas för varumärkesbyggande som arbetsgivare, employer branding, och har också blivit ett växande affärsområde för nykomlingen i rekryteringsbranschen.

”När andra såg hur vi arbetade med vår egen employer branding började vi få uppdrag från andra företag att göra likadant för dem”, säger Charles Sinclair.

Bland uppdragsgivarna finns Volvo Group och SEB.

Entreprenörskapet startade tidigt. Charles Sinclair och Niklas Kekonius är barndomsvänner och startade sitt första företag redan som tonåringar. 2008 träffade de Poyan Karimi och tillsammans startade de studentföretaget Oddbird som sålde reklam riktad till studenter på pappersmuggar i studentkaféer.

”Att driva eget har varit en självklarhet. Affärsidén för Oddbird gick inte att skala upp, så när idén om rekrytering tog form gjorde vi om verksamheten men behöll halva namnet. Vi ville förbli Odd, annorlunda.”

Om fyra år, spår Charles Sinclair, att Oddwork har utvecklat sitt fokus till att hjälpa sina partner lika mycket inom employer branding som de i dag gör inom rekrytering.

”Vi ska då omsätta 100 miljoner kronor och ha börjat expandera i Norden”, säger Charles Sinclair.