Annons

Tyskt storstöd skapar gnissel i EU

När Tyskland ska pumpa in 200 miljarder euro i den egna ekonomin på grund av energikrisen skakar det rejält i resten av EU.

Osolidariskt, tycker somliga. Och nu ökar kraven på samordnat EU-stöd.

Foto:Michael Sohn

Det tyska jättepaketet lanserades i fredags och ligger på motsvarande 2.200 miljarder svenska kronor – ungefär dubbelt så mycket som en svensk årsbudget.

Kritiska röster hörs dock från analytiker som befarar att det pristak på gas som ska införas för både konsumenter och företag ska leda till att nödvändigt energisparande inte blir av.

Framför allt finns dessutom farhågor om att ekonomier och industrier i andra EU-länder ska hamna i bakvatten, om deras länder inte kan pumpa in lika stora stödbelopp.

”Om den tyska gasprisbromsen ger tyska företag en mycket bättre chans att överleva krisen än till exempel italienska företag så kan de ekonomiska skillnaderna inom EU fördjupas och enigheten kring Ryssland undermineras”, skriver exempelvis tankesmedjan Bruegel i en analys.

Irritationen är därtill extra stark med tanke på att Tyskland samtidigt stadigt säger nej till ett allmänt pristak på gas i EU – något som en lång rad länder i östra och södra Europa länge velat ha.

”Tyskland pekar långfinger åt resten av EU med det här paketet”, fräser en EU-diplomat till nyhetssajten Politico Europe.

Tysklands finansminister Christian Lindner försöker lugna och menar att mycket har missförståtts.

”Vårt paket är inte oproportionerligt stort. I själva verket är det proportionerligt om man jämför med storleken och sårbarheten i den tyska ekonomin”, säger Lindner på väg in till ett möte med sina EU-kollegor i Luxemburg på tisdagen.

Samtidigt växer kraven på gemensamma EU-åtgärder.

”Jag tror att vi behöver ha solidaritet på en högre nivå och ta fram ytterligare gemensamma verktyg”, säger EU:s finanskommissionär Paolo Gentiloni i Luxemburg.

Han jämför exempelvis med Sure – det särskilda arbetsmarknadsstöd som EU-kommissionen lanserade under coronakrisen, där EU-lån erbjöds till de länder som ansåg sig behöva det.

”Det byggde på lån och det tror jag är realistiskt. Det är inget vi kommer att diskutera i dag, men vår avsikt är att öka solidariteten och undvika splittring – inte att kritisera ett eller annat medlemsland”, säger Gentiloni.

På mötet i Luxemburg enades EU-länderna samtidigt om en uppgörelse kring möjligheten att använda en annan av coronakrisåtgärderna – den gigantiska stödfonden RRF – för att lindra i energikrisen.

Tanken är att länderna ska kunna använda tillgängliga lån och bidrag från RRF för energiåtgärder i enlighet med EU-kommissionens plan från i våras för hur EU ska minska beroendet av ryska fossila bränslen och samtidigt skynda på omställningen till mer hållbara energikällor.

Finansministrarna gav också sitt slutliga klartecken till det direktiv som ska garantera tillräckliga minimilöner inom EU. Sverige och Danmark har under hela processen varit starkt kritiska och oroats över konsekvenserna för den nordiska lönesättningsmodellen. Även om båda länderna anser sig ha fått tillräckliga undantag röstade man också nej på tisdagen – vilket dock inte spelade någon roll. Alla andra länder röstade ja, utom Ungern som lade ner sin röst.

Innehåll från Sandahls LogistikAnnons

På rätt väg mot en hållbar framtid

I år har Sandahls Logistik köpt in 120 nya LBG-drivna lastbilar: ”Vårt mål är att bli fossilfria i slutet 2025”, säger Mikael Ingesson, vd Sandahls Logistik.
I år har Sandahls Logistik köpt in 120 nya LBG-drivna lastbilar: ”Vårt mål är att bli fossilfria i slutet 2025”, säger Mikael Ingesson, vd Sandahls Logistik.

De effektiva och miljövänliga transporterna på både väg och järnväg får allt fler kunder att vända sig till Sandahls Logistik. Bageriföretaget Polarbröd är en av de aktörer som valt att samarbeta med en av branschens mest erfarna uppstickare.

Sandahls har varit på väg i över 70 år. Men företaget vilar inte på gamla lagrar; idag driver de den hållbara omställningen inom logistikbranschen. Där de multinationella logistikaktörernas miljöarbete inte fokuserar på Sverige så satsar Sandahls Logistik på att bekämpa klimatförändringarna med mycket högt ställda miljömål.

– Vårt mål är att bli fossilfria i slutet av 2025. Därför har vi bland annat köpt in 120 nya LBG-drivna Volvolastbilar i år, och i samarbete med Gasum medverkar vi till att bygga ut nätverket med tankstationer, säger Mikael Ingesson, vd Sandahls Logistik. 

Hållbarhet avgörande för Polarbröd

Sandahls Logistik erbjuder multimodal logistik med nationell täckning – och man äger hela transportkedjan. Förutom den moderna fordonsflottan med miljöanpassade lastbilar inkluderar den även egna tåg som drivs med grön el, samt kombiterminaler för omlastning. 

– Med utgångspunkt i vägtrafiknätet kan vi sömlöst addera våra egna järnvägslösningar. På det sättet kan vi erbjuda en lösning som är väldigt hållbar men också oerhört flexibel, eftersom vi själva kan prioritera och anpassa transporterna efter kundernas behov, säger Mikael Ingesson. 

För den norrbottniska bagerikoncernen Polarbröd är hållbarhet en lika viktig som självklar utgångspunkt i valet av logistikpartner.

– Hållbarhet är en av Polarbröds grundpelare. Vi samarbetar med Sandahls Logistik eftersom de kan möta vårt behov av fossilfria transporter. Med eldrivna tåg och biogaslastbilar transporterar de vårt bröd hållbart, från Älvsbyn och Bredbyn och hela vägen till kunder runt om i landet, säger Johan Granberg, Supply Chain Director Polarbröd.

Snabba beslutsvägar och personligt bemötande

Sedan ett par år tillbaka är Sandahls Logistik en helt fristående aktör i logistikbranschen. Enligt Mikael Ingesson bäddar det för såväl en långsiktighet i företagandet som för stor flexibilitet.

– Sandahls är en snabbfotad, privat utmanare till de stora logistikkoncernerna. Som familjeägd koncern har vi en platt organisation med snabba beslutsvägar, och vi kan erbjuda ett mer ambitiöst hållbarhetsarbete och personligare bemötande än de stora drakarna, säger Mikael Ingesson.

Om Sandahls:

– Sandahls Logistik är en oberoende aktör inom logistik som erbjuder väg- och intermodala inrikestransporter. Bolaget driver även fem kombiterminaler där gods lastas om från väg till järnväg och vice versa.

– 520 anställda på 11 orter.

– Omsättning 2021: 1 mdr SEK, prognos för 2022: 1,2 mdr SEK.

– Sandahlskoncernen har totalt 420 tunga fordon. Sandahls Logistik har 320 fordon i flottan varav 150 kommer att gå på flytande biogas.

– För sina stora investeringar i biogaslastbilar och satsningar på mer gröna godstransporter fick Sandahls Logistik ett hedersomnämnande i Klimatrådet i Jönköpings läns klimatpris 2022.

Läs mer på sandahls.com

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sandahls Logistik och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera