ANNONS:
Till Di.se
SÖNDAG 19 NOV Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS & MARKNAD

Tyskt lågpris vinner mark i Storbritannien

De tyska lågprisaktörerna Aldi och Lidl fortsätter knipa marknadsandelar i Storbritannien.

För de senaste tolv veckorna som avslutades den 5 november ökade Aldi sin andel till 6,7 procent från 6,1 procent för samma period året innan. Motsvarande siffra för Lidl var 5,1 procent (4,6), enligt analysföretaget Kantar.

Vad gäller tillväxten så var den på 13 procent för Aldi under perioden. Lidl var också upp dubbelsiffrigt och ökade med 15 procent.


De traditionella brittiska dagligvarukedjorna ökade samtliga sin försäljning, men i betydligt mindre omfattning. Detta har inneburit tappade marknadsandelar för samtliga av dem.

Tesco har nu 28 procent av marknaden (28,2), Sainsbury 16,2 procent (16,3), Asda 15,3 procent (15,5) och Morrison 10,4 procent (10,5).

Tyck till