Annons

Tysklands tyngsta indikator på högsta nivån sedan 1991

Europakonjunkturen håller trycket uppe. Preliminära inköpschefsindex indikerar den högsta farten på sex år. Och Tysklands viktigaste konjunkturindikator steg i maj till den högsta nivån sedan 1991.

Bild:TT

Uppsvinget i euroområdet håller i sig. Analysföretaget IHS Markits preliminära inköpschefsindex för regionen landade i maj på 56,8. Det är oförändrat från april och innebär att indexet ligger kvar på sexårshögsta. Tal över 50 är tänkta att indikera tillväxt.
I BNP-termer pekar de två utfallen hittills under det andra kvartalet på en tillväxt kring 0,7 procent i kvartalstakt. Det kan jämföras med en tillväxttakt på 0,5 procent under det första kvartalet, enligt preliminär statistik.

Motorn är som tidigare Tyskland. Det samlade tyska inköpschefsindexet steg i maj till 57,3. Det är den högsta nivån på över sex år.

"Indexet har trendat på 57,0 i april-maj vilket tyder på att tillväxten under det andra kvartalet blir den starkaste sedan det andra kvartalet 2011", säger Trevor Balchin, analytiker på IHS Markit, enligt ett pressmeddelande.

Än mer uppseendeväckande är att Ifo-index i maj steg till den högsta nivån sedan 1991. Ifo-index mäter tillförsikten bland de tyska företagen och ses allmänt som den tyngsta tyska konjunkturindikatorn. Indexet steg både när det gäller det aktuella läget och utsikterna framåt. I båda fallen med mer än vad analytikerkåren hade trott. Även Ifo-institutet bedömer att den tyska ekonomin kommer att växa med 0,6 procent i kvartalstakt under det andra kvartalet.

Även det franska inköpschefsindexet var mycket starkt i maj. Det samlade indexet steg till 57,6 från 56,6 i april med tjänsteekonomin som draglok. En faktor är att presidentvalet nu ligger bakom oss, vilket minskar osäkerheten.

"Siffrorna tyder på fortsatt stark tillväxt i Frankrikes privata sektor, med en expansion som är den snabbaste på sex år", säger IHS Markits analytiker Alex Gill, enligt ett pressmeddelande.

Ett litet smolk i glädjebägaren är att eftersom de preliminära utfallen i Tyskland och Frankrike var starkare än i EMU-området i sin helhet har accelerationen i länder som Italien och Spanien antagligen dämpats. För de ekonomierna görs inga separata preliminära index men datan ingår i siffrorna för det samlade EMU-området.

Innehåll från KIAAnnons

Biltillverkaren: Alla bilar ska vara laddbara år 2024

Alla nya bilar ska vara laddbara – redan om två år.

Det är i alla fall planen för biltillverkaren Kia Sverige.

Här är modellerna som ska göra det möjligt.

EV6 GT – en modern och kraftfull elektrisk prestandabil

Sedan 2013 har Kia lanserat åtta laddbara bilmodeller i Sverige och är idag marknadsledare på området.

Men företaget nöjer sig inte. Med en uttalad strategi och en vilja att skapa en laddbar rörelse där så många som möjligt ska kunna ställa om till att köra på el har de tagit ett viktigt beslut.

Målet är 100 procent laddbart år 2024.

Att Kia är en aktör som ligger i framkant i omställningen till en mer hållbar mobilitet visar försäljningssiffrorna tydligt.

Enligt statistik från Vroom (Sveriges ledande auktoritet inom statistik, historik och marknadsinformation på den svenska fordonsmarknaden) hade det sålts 118 595 laddbara bilar januari till oktober 2022. Detta motsvarade 52,9 procent av alla nyregistreringar. Av dessa var 35,6% elbilar och 24,1% bilar med laddhybridteknik.

När det kommer till elbilsförsäljningen under oktober i år så ökade försäljningen med 73 procent jämfört med oktober 2021. Totalt såldes närmare 8 000 nya elbilar under månaden.

När det kommer till Kia så är 83 procent av deras nyförsäljning i dag laddbar (i jämförelse med totalmarknadens 53 procent) – en bra bit på väg mot målsättningen på 100 procent laddbara 2024.

I dag har Kia det lägsta genomsnittliga CO2-utsläppet – i snitt på 35 g/km CO2 – av de största bilmärkena i Sverige. Detta kan jämföras med genomsnittet i branschen på 74 g/km januari till oktober, enligt Vroom,

Bakgrunden till Kias framgång när det kommer till laddbara är flera, men en tydlig den specialutvecklade elbilsplattformen e-GMP, som ligger till grund för den andra generationens elbilar, som bland annat årets bil 2022 – EV6 och nya EV6 GT är byggd på.

Plattformen möjliggör den senaste tekniken, med ultrasnabb laddning och lång verklig räckvidd.

Kia EV6 GT är det senaste tillskottet på elbilsplattformen. Det handlar om en familjebil med dubbla motorer med totalt 585 hästkrafter och ett vridmoment på 740 Nm. Räckvidden för EV6 GT är upp till 424 kilometer (enligt WLTP) och med bilens 800-voltsteknik laddar batteriet från 10–80 procent på ner till 18 minuter med en >250 kW snabbladdare.

Interiört har EV6 GT, som är en crossover mellan en personbil och en suv, en panoramaskärm (dubbla välvda 12,3-tumsskärmar), skålade sportstolar med neongröna sömmar och en tvåekrad sportratt.

På ratten sitter dessutom en särskild neongrön knapp för att aktivera extremläget My GT, som är en av fem olika körinställningar som ger olika respons från bland annat elmotorer, bromsar, styrning, fjädring och antisladdsystem.

Elbilsplattformen e-GMP ligger dessutom till grund för den kommande 7-sitsiga familje-suven EV9, som just nu genomgår sluttester inför världslanseringen under nästa år.

Se bilderna på nya kraftfulla EV6 GT.

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera