1515

Tysklands hälsominister: Vi måste stänga ned samhället

Tyskland behöver strängare och rikstäckande restriktioner för att stävja den omfattande smittspridningen, anser landets hälso- och sjukvårdsminister Jens Spahn.

”Vi behöver definitivt en lockdown”, säger han.

Tysklands hälso- och sjukvårdsminister Jens Spahn (till höger) och  smittskyddsmyndigheten RKI:s chef Lothar Wieler (i bakgrunden) vid  fredagens presskonferens.
Tysklands hälso- och sjukvårdsminister Jens Spahn (till höger) och smittskyddsmyndigheten RKI:s chef Lothar Wieler (i bakgrunden) vid fredagens presskonferens.Foto:Michael Sohn

För närvarande får nära 4.500 covid-19-patienter intensivvård runt om i Tyskland, enligt Spahn, som konstaterar att sjukvården snart riskerar att bli överbelastad.

Även chefen för smittskyddsmyndigheten RKI, Lothar Wieler, varnar för ett ”massivt” tryck på sjukhusen de kommande veckorna, och beskriver läget som ”väldigt, väldigt allvarligt”. Precis som i många andra länder domineras smittspridningen i Tyskland av den brittiska virusvarianten, som både är mer smittsam och dödligare än tidigare varianter.

”Intensivvårdsavdelningarna fylls på i rasande takt”, säger Wieler.

Tyskland är en federation, och regeringen i Berlin har begränsade möjligheter att på egen hand införa rikstäckande restriktioner. Förbundskansler Angela Merkel håller därför regelbundna samråd med delstaternas ledare, ett beslutsforum som på senare tid fått allt mer kritik för att vara ineffektivt och därtill konstitutionellt tvivelaktigt.

En konferens med Merkel och de sexton ministerpresidenterna som var planerad till måndag har ställts in, erfar public service-kanalen ARD. Det är oklart huruvida den skjutits upp till ett senare tillfälle eller inte blir av alls.

Regeringen planerar i stället att lägga fram ett lagförslag om att en så kallad ”nödbroms” slår till direkt när antalet covid 19-fall i ett visst område går över 100 per 100.000 invånare under en sjudagarsperiod, enligt Der Spiegel. Detaljerna diskuteras nu av regeringen, innan förslaget läggs fram i förbundsdagen.

Ett beslut om en sådan nödbroms har redan fattats av Merkel och delstatsledarna, men förbundskanslern har varit missnöjd med hur reglerna implementeras. I slutet av mars gick Merkel ut i tv och sågade sin nyvalde partiledare Armin Laschet på bästa sändningstid för hans hantering av pandemin i landets mest folkrika delstat Nordrhein-Westfalen, som han leder.

Laschet själv svarade att de regler som trädde i kraft i förra veckan är i linje med det som bestämts. Sedan dess har han dock slagit an en annan ton, och lagt sig närmare Merkels syn, med krav på en ”bro-lockdown” under två-tre veckor, till dess att vaccinationstäckningen blivit bättre och smittspridningen minskar.

Sedan pandemins början har Tyskland, med 83 miljoner invånare, rapporterat 2,9 miljoner fall av covid-19. Fler än 78.000 personer har avlidit.


Innehåll från TeliaAnnons

Svenska företag samlar tekniken: ”Sparar tid och kostnader”

Jagar du olika supportdeskar och hanterar flera avtal och fakturor för it och uppkoppling?

Majoriteten av svenska företag som kommit långt i sin digitalisering väljer att istället samla all teknik hos en leverantör, visar en ny undersökning.

– Att slippa tidsödande administration och minskade kostnader är två viktiga vinster, säger Daniel Stark, chef för strategi och affärsutveckling på Telia.

Samla all it och kommunikation – här kan du boka kostnadsfri rådgivning 

Att ha fyra-fem leverantörer för företagets it, uppkoppling och telefoni är inte ovanligt.

– Traditionellt finns en uppdelning mellan it- och kommunikationstjänster. När tekniken utvecklas snabbt är det också lätt att anlita nya leverantörer ”av bara farten” när man behöver investera, säger Daniel Stark, chef för strategi och affärsutveckling på Telia, och fortsätter:

– Men det blir många kontaktpersoner, fakturor och avtal att hålla reda på – och ibland tjänster och produkter som inte kompletterar varandra optimalt.

Tekniktrassel blir chefens ansvar

När något krånglar vet du kanske inte ens vilken support du ska kontakta. Är det datorn, uppkopplingen eller internetaccessen som felar?

– Att bli runtslussad stjäl tid och skapar frustration. Med flera leverantörer som inte pratar med varandra finns en risk att teknikproblem hamnar mellan stolarna – och landar i chefens knä, särskilt på ett mindre företag, säger Daniel Stark.

4 av 10 företag har en teknikpartner

Men nu tänker många om. Att samla merparten av it- och kommunikationslösningarna hos en leverantör är en växande trend bland svenska företag. 43 procent har valt en sådan helhetslösning – och ytterligare 23 procent svarar att de inte har gjort det än, men är intresserade. Det visar den nya rapporten Telias digitala index 2021 som varje år tar tempen på den digitala mognaden hos svenska företag.

Daniel Stark, chef för strategi och affärsutveckling på Telia.
Daniel Stark, chef för strategi och affärsutveckling på Telia.

– Tendensen är tydligast bland högdigitala företag där 6 av 10 samlat tekniken, och hos större företag med mer än 50 medarbetare där över hälften gjort detsamma. Större företag är generellt mer digitalt mogna, säger Daniel Stark.

Men även många små företag med upp till nio anställda är på väg mot en sådan lösning. Över hälften har antingen redan samlat det mesta hos en leverantör eller är intresserade av att göra det, visar undersökningen.

Stora vinster för små företag

Inte minst mindre företag har mycket att vinna, enligt Daniel Stark.

– Tekniken blir alltmer komplex och det är svårt att ha expertis inhouse. En extern partner kan hjälpa er med en smart helhetslösning som gör ert arbete smidigare och mer effektivt och utvecklar företagets affär. I ett mindre företag kan det också bli extra kännbart om administrationen för all teknik blir en tidstjuv.

I rapporten Telias digitala index lyfter företagen fram flera fördelar med att samla tekniken hos en partner. Här är de fem viktigaste:

* mindre administration

* lägre totalkostnad

* enkelt att ha en leverantör att vända sig till vid frågor och problem

* en partner att bygga relation och utvecklas med

* tryggare och mer effektivt – leverantören har ett helhetsansvar.

Daniel Stark:

– Har du flera leverantörer drar kostnaderna ofta iväg och blir svårare att hålla koll på. Det kan också bli kostsamt i form av nedlagd arbetstid på administration.

Löser akuta teknikproblem – och utvecklar företaget

Att ha en partner att vända sig till tror Daniel Stark är uppskattat både på kort och lång sikt.

– Dels för att lösa akuta problem i vardagen – oavsett fråga eller problem vet du vart du ska vända dig. Och dels för att utvecklas digitalt i det långa loppet. Idag finns väldigt många tjänster och produkter att välja bland. Med en partner, som lärt känna företaget, kan du få vägledning, tips och råd.

Samla all it och kommunikation – här kan du boka kostnadsfri rådgivning 

Mer från Telia

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Telia och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?