1515

Tyskland vill förbjuda bensinbilar från 2030

Efter ett remissvar från det tyska förbundsrådet klargör de att Tyskland vill stoppa all nyproduktionen av bensin- och dieselbilar från 2030 genom att stifta en lag om förbud. Detta för att uppnå klimatmålen och minska koldioxidutsläppen med 95 procent till 2050. Samordnaren för ett fossilfritt Sverige tycker det är en god nyhet och att Sverige borde ta efter.

Tysk motorväg.
Tysk motorväg.Bild:TT

Den tyska tidskriften Der Spiegel avslöjade i helgen beslutet i Förbundsrådet som i så fall skulle träda i kraft 2030 och gäller nyproducerade personbilar som säljs i Tyskland och drivs av diesel eller bensin.

Den svenska regeringen tillsatte tidigare i år Naturskyddsföreningens avgående generalsekreterare Svante Axelsson som nationell samordnare för initiativet Fossilfritt Sverige. Detta för att fokusera arbetet för att få Sverige att bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer. I initiativets faktablad beskrivs det som en ”nationell ambition” att ha en fossiloberoende fordonsflotta till 2030. Men det finns inget politiskt beslut om förbud, något som kanske skulle kunna behövas.

”Jag tror att det är en klok och bra strategi av Tyskland. Jag tror att om Sverige ska nå klimatmålen så krävs det en snabb transformation av samhället”, säger Svante Axelsson.

Snabbaste vägen för att slå om till fossilfritt är enligt Svante Axelsson att göra som Tyskland och helt enkelt stifa en lag och förbjuda den äldre tekniken.

”Får bilbranschen så här tydliga förbud så kommer forskningen och framtagningen för vätgasbilen och elbilen att fokuseras. Med tuffa krav anpassar sig branschen, de är skickligare än vad de utger sig för att vara”, säger Svante Axelsson.

Bilbranschorganisationen Bil Sweden menar dock att en lagstiftning skulle innebära mer problem än göra nytta.

"Det kan få dramatiska effekter när det kommer säljas mängder de sista åren innan ett förbud och ingenting efter det. Det bästa är att låta avvecklingen gå hand i hand med utvecklingen och att det är ett klimatmål och inte en lag", säger Bertil Moldén, vd Bil Sweden.

För att en sådan omställning skulle vara möjlig menar Bil Sweden att det borde införas teknikneutrala regler, långsiktiga spelregler, att beslutet behöver vara i harmoni med övriga EU och att infrastrukturen hänger med så att fordon kan tankas/laddas. Om Tyskland som en ledande nation inom bilindustrin skulle gå i fronten för en sådan utveckling hade det varit enklare för Sverige att ta rygg.

"Om de tar fram produkter för den tyska marknaden som är tio gånger större än den svenska kommer övriga länder formera sig efter lagen. Och självklart är det en stor grej om en sådant stort land går före", säger Bertil Moldén.

Köpa ny bil? Jämför billån här (extern tjänst)

Tyskland vill även att EU-kommissionen utvärderar skatte- och avgiftspraxis för att främja bilar med nollutsläpp, enligt Der Spiegel. Sveriges nationella samordnare tror också att EU-beslut behöver tas för att klimatmålen ska nås.

”När Tyskland, ingenjörernas hemland, med sin tyska bilindustri tar ett sådant här beslut måste övriga nationer hänga på. Ett förbud av bensin och dieselbilar borde tas på EU-nivå för att visa var skåpet ska stå och var pengarna ska satsas”, säger Svante Axelsson.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?