1515

Tyskland snubblande nära recession

Sveriges största handelspartner, Tyskland, är farligt nära recession.

Efter ett BNP-fall det tredje kvartalet stod ekonomin och stampade det fjärde kvartalet när exporten hackade.

Nu chocksänks prognosen för 2019.

Foto:CHRISTOF STACHE

Tysklands bruttonationalprodukt var oförändrad under fjolårets sista kvartal jämfört med det tredje, enligt preliminär säsongsjusterad statistik.

Jämfört med ett år tidigare steg BNP med 0,6 procent enligt säsongjusterad statistik, och med 0,9 procent enligt ojusterad statistik, uppger nyhetsbyrån Reuters. För helåret 2018 blev tillväxten 1,4 procent.

Siffrorna var sämre än väntat. Analytikernas prognoser låg på en ökning med 0,1 procent från tredje kvartalet och 1,3 procent jämfört med ett år tidigare.

Under det tredje kvartalet krympte BNP med oreviderade 0,2 procent, den första nedgången sedan 2015.

Hade tillväxten slutat på minus även under det fjärde kvartalet skulle Tyskland ha gått in i ”teknisk recession, som alltså undveks med en hårsmån.

”Positiva impulser jämfört med det föregående kvartalet kom främst från inlandet. Det investerades betydligt mer än under det tredje kvartalet, särskilt inom byggande, men också i investeringar”, skriver statistikmyndigheten Destatis.

Antalet sysselsatta ökade med en halv miljon, eller 1,1 procent, till rekordhöga 45,2 miljoner. Det lyfte de privata hushållens konsumtion lätt. Staten höjde enligt Destatis sin konsumtion ”tydligt” mot slutet av fjolåret.

”Däremot gav utrikeshandelns utveckling inga tillväxtimpulser. Enligt preliminära beräkningar steg export och import av varor och tjänster ungefär i samma utsträckning som under kvartalet före”, skriver Destatis.

För en vecka sedan sänkte EU-kommissionen förväntningarna på årets tyska BNP-tillväxt från 1,8 till 1,1 procent. Den tyska handelskammaren DIHK halverade samtidigt sin prognos till 0,9 procent efter en rundfrågning bland de 27000 medlemsföretagen.

Deutsche Bank halverade på torsdagen sin prognos för året till 0,5 procent.

”Med tanke på den senaste statistiken, särskilt nedgången i Ifo-index och inköpschefsindex PMI sänker vi vår prognos för 2019 till 0,5 procent (1,0).

Inbromsningen märks också på de tyska grossistpriserna. De sjönk med 0,7 procent i januari jämfört med december, enligt Destatis.


Innehåll från MicrosoftAnnons

Från kunddata till värde – nya möjligheter för retail-branschen

Helena Fuchs, affärsområdeschef Business Applications på Microsoft.
Helena Fuchs, affärsområdeschef Business Applications på Microsoft.

I samarbete med Dagens Industri anordnade Microsoft i början av februari ett webbinarium kopplat till retailindustrin. Tillsammans med inbjudna gäster diskuterades hur man kan bygga ett varumärke och en handel som skapar nöjda och återkommande kunder med hjälp av data – för all framtid. 

Anmäl dig till on-demand-event här 

Under webbinariets inledning diskuterades bland annat hur den framtida handelsstrukturen lär komma att utformas. Helena Fuchs, affärsområdeschef Business Applications på Microsoft, berättar att det under lång tid har funnits resonemang om framtidens retail och kundupplevelse. I och med inträdet av Covid-19 chockades dock många branscher in i en transformering. Retail-branschen hade redan en stark närvaro online och kunde därmed anpassa sig bättre än andra, men även här förändrades förutsättningarna drastiskt. Detta har lett till att målbilden har justerats: 

– Att vårda sina kunder och eliminera risker i alla led har blivit än viktigare. Att skapa en bra kundupplevelse är dock en komplex resa; du kan inte bli konkurrenskraftig om du inte vet vem kunden är och hur du når ut till den. Kärnfrågan är då vad som är en bra kundupplevelse? Här gäller det att ha koll på all sin egen och extern data.

Så möjliggör ni en intelligent detaljhandel 

Ta prediktiva beslut med rätt data

Medan mycket finns att vinna på personalisering genom att etablera till exempel relevanta kundklubbar, är det många som inte nyttjar sin kunddata till fullo. 

– Genom att använda moderna molntjänster uppstår nya möjligheter att få data att röra sig dynamiskt genom hela verksamheten, vilket innebär att man kan få helt nya synergieffekter. Först när man har en helhetsbild kan man med hjälp av AI och maskininlärning analysera, riskeliminera och ta prediktiva beslut, till exempel att styra inköp efter efterfrågan och bygga sortiment efter kundgrupp. Lyckas man med dessa processer kan man alltså räkna med både nöjdare kunder och en högre lönsamhet.

Ladda ner AI for Retail Playbook här 

Bistår med att driva transformationen

Retailbranschen har talat om att transformera sina processer under lång tid och de flesta organisationer har byggt upp innovationsenheter; själva transformationen har dock uteblivit på många håll. Så vad krävs för att bygga en organisation som är kapabel att ta sig an nya processer men också en kultur som är redo att realisera det nya?

Helena betonar att det i grunden gäller att vara snabbfotad och att kontinuerligt anpassa sig efter uppkomna förändringar. Detta kan vara lättare sagt än gjort men fullt genomförbart med stöd av modern teknik. Det viktiga är att våga testa och våga göra – först då kommer man från ide till utrullning – men på många håll saknas fortfarande en förståelse för vad rätt behandlad data egentligen kan medföra. 

– Ett bra exempel på hur vi utvecklar tjänster för att hjälpa Retail att bli mer lönsamt är Microsoft Cloud for Retail. Här samlar vi funktionalitet för att förbättra hela kundresan med integrerad intelligens men även tjänster för att underlätta för personal i butik och optimera hela produktions och leveranskedjan. Vi har utformat våra lösningar för att hjälpa våra kunder att på allvar realisera värdet av sin data, oavsett om det gäller gammal sådan, realtidsdata eller prediktiv data. Det är först med dessa insikter som retailaktörer kommer att kunna vara konkurrenskraftiga i framtiden, avslutar Helena.

Läs Retail Trends Playbook 2021: Driva operativ resiliens med uppkopplade människor och system  

Mer från Microsoft

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Microsoft och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?