Annons

Tysk studie: Smittorisken större för barn på fritiden

Smittorisken för skolbarn är större på fritiden än i skolan, enligt en analys av smittade skolelever i tyska Hamburg.

De allra flesta smittades av covid-19 hemma, på fester eller andra privata tillställningar.

Foto:Hasse Holmberg / TT, Hasse Holmberg, Hasse Holmberg

Analysen har gjorts på smittade skolbarn i Hamburg från sommarlovets slut i augusti till höstlovet i oktober. Enligt stadens skolmyndighet hade 78 procent av 372 smittade barn fått smittan utanför skolan.

För barn under 12 år var risken för att bli smittad bara hälften så stor.

171 av Hamburgs 472 skolor registrerade smitta under den här tiden, men bara 23 av dem hade många fall. Många av skolorna med smittade elever registrerade också bara ett fall av smitta per årsgrupp under en och samma tiodagarsperiod. Detta tolkas som elever troligen inte smittade varandra under skoltid.

För att möta den ökade smittspridningen har Tyskland infört en månadslång nedstängning av bland annat barer och restauranger som varar november ut. Skolor och affärer fortsätter dock vara öppna.

Just nu har 475 tyska skolor och 100 förskolor rapporterat att man har pågående utbrott, uppger Lothar Wieler, chef för Robert Koch-institutet för infektionssjukdomar.


Innehåll från Software & Logistics Solutions Nordic ABAnnons

Visualisera bolagets fraktkostnader och få bättre lönsamhet

Softlogs fraktkostnadsanalyssystem är helt nytt på marknaden. Systemet analyserar och erbjuder en visualisering av fraktkostnader vilket ger både transportköpare och 3PL/4PL-verksamheter bättre lönsamhet och kontroll.

Softlogs är dels baserat på en licensbaserad programvara, dels på tjänster kopplade till programvaran som gör att kunden får ut maximal nytta. Grundare till Softlogs är tre experter och specialister på system och metoder för fraktkostnadskontroll, automatisk bokföring och kostnadsfördelning inom leveranskedjan. 

– Vi kände att det fanns ett glapp på marknaden och saknade möjligheten att jobba tätt tillsammans med kunden i linje med deras interna processer för att optimera fraktkostnadshanteringen. Tidigare verksamheter vi varit involverade i har gått ut på att bara leverera system till kunden. Med Softlogs för vi möjlighet att göra så mycket mer för kunden inom den ekonomiska biten av logistik och inte bara leverera och lämna dem med ett system, säger Jon-Arild Ludvigsen, en av grundarna till Softlogs.

Molnbaserad programvara

Programvaran är molnbaserad vilket betyder att den implementeras hos kunden utan att störa befintlig IT-infrastruktur. Det unika med programvaran är möjligheten att visualisera allt som har med frakt och fraktkostnader att göra samt att man med hjälp av Softlogs automatisering effektiviserar kostnadsallokering, kontering och integrationer mot ekonomisystem. De flesta bokningssystem och fler än 150 transportörer finns integrerat i lösningen vilket betyder att Softlogs kan vara snabba i implementeringen och göra belastningen för kundens verksamhet näst intill obefintlig.  

– Det är enkelt att jobba med oss, insatsen är liten och vi är måna om att våra kunder ser nyttan i form av bättre lönsamhet direkt. Vi ser till att kunden får en helautomatiserad hantering och tar totalansvar för fraktavtalen samtidigt som vi hjälper kunderna med pris och kvalitetssäkring. Dessutom gör vi en avtalskontroll för att få en komplett kontroll och kontering, säger Christopher Ludvigsen, en av grundarna till Softlogs.

Enkel implementering 

Det totalansvar Softlogs tar baseras på en fullmakt som signeras av kund. Fullmakten gör att Softlogs kan kontakta transportörerna för att få löpande information att stämma av mot den bokning av transport som kunden har gjort. 

– Utgångspunkten är att vi tar totalansvar för alla dessa delar så att kunden kan välja att bruka vår lösning aktivt med att se på kostnadsallokering, kontering för att omföra till ekonomi. Alternativt att kunden använder oss så att vi följer upp avvikelser med avancerade KPI-rapporter tillbaka till kunden, säger Jon-Arild Ludvigsen.

Stor nytta redan från start

Den kostnad som tillhör manuella rutiner och processer automatiseras vilket betyder att kostnaden för att hantera en fraktfaktura genom de interna processerna blir minimal. Genom att integrera orderdata kan du göra fraktandelen synlig i förhållande till försäljning, kundgrupper, kunder och eventuellt försäljningsregioner. Detta gör att man får en mycket bättre bild av hur försäljnings- och fraktkostnader är relaterade.

– Ofta är transport- och fraktkostnaden en stor del av de externa kostnaderna för företag och vi gör världen enklare för de som jobbar hands on med kostnadsallokering av frakt. Det är en låg risk att starta ett projekt med oss samtidigt som nyttan är stor, för vi brukar hitta plats för optimeringar redan vi första körningen hos kund, säger Øistein Solberg, en av grundarna till Softlogs.

Om oss

Softlogs etablerades 2014 av Jon-Arild Ludvigsen, Christopher Ludvigsen och Øistein Solberg och analyserar frakt för cirka 4 miljarder årligen. I fraktkostnadsanalyssystemet finns fler än 150 transportörer integrerade och lösningen är anpassad för företag med mer än tre miljoner i fraktkostnad. Unikt med lösningen är att den täcker all kostnadskontroll, från fraktkostnadsallokering på avdelnings-, grupp- och enhetsnivå till vidarefakturering av frakt. Detta gör systemet attraktivt för såväl handelsföretag som tredjeparts logistikbolag - 3PL.

https://softlogs.net

 

Mer från Software & Logistics Solutions Nordic AB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Software & Logistics Solutions Nordic AB och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?