Annons

Tysk dieseldom dröjer

Den tyska bilindustrin måste hålla andan ett tag till.

Först på tisdag beslutar Tysklands högsta förvaltningsdomstol om lokala körförbud mot orena dieselbilar ska vara tillåtna eller inte.

Det var fullsatt när den högsta förvaltningsdomstolen i Leipzig på torsdagen behandlade frågan om lokala körförbud för dieselbilar med dålig reningsgrad, under euro 6.

Efter drygt fyra timmars förhandlingar meddelade ordföranden Andreas Korbmacher strax före kl 15.30 på torsdagen att beslutet dröjer till på tisdag.

Formellt ska domstolen ta ställning till förbud för dieselbilar med dålig avgasrening i storstäderna Düsseldorf och Stuttgart, hem för både Mercedes-Benz och Porsche, men utslaget väntas få stor betydelse för hela Tyskland.

Förvaltningsdomstolarna i de berörda delstaterna Nordrhein-Westfalen och Baden-Württemberg har stoppat lokala förbud i de två städerna. Det har i sin tur överklagats av miljöorganisationen Deutsche Umwelthilfe.

Säger domstolen ja till lokala körförbud måste de införas snarast i de två städerna – och omkring 70 andra tyska städer som har större koncentration av kväveoxid.

Även bilindustrin är på helspänn. Ungefär var tredje bil i Tyskland går på diesel. Drivmedlets rykte har solkats av de senaste årens avslöjanden om fusk med avgasmätning först i Volkswagen och sedan även i andra biltillverkare.

En lösning skulle vara att äldre bilar, upp till avgasnormen euro 4 som gällde till 2009, förbjuds först. Nästa generation, euro 5, kan få förbud senare.

En komplikation enligt domaren Andreas Korbmacher är att EU-domstolen kan komma att syna ett tyskt förbud, uppger affärstidningen Handelsblatt.

Advokater för de två berörda delstaterna, Nordrhein-Westfalen och Baden-Württemberg, framhöll under torsdagens förhandlingar att det för tillfället inte går att kontrollera körförbudet utan att stanna bilarna och syna deras registreringsbevis, enligt Handelsblatt.

Baden-Württembergs regeringschef, Winfried Krethschmann från De gröna, varnade domstolen för lokala lösningar och pläderade för en gemensam tysk reglering med exempelvis en blå dekal för godkända dieselbilar.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?