Annons

Tvärstoppet orsakar stora problem för bolagen

Tvärstoppet för transporter till och från Storbritannien orsakar stora problem för företag i landet.

”Det är klart att det får konsekvenser för hur förberedd man är den 31”, säger Peter Sandberg, vd för Svenska Handelskammaren i Storbritannien.

Peter Sandberg, vd för Svenska Handelskammaren i Storbritannien.
Peter Sandberg, vd för Svenska Handelskammaren i Storbritannien.Foto:Jonas Eng

 

Storbritannien befinner sig minst sagt under strålkastaren för tillfället. Dels på grund av utträdet ur EU, som sker med eller utan avtal den 1 januari 2021, dels på grund av en ny mutation av coronaviruset som har börjat sprida sig i landet.

Flertalet länder inklusive Sverige har stoppat flygresor till landet. 

Även varutransporter in i landet har stoppats, vilket sätter käpparna i hjulet för livsmedelsbranschen och dagligvaruhandeln.

”Man försöker nu, med tio dagar kvar till brexit, att bunkra upp så mycket man kan inom livsmedelsbranschen och dagligvaruhandeln inför vad som kan bli ett avtalslöst utträde”, säger Peter Sandberg, vd för Svenska Handelskammaren i Storbritannien, till Di TV. 

Peter Sandberg berättar att importen i landet har ökat med 50 procent den senast veckan, jämfört med föregående veckor.

”Nu helt plötsligt har detta stoppats upp, tre-fyra dagar innan jul. Det är klart att det får konsekvenser för hur förberedd man är den 31”, säger han.

London gick nyligen in i tier 4, en ny nivå av de lokala restriktionerna. Invånarna i huvudstaden får bara lämna hemmet av särskilda anledningar, och enbart matbutiker och bagerier får hålla öppet, berättar Peter Strandberg.

”Det är en ganska stor omvändning, och det är bara några veckor sedan vi hade en lockdown.”

”Folk här börjar bli ganska vana vid att saker inte är som vanligt.”

Peter Sandberg får frågan om hur de svenska företagen i Storbritannien mår inför EU-utträdet.

”De är så sargade fyra år efter folkomröstningen att de är beredda på det mesta. Men det är klart att beroende på vilken sektor du befinner dig i kan det slå hårt mot dina planer”, säger han till Di TV.

Peter Sandberg spår att de svenska storföretagen kommer klara brexit relativt bra.

”De är ganska välförberedda på brexit och vet vad det innebär vid ett avtalslöst utträde. Det enda man inte kan förbereda sig på de ekonomiska konsekvenserna, det kommersiella.”

Däremot väntas det slå hårdare mot de mindre svenska företagen, enligt Peter Sandberg.

”De små och medelstora företagen har det betydligt tuffare just nu. All statistik och alla undersökningar visar på att SMI:s inte är särskilt förberedda på ett avtalslöst utträde.”

Innehåll från Journey AgencyAnnons

Digital marknadsföring är avgörande för företagets tillväxt

Den stora digitala omställningen som har skett under de senaste åren gör att företag i dag måste möta sina kunder på nätet för att säkra sin tillväxt. Genom rätt digital marknadsföring kan du på ett effektivt sätt nå både nya och befintliga kunder och säkra din framtida tillväxt.

– Precis som med traditionell marknadsföring kräver digital marknadsföring att du jobbar efter en långsiktig strategi som gör att du syns genom bruset. Gör du det rätt så är digital marknadsföring det absolut mest träffsäkra och kostnadseffektiva sättet att stärka företagets varumärke och öka din försäljning, säger Fredrik Viktorsson, CEO på Journey Agency.

Journey Agency hjälper sina kunder med allt inom digital marknadsföring. Företaget har bland annat hjälpt Moderna djurförsäkringar att öka sin trafik med mer än 500 procent och vann även Svenska SEO-priset inom kategorin Djur 2022. Journey Agency har även hjälpt Haglöfs, som ökat sin organiska intäkt med 117 procent under pågående samarbete. 

– Vi har byggt upp en bred kompetens inom digital marknadsföring för både B2B- och B2C-företag och kan hjälpa våra kunder med långsiktiga helhetslösningar. Genom att utnyttja synergieffekter mellan alla kanaler, maximerar vi effekten av all marknadsföring, berättar Fredrik Viktorsson. 

SEM, SEO och Webbanalys

Genom smart sökmotormarknadsföring, sökmotoroptimering och webbanalys skapas de bästa förutsättningarna att synas på nätet. 

– Genom att mäta och utvärdera kvalitativa och kvantitativa data kan du snabbt förstärka eller förändra dina insatser och nå ett bättre resultat. Analyserna är även mycket viktiga för oss som byrå, för att bättre förstå våra kunders alltmer komplexa verksamheter. Därför gör vi dem för alla kunder, oavsett vilka tjänster de köper, förklarar Fredrik Viktorsson.

Journey Agency blev under 2022 certifierad som ”Great Place To Work”, vilket är viktigt för byrån. De är dessutom nominerade till Årets Byrå 2023.

– Våra kunder kan känna sig trygga i att vi verkligen brinner för våra kunder och för våra medarbetare. Att skapa morgondagens inkluderande och hybrida arbetsplats är ett sätt för oss att säkra spetskompetens och ligga i framkant ut mot våra kunder även framöver, avslutar Fredrik Viktorsson. 

Om Journey Agency

Vi är en prisbelönt digital byrå med kontor i Stockholm och Oslo. Vi designar, kodar, kommunicerar och marknadsför fantastiska varumärken och företag till världen. Vi är kreativa, datadrivna och resultatinriktade – och vi hjälper dig att växa. Kontakta oss via se.journeyagency.com för mer information.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Journey Agency och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera