ANNONS:
Till Di.se
MÅNDAG 23 OKT Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS & MARKNAD
Start Nyheter

Tvärstopp för olaglig spelreklam

  • Expressens chefredaktör Thomas Mattsson. Foto: TT

Det svenska spelmonopolet har vunnit en av få segrar på sistone. Nu är det tills vidare slut med spelreklamen på kvällstidningarnas sajter och på utomhustavlor.

"Förvaltningsrättens beslut kommer att överklagas", säger Expressens chefredaktör Thomas Mattsson till Di.

Ett stort antal bolag verksamma på den svenska marknaden rundar spelmonopolet genom att ha sitt juridiska säte på Malta.

För att locka kunder till sina sajter lägger de stora pengar på annonsering på framför allt kvällstidningarna Expressens och Aftonbladets sajter, samt genom affischer på JC Decauxs stortavlor.

Redan 2013 förbjöd Lotteriinspektionen annonseringen, som strider mot främjandeförbudet i Lotterilagen. Lotteriinspektionen hotade med ett vite på 45 000 kronor om dagen. Beslutet överklagades, och i väntan på ett avgörande har reklamen fortsatt.

Nu har dock Förvaltningsrätten i Linköping slagit fast att vitesföreläggandet är korrekt.

De tre berörda företagens argumentation handlar dels om att det svenska spelmonopolet bryter mot EU-lagstiftningen, att reklamförbudet är en form av censur samt att vitesbeloppet är oskäligt högt.

"Förvaltningsrättens beslut kommer att överklagas till kammarrätten, vi anser att censurförbudet i tryckfrihetsförordningen omöjliggör en sådan här inskränkning i Expressens informationsrätt – som ju också ger oss möjlighet att sprida kommersiella budskap", säger Expressens chefredaktör Thomas Mattsson till Di.

Efter kammarrätten kan ärendet även överklagas till Högsta förvaltningsdomstolen.

"Här handlar det om lagliga verksamheter, ofta börsnoterade med svenska ägare och som drivs inom EU. Det ter sig rätt absurt att Lotteriinspektionen ska få förbjuda ett sådant innehåll, och vi kommer därför att fortsätta stå upp för tryckfriheten här", säger Thomas Mattsson.

De utlandsbaserade spelbolagen har ungefär 5 procent av den totala spelmarknaden i Sverige, men har fram till nu stått för omkring 70 procent av reklaminvesteringarna.

Fotnot: Expressen ingår i Bonnierkoncernen, i vilken även Dagens industri ingår.​

Tyck till