Tvärstopp för olaglig spelreklam

Det svenska spelmonopolet har vunnit en av få segrar på sistone. Nu är det tills vidare slut med spelreklamen på kvällstidningarnas sajter och på utomhustavlor.

"Förvaltningsrättens beslut kommer att överklagas", säger Expressens chefredaktör Thomas Mattsson till Di.

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson.
Expressens chefredaktör Thomas Mattsson.Bild:TT

Ett stort antal bolag verksamma på den svenska marknaden rundar spelmonopolet genom att ha sitt juridiska säte på Malta.

För att locka kunder till sina sajter lägger de stora pengar på annonsering på framför allt kvällstidningarna Expressens och Aftonbladets sajter, samt genom affischer på JC Decauxs stortavlor.

Redan 2013 förbjöd Lotteriinspektionen annonseringen, som strider mot främjandeförbudet i Lotterilagen. Lotteriinspektionen hotade med ett vite på 45 000 kronor om dagen. Beslutet överklagades, och i väntan på ett avgörande har reklamen fortsatt.

Nu har dock Förvaltningsrätten i Linköping slagit fast att vitesföreläggandet är korrekt.

De tre berörda företagens argumentation handlar dels om att det svenska spelmonopolet bryter mot EU-lagstiftningen, att reklamförbudet är en form av censur samt att vitesbeloppet är oskäligt högt.

"Förvaltningsrättens beslut kommer att överklagas till kammarrätten, vi anser att censurförbudet i tryckfrihetsförordningen omöjliggör en sådan här inskränkning i Expressens informationsrätt – som ju också ger oss möjlighet att sprida kommersiella budskap", säger Expressens chefredaktör Thomas Mattsson till Di.

Efter kammarrätten kan ärendet även överklagas till Högsta förvaltningsdomstolen.

"Här handlar det om lagliga verksamheter, ofta börsnoterade med svenska ägare och som drivs inom EU. Det ter sig rätt absurt att Lotteriinspektionen ska få förbjuda ett sådant innehåll, och vi kommer därför att fortsätta stå upp för tryckfriheten här", säger Thomas Mattsson.

De utlandsbaserade spelbolagen har ungefär 5 procent av den totala spelmarknaden i Sverige, men har fram till nu stått för omkring 70 procent av reklaminvesteringarna.

Fotnot: Expressen ingår i Bonnierkoncernen, i vilken även Dagens industri ingår.​


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Posti MessagingAnnons

Digitala kallelser – kortar ledtider och minskar dubbeljobb

Möjligheterna med digitala kallelser är flera och de underlättar för både patienterna och vården. Det går snabbare att nå ut med personligt riktad information och patienten kan direkt själv boka av eller om tider.

Dagens konsumenter blir mer och mer digitala och de är vana vid att beställa, boka och hantera många av sina ärenden online – under dygnets alla timmar. De förväntar sig helt enkelt att kunna göra de flesta ärenden via sin mobil eller dator, något som självklart gäller även när man söker vård. 

– Traditionella brev kan uppfattas som ineffektivt och krångligt. Det tar lång tid och man måste ”passa brevlådan” istället för att till exempel vara på sitt landställe. Vården har mycket att vinna på att gå över till digitala kallelser, säger Carin Ramsin, Head of Sales, på Posti Messaging som hjälper företag och organisationer med digitala utskick. 

Faktum är att svenskarna är mottagliga för en högre grad av digitalisering i vården. Enligt rapporten ”Svenskarna och Internet” från 2019, använder fler än 7 av 10 redan digitala samhällstjänster.  

– Här finns stor potential till att möta patientens önskan om att kunna göra mer via digitala tjänster – allt från att boka eller omboka tider till remisser och provsvar, säger Carin Ramsin. 

Hur kan ni spara tid för er vårdpersonal? Se vår film om digitala kallelser här!  

Enkel och säker kommunikation i patientresan

Postala kallelser gör det ofta krångligt för patienten att boka om sin tid och en försenad eller utebliven patient är kostsam för vården. Dessutom medför postala kallelser manuellt arbete när vårdpersonal ska registrera formulär och det krävs både resurser och långa ledtider för bokning av patienter. Fördelarna med att gå över till digitala kallelser är flera – framförallt sparar det tid för både vården och patienten. 

– SMS och e-post når mottagaren direkt. Patienten får direkt information om besöket, sin kallelse och kan smidigt boka om och förbereda sig för sitt besök tack vare en länk med en karta och vägbeskrivning eller till exempel se parkeringsmöjligheter. Påminnelse via SMS bidrar också till färre sena och uteblivna patientbesök, avslutar Carin Ramsin.   

7 fördelar för vården med digitala kallelser

1. Det blir mindre dubbeljobb – när patienten öppnat kallelsen ser vården att den har blivit öppnad.  

2. Kostnadseffektivt – SMS är billigare än porto och mycket snabbare.

3. Kommunikationen med patienten blir mer tidseffektiv. 

4. Vården får in hälsodeklarationen innan besöket. 

5. Att gå över till digitala kallelser är bättre för miljön. 

6. Patientens förväntan tillgodoses i större utsträckning. 

7. Digitala kallelser bidrar till bättre kundupplevelser. 

Om Posti Messaging

Posti Messaging hanterar 30 miljoner meddelanden i månaden där mer än hälften är i digital form.

Läs mer här! 

 

Mer från Posti Messaging

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Posti Messaging och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?