Annons
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Tvärstopp för hårvårdsbolaget efter succédebuten i USA

Hårvårdsmärket Maria Nila är ett av många svenska bolag som drabbats hårt av coronakrisen i USA, men som ändå donerat produkter till sjukvården.

”Det är ett tufft läge för oss som tillväxtbolag”, säger bolagets USA-vd. 

Thomas Barkå, vd Maria Nila USA.
Thomas Barkå, vd Maria Nila USA.Foto:Maria Nila

Hårvårdsmärket Maria Nila lanserades på USA-marknaden i april förra året, efter år av försök att hitta en ingång. I september flyttade bolaget in på Gateway, svensk-amerikanska handelskammarens kontorshotell på Manhattan. Efter ett succéartat första år var planen att fördubbla omsättningen under 2020 samt att trefaldiga personalstyrkan. 

Men i mars förändrades läget drastiskt.

”Det gick väldigt snabbt”, säger Thomas Barkå, vd för Maria Nila i USA, på telefon från New York.

”Efter att vi började sjösätta våra aggressiva expansionsplaner tog det plötsligt bara tvärstopp, vilket följdes av tre månader nästan helt utan intäkter.”

Bolaget tvingades avbryta alla planer och nyanställningsprocesser som satts igång samt heltidspermittera en av sina fem anställda. Man har också försökt att få tillgång till ett stödlån från amerikanska staten, men utan resultat så här långt.

”Det har inte varit det lättaste”, berättar Thomas Barkå, som varit 8,5 år på moderbolaget, tidigare bland annat som global marknadschef.

”Är man inte ett helamerikanskt bolag och inne i den svängen så kompliceras läget en hel del när det gäller statliga hjälpmedel. Vi har fortfarande inte sett några pengar men hoppas att ansökan ska gå igenom.”

För Maria Nilas del handlar det om 80.000 dollar, motsvarande 800.000 kronor. 

”Det hade hjälpt oss mycket kortsiktigt, även om det handlar om rätt så lite pengar i ett större perspektiv.” 

Maria Nila, som grundades i Helsingborg 1999, har växt med ungefär 50 procent globalt per år sedan 2014 och finns nu i ungefär 40 länder. Bolagets miljöprofil och veganska ingredienser sticker ut i den internationella konkurrensen. 

USA blev bolagets största marknad redan under sitt första år på plats. Man omsatte 100 miljoner kronor under 2019, och gjorde preliminärt en vinst på 5-10 miljoner kronor.

Under krisen har Maria Nila uppmärksammats för sitt samarbete med New York Presbyterian Hospitals, en sjukhuskedja som man donerat produkter till. 

”För oss var det här ett självklart val. Och bolaget står ju inte och faller med den typen av beslut”, säger Thomas Barkå.

Hur ser du på framtiden?

”Det är ett tufft läge för oss som tillväxtbolag, som behöver ta marknadsandelar”, säger USA-vd:n, och refererar till att alla mässor är inställda. Han menar också att få frisörer kan ta in ett nytt varumärke under den här typen av konjunktur, oavsett hur innovativt man är som varumärke. 

”Men vi tror inte att vi kommer behöva lägga ned, om man ska tro prognoserna om normalisering i samhället. Vi har fortsatt väldigt lite intäkter, men börjar se ljuset i tunneln”, avslutar han. 


Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?