1515
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Tvärstopp för hårvårdsbolaget efter succédebuten i USA

Hårvårdsmärket Maria Nila är ett av många svenska bolag som drabbats hårt av coronakrisen i USA, men som ändå donerat produkter till sjukvården.

”Det är ett tufft läge för oss som tillväxtbolag”, säger bolagets USA-vd. 

Thomas Barkå, vd Maria Nila USA.
Thomas Barkå, vd Maria Nila USA.Foto:Maria Nila

Hårvårdsmärket Maria Nila lanserades på USA-marknaden i april förra året, efter år av försök att hitta en ingång. I september flyttade bolaget in på Gateway, svensk-amerikanska handelskammarens kontorshotell på Manhattan. Efter ett succéartat första år var planen att fördubbla omsättningen under 2020 samt att trefaldiga personalstyrkan. 

Men i mars förändrades läget drastiskt.

”Det gick väldigt snabbt”, säger Thomas Barkå, vd för Maria Nila i USA, på telefon från New York.

”Efter att vi började sjösätta våra aggressiva expansionsplaner tog det plötsligt bara tvärstopp, vilket följdes av tre månader nästan helt utan intäkter.”

Bolaget tvingades avbryta alla planer och nyanställningsprocesser som satts igång samt heltidspermittera en av sina fem anställda. Man har också försökt att få tillgång till ett stödlån från amerikanska staten, men utan resultat så här långt.

”Det har inte varit det lättaste”, berättar Thomas Barkå, som varit 8,5 år på moderbolaget, tidigare bland annat som global marknadschef.

”Är man inte ett helamerikanskt bolag och inne i den svängen så kompliceras läget en hel del när det gäller statliga hjälpmedel. Vi har fortfarande inte sett några pengar men hoppas att ansökan ska gå igenom.”

För Maria Nilas del handlar det om 80.000 dollar, motsvarande 800.000 kronor. 

”Det hade hjälpt oss mycket kortsiktigt, även om det handlar om rätt så lite pengar i ett större perspektiv.” 

Maria Nila, som grundades i Helsingborg 1999, har växt med ungefär 50 procent globalt per år sedan 2014 och finns nu i ungefär 40 länder. Bolagets miljöprofil och veganska ingredienser sticker ut i den internationella konkurrensen. 

USA blev bolagets största marknad redan under sitt första år på plats. Man omsatte 100 miljoner kronor under 2019, och gjorde preliminärt en vinst på 5-10 miljoner kronor.

Under krisen har Maria Nila uppmärksammats för sitt samarbete med New York Presbyterian Hospitals, en sjukhuskedja som man donerat produkter till. 

”För oss var det här ett självklart val. Och bolaget står ju inte och faller med den typen av beslut”, säger Thomas Barkå.

Hur ser du på framtiden?

”Det är ett tufft läge för oss som tillväxtbolag, som behöver ta marknadsandelar”, säger USA-vd:n, och refererar till att alla mässor är inställda. Han menar också att få frisörer kan ta in ett nytt varumärke under den här typen av konjunktur, oavsett hur innovativt man är som varumärke. 

”Men vi tror inte att vi kommer behöva lägga ned, om man ska tro prognoserna om normalisering i samhället. Vi har fortsatt väldigt lite intäkter, men börjar se ljuset i tunneln”, avslutar han. 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?