Annons

Två miljoner löntagares villkor på spel – gigantiskt avstånd mellan fack och arbetsgivare

Två miljoner löntagares arbetsvillkor står på spel i avtalsrörelsens första och viktigaste heat. Men avståndet mellan fack och arbetsgivare är bråddjupt. 

Foto:Izabelle Nordfjell/TT

Efter den sista nattmanglingen om arbetsrätten och en coronapaus i avtalsförhandlingarna ligger nya kollektivavtal på förhandlingsbordet. I veckan ger industrins medlare besked om hur lång avtalsperiod man vill se.  

”Det är vår uppgift att verka för ett långt avtal”, säger Erland Olausson, som är förhandlare för industrin. 

Enligt Erland Olausson är allt från ett fem månader kort till ett flerårigt avtal möjligt. 

”Coronan skapar en osäkerhet som är lite ovanlig, som inte är så lätt att hantera”, säger han. 

I december i fjol lade arbetsgivarsidan ett bud på 1,4 procents lönehöjningar. 

”Det gäller inte längre. 2020 är ett helt förlorat år för oss som representerar arbetsgivarna”, säger Industriarbetsgivarnas vd Per Hidesten. 

Att många företag går starkt och att omvända vinstvarningar duggar tätt påverkar inte den dystra bilden, anser han.  

”Vi förhandlar för hela branscher och det finns företag som går väldigt dåligt också”, säger Per Hidesten, som helst vill se ett avtal som sträcker sig fram till mars 2023. 

Mats Kinnwall, chefsekonom på Teknikföretagen, ser även han glaset som halvtomt. Att ekonomin studsar uppåt beskriver han som en förväntad tillfällig gummibandseffekt. 

”Vi har nyss upplevt den kraftigaste kraschen i svensk och internationell ekonomi sedan 1930-talet. Att låtsas att ingenting har hänt är inte trovärdigt”, säger han. 

Arbetstagarna avstod löneökningar när avtalsrörelsen sköts upp. Men åsikterna om hur det ska hanteras går isär. 

”Det finns inget som säger att det blir några retroaktiva utbetalningar. Man förlängde helt enkelt bara avtalen”, säger Mats Kinnwall. 

”Våra medlemmar förväntar sig helt klart någon kompensation för utebliven lönehöjning under det här året”, kontrar Marie Nilsson, som är ordförande i IF Metall. 

Marie Nilsson spår tuffa förhandlingar och utgångsbudget på 3 procents löneökning ligger kvar.

”Det är ett mycket mer svårbedömt läge”, säger Marie Nilsson. 

Därutöver är vabbtillägg, flexpension och en jämställdhetssatsning på kravlistan för Unionen när märket ska sättas. Förhandlingschefen Martin Wästfelt har en helt annan syn på ekonomin än Teknikföretagen.  

”Svensk industri är uppe i ungefär samma produktionstakt som före pandemin. Nu ser vi en stark återhämtning”, säger han. 

Sida vid sida med parterna i industrin förhandlar LO:s största fackförbund Kommunal med Sveriges Kommuner och Regioner. Fackordförande Tobias Baudin skruvade nyligen upp kraven, som redan tidigare låg högre än inom industrin. Och liksom flera andra förbund lyfter Baudin frågor från de havererade förhandlingarna om las och omställning in i avtalsrörelsen. 

”Det är ingen vild gissning att vi kommer kräva förbättringar av allmän visstid också”, säger han. 

Nationalekonomiprofessor Lars Calmfors spår att Kommunal, som lämnat samordningen inom LO, drar det längsta strået denna gång. 

”Det är sannolikt att Kommunal får mer än märket. Det finns ett stort stöd efter pandemin att de ska få mer”, säger han och spår att det kan innebära mer flexibilitet kring industrins normerande roll i framtiden. 

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från AdnavemAnnons

Adnavem flyttar makten från transportsäljaren till transportköparen

Att importera containrar fulla med gods skall vara smidigt och göras så miljövänligt som möjligt, enligt Andreas Wramsmyr, grundare av Adnavem.
Att importera containrar fulla med gods skall vara smidigt och göras så miljövänligt som möjligt, enligt Andreas Wramsmyr, grundare av Adnavem.

Den multimodala transportkedjan består av ett otal olika aktörer och lager på lager med mellanhänder som köper och säljer tjänster. Det är ofta en krånglig process där det är svårt att välja rätt lösning. Adnavem tillhandahåller en marknadsplats där transportköpare objektivt kan jämföra tusentals olika alternativ på transportkedjor. För att ge bättre insikt i hur logistikkedjan kan anpassas för bästa möjliga resultat erbjuder  Adnavem kostnadsfria webbinar som granskar rådande förutsättningar och möjligheter. 

Logistikbranschen är en konservativ bransch som nu tvingas genomgå en väldigt snabb förändring. I takt med digitaliseringens utbredning ändras nämligen transportköparnas beteende; yngre beslutsfattare förväntar sig en datadriven och transparent process, med direkt tillgång till scheman, priser och tilläggstjänster. Det öppnar också upp för att välja logistiklösningar baserat på exempelvis miljövänlighet, best service, tidsplan, kostnader och mycket annat.

– Att godset levereras helt, rent och i tid är överlag en hygienfaktor, men nu finns också utökade förväntningar på track-and-trace, att bli aviserad vid störningar, att kunna analysera och utnyttja data för ökad effektivitet, hastighet och miljövänlighet och mycket mer, konstaterar Andreas Wramsmyr, vd och grundare av Adnavem.

Data öppnar för automationslösningar

För att detta ska bli verklighet krävs en symbios mellan rätt teknologi och automation, vilket i sin tur kräver stora mängder data. Med komplexa algoritmer, GPS-spårning och AI samlar Adnavem därför allt från scheman över anlöp, avgångar och rutter till prisläge och avvikelserapporter i sin objektiva, digitala marknadsplats. På så vis får kunden direktkontakt med lokala leverantörer och slipper alla mellanhänder; istället kan man snabbt och enkelt jämföra tusentals olika transportkedjor och aktörer, såväl vad gäller pris och hastighet som punktlighet och miljövänlighet.

– Digitalisering och automation har lett till nya möjligheter, som i sin tur påverkar våra alternativ som transportköpare. Det digitala ersätter det manuella och repetitiva, med automatiserade interna och externa processer, vilka i sin tur ger en förbättrad kundupplevelse samt lägger grunden för att genomföra omfattande förändringar av sättet vi handlar med logistik. Den automatiskt insamlade datan hjälper transportköparen att styra processen i realtid genom att möjliggöra kartläggning av godsprocesser digitalt, omedelbar leveransspårning, hantering av godsdokument, fakturering och betalning.

I korthet innebär det möjlighet till att optimera varje enskild transport för att bättre kunna planera sin produktionsverksamhet och sina leveranser till slutkunden. 

Informativa webbinar utan kostnad

Andreas betonar att det många gånger handlar om att kunderna vill ta tillbaka en kontroll de aldrig ens haft, eller visste att de kunde få. Möjligheten uppstår att fatta både enklare, snabbare och bättre beslut och arbeta mer effektivt. 

– Digital samverkan mellan inköp, försäljning, logistik och lager, både i Sverige och Asien, sparar mycket tid för importörer samtidigt som de får kontroll. Varje part har helt enkelt alltid tillgång till information i realtid och gör sin del av jobbet en gång – vid rätt tillfälle. Alla tusentals transportalternativ finns ju där för att du har köpt eller sålt något. 

Mot denna bakgrund belyser Adnavem hela logistikflödet i sina webbinar och visar hur man kan uppnå ökad verksamhetsnytta genom att ta kontrollen över det.

– Vi är övertygade om att det kommer att resultera i en mer levande bransch och ökad tillväxt, vilket gynnar alla parter, avslutar Andreas.

OM ADNAVEM

Genom transparens och effektivitet kommer vi att sänka kostnaden för företag med transportbehov och möjliggöra global tillväxt för stora transport- och logistikleverantörer. 

Se vårt webbinar om Hur digitaliseringen påverkar dig som transportköpare  

Se vårt webbinar på temat Går det att importera hållbart från Asien? 

Läs mer om Adnavems lösningar här: Adnavems webbsida 

Mer från Adnavem

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Adnavem och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?