Annons

Två miljoner löntagares villkor på spel – gigantiskt avstånd mellan fack och arbetsgivare

Två miljoner löntagares arbetsvillkor står på spel i avtalsrörelsens första och viktigaste heat. Men avståndet mellan fack och arbetsgivare är bråddjupt. 

Foto:Izabelle Nordfjell/TT

Efter den sista nattmanglingen om arbetsrätten och en coronapaus i avtalsförhandlingarna ligger nya kollektivavtal på förhandlingsbordet. I veckan ger industrins medlare besked om hur lång avtalsperiod man vill se.  

”Det är vår uppgift att verka för ett långt avtal”, säger Erland Olausson, som är förhandlare för industrin. 

Enligt Erland Olausson är allt från ett fem månader kort till ett flerårigt avtal möjligt. 

”Coronan skapar en osäkerhet som är lite ovanlig, som inte är så lätt att hantera”, säger han. 

I december i fjol lade arbetsgivarsidan ett bud på 1,4 procents lönehöjningar. 

”Det gäller inte längre. 2020 är ett helt förlorat år för oss som representerar arbetsgivarna”, säger Industriarbetsgivarnas vd Per Hidesten. 

Att många företag går starkt och att omvända vinstvarningar duggar tätt påverkar inte den dystra bilden, anser han.  

”Vi förhandlar för hela branscher och det finns företag som går väldigt dåligt också”, säger Per Hidesten, som helst vill se ett avtal som sträcker sig fram till mars 2023. 

Mats Kinnwall, chefsekonom på Teknikföretagen, ser även han glaset som halvtomt. Att ekonomin studsar uppåt beskriver han som en förväntad tillfällig gummibandseffekt. 

”Vi har nyss upplevt den kraftigaste kraschen i svensk och internationell ekonomi sedan 1930-talet. Att låtsas att ingenting har hänt är inte trovärdigt”, säger han. 

Arbetstagarna avstod löneökningar när avtalsrörelsen sköts upp. Men åsikterna om hur det ska hanteras går isär. 

”Det finns inget som säger att det blir några retroaktiva utbetalningar. Man förlängde helt enkelt bara avtalen”, säger Mats Kinnwall. 

”Våra medlemmar förväntar sig helt klart någon kompensation för utebliven lönehöjning under det här året”, kontrar Marie Nilsson, som är ordförande i IF Metall. 

Marie Nilsson spår tuffa förhandlingar och utgångsbudget på 3 procents löneökning ligger kvar.

”Det är ett mycket mer svårbedömt läge”, säger Marie Nilsson. 

Därutöver är vabbtillägg, flexpension och en jämställdhetssatsning på kravlistan för Unionen när märket ska sättas. Förhandlingschefen Martin Wästfelt har en helt annan syn på ekonomin än Teknikföretagen.  

”Svensk industri är uppe i ungefär samma produktionstakt som före pandemin. Nu ser vi en stark återhämtning”, säger han. 

Sida vid sida med parterna i industrin förhandlar LO:s största fackförbund Kommunal med Sveriges Kommuner och Regioner. Fackordförande Tobias Baudin skruvade nyligen upp kraven, som redan tidigare låg högre än inom industrin. Och liksom flera andra förbund lyfter Baudin frågor från de havererade förhandlingarna om las och omställning in i avtalsrörelsen. 

”Det är ingen vild gissning att vi kommer kräva förbättringar av allmän visstid också”, säger han. 

Nationalekonomiprofessor Lars Calmfors spår att Kommunal, som lämnat samordningen inom LO, drar det längsta strået denna gång. 

”Det är sannolikt att Kommunal får mer än märket. Det finns ett stort stöd efter pandemin att de ska få mer”, säger han och spår att det kan innebära mer flexibilitet kring industrins normerande roll i framtiden. 

Innehåll från SileonAnnons

Banker behöver växla upp tempot när BNPL-marknaden växer

I takt med konsumenternas ökande efterfrågan på flexibla betaltjänster växer marknaden för Buy Now Pay Later (BNPL) snabbt runt om i världen. Samtidigt är det många banker som halkar efter i utvecklingen och riskerar att tappa marknadsandelar om de inte agerar fort.

– Vi ser att bolag som kan erbjuda BNPL-tjänster växer och tar marknadsandelar från retailbankernas kaka där konsumentkredit är en viktig del av verksamheten. Det här gör att alla internationella banker, inklusive de svenska, nu måste börja agera på konsumenternas förändrade köpbeteenden och efterfrågan, och också börja erbjuda BNPL-tjänster, menar David Larsson, vd på Sileon.  

Det pågår ett tydligt skifte på betal- och kreditmarknaden där de yngre generationerna styr efterfrågan på den digitala och flexibla upplevelsen som BNPL-lösningar tillför. Enligt en rapport från Insider Intelligence i februari 2022 väntas marknaden för BNPL-tjänster nå ett transaktionsvärde på 680 miljarder dollar globalt redan år 2025*. Det innebär en fördubbling av den marknadsstorlek man prognostiserade för några år sedan. För att hänga med i trenden bör man dock agera snabbt, något som kan vara utmanande för banker.

– Svårigheterna för bankerna är att möta den här utvecklingen själva, då många av dem sitter fast i gammal, komplex infrastruktur. Det gör att det krävs stora resurser och tunga IT-investeringar för bankerna om de själva internt ska bygga upp en BNPL-plattform, säger David Larsson. 

Kort ”time to market”

Svenska Sileon, som verkar på den internationella marknaden, erbjuder sina kunder en flexibel och innovativ BNPL-plattform. Genom plattformen kan banker få tillgång till en fullt skalbar BNPL-funktionalitet i egen regi. 

– En BNPL-tjänst måste vara flexibel och det måste gå snabbt att få ut erbjudandet till marknaden. Med vår modulära SaaS-lösning kan bankerna lansera sitt BNPL-erbjudande på endast några veckor. Vår tjänst är enkel att använda, fullt skalbar och går att anpassa med olika erbjudanden till olika kundgrupper på olika marknader och i olika länder, förklarar David Larsson. 

Till skillnad från att bygga en BNPL-plattform internt, blir det oftast betydligt snabbare, enklare och billigare för banker att använda Sileons SaaS-lösning. Då BNPL-tjänsten är fullständigt modulär kan Sileons kunder välja om de vill använda delar av den för att utöka sitt eget betalerbjudande eller satsa på en helhetslösning.

– Vi är ganska ensamma om det här erbjudandet på marknaden. Väljer man Sileon får man även en framtidssäkring på köpet, då vi ligger i framkant och ständigt utvecklar tjänsten för att hela tiden möta konsumenternas ständigt föränderliga behov. Våra kunder kan känna sig trygga i att det är det här vi kan och som vi alla verkligen brinner för, avslutar David Larsson.  

Om Sileon

Sileon är ett globalt fintech-bolag som erbjuder en innovativ SaaS-baserad Buy Now Pay Later (BNPL) funktionalitet till banker, långivare och fintechs. Med Sileons modulära SaaS-lösning får kunder snabbt tillgång till en skalbar, kostnadseffektiv och API-baserad BNPL plattform – i egen regi.

Läs mer här 

*Statistik från Insider Intelligence, publicerad 3 februari 2022

 

Mer från Sileon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sileon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera