1515
Annons

Tv-profilen om framgången som smyckesförsäljare

Sofia Wistam är en tv-profil med fäbless för skakande livsöden. Vid sidan av arbetet som programledare, poddare och influerare driver hon en växande rörelse som smyckesdesigner och e-handlare.

En pandemi-knuff och ett anpassningsbart smycke för mammor har cementerat hennes silversuccé – som numera får draghjälp av en ordlek kring det kvinnliga könet.

”Hon har bara sånt av silver på sin kropp” hette det i signaturmelodin till barnprogrammet Soffipropp, där Sofia Wistam var programledare på 90-talet. Nu driver hon smyckerörelse och bär på bilden ett silverörhänge ur det egna sortimentet.
”Hon har bara sånt av silver på sin kropp” hette det i signaturmelodin till barnprogrammet Soffipropp, där Sofia Wistam var programledare på 90-talet. Nu driver hon smyckerörelse och bär på bilden ett silverörhänge ur det egna sortimentet.Foto:Anna Bredberg

”Vi har tolv kollektioner nu. Den som är populärast bland unga heter Pussy Power. Det är ett triangelformat smycke som symboliserar Girl Power”, berättar Sofia Wistam om sin växande produktion som smyckesskapare. 

”Vi hade långa diskussioner om vi kunde döpa den till detta. Min son tyckte att jag var knäpp”, fortsätter hon med hänvisning till den åt kvinnokraft dedikerade serien av halsband, armband och örhängen som kostar mellan 495 och 895 kronor i den egna webb-butiken. 

”Det fungerade bra och ingen har klagat”, tillägger Wistam som även skapat kollektioner med namn som ”Minnen” och ”Kärlek” liksom ”You Rock” och ”Golden Years”.   

Budskap riktade till andra kvinnor är ett genomgående tema sedan Sofia Wistam började med smycken 2018.

”Nästa kollektion heter Karma. Det säger kanske något om vilka saker jag går igång på.” 

Sofia Wistam blev känd som tv-profil, bland annat som barnprogramledare för Soff-i-propp, på 1990-talet. De senaste tio åren har hon arbetat med det socialt inriktade programmet Sofias Änglar, som fokuserar på starka livsöden och trauman. Ur det föddes idén: 

”Min tanke var att det skulle vara som en styrke-amulett”, säger hon om en serie smycken inspirerade av EKG-mätningens pulsslag. 

”Jag tog fram den tillsammans med en silversmed. De första 300 som jag beställde sålde direkt.  Då tänkte jag att det fanns ett sug. ”Heartbeat”, som det heter, säljer fortfarande bra.” 

Sedan dess har verksamheten växt, rejält påskyndat av fjolårets pandemiutbrott.  

”Det var verkligen en ordentlig skjuts.” 

Förutom att intresset för digitala köp ökade gynnades hennes verksamhet av låga annonspriser som följde den ekonomiska oron i början av 2020.  

”Vi har inte butiker, vi driver trafik till vår webbshop från sociala medier som Facebook och Instagram. Det gjorde att vi snabbt kunde ta plats och visa att vi fanns.” 

By Sofia Wistam, som bolaget heter, redovisade en försäljning på 13,9 miljoner kronor för det förlängda räkenskapsår som tog slut den sista december 2020. Perioden, som började i juli 2019, genererade ett rörelseresultat på 4,4 Mkr och en vinst efter skatt på 2,8 Mkr. 

Foto:Anna Bredberg

Hennes man Magnus Wistam är vd. 

”Han arbetade tidigare som vd på Efva Attling”, säger Sofia Wistam med hänvisning till den likaledes välkända tidigare artisten som sedan många år driver en betydande smyckesrörelse i eget namn.  

”Det var kanske det som tog det vidare från hobbynivån. Allt som jag inte kan har han tagit hand om”, säger Sofia Wistam med hänvisning till makens hantering av frågor som rör annonser, administration samt inköp från tre fabriker i Italien, Israel och Thailand.

Sofia Wistam räknar med att omsättningen landar på omkring 14 miljoner även för 2021, trots att hösten präglades av en dämpning.

”Vi märkte att folk gick i affärer igen. Men vi fortsätter att utvecklas.” 

Förutom att vara skapare av verksamheten är Sofia Wistam kreativt ansvarig. Smyckena föds som en idé som hon utvecklar tillsammans med en silversmed. Sedan följer en dialog med fabrikerna, numera på digital väg, och ett bollande av prototyper innan resultatet börjar säljas.  

Saluförandet får sedan draghjälp av Sofia Wistams andra verksamheter. 

”Det blir en synergieffekt. Jag gör tv-program där jag har på mig mina smycken, jag har en podd och en stor följarskara i sociala medier där jag når ut med både tv-projekt och smycken.”

Foto:Anna Bredberg

Smyckesverksamheten har växt i omfång och upptar i runda slängar två arbetsdagar av Sofia Wistams veckor. Tv-arbetet är visserligen fortfarande störst sett till både kalender och inkomster, men hon uppskattar diversifieringen. 

”Man blir rätt skör när man är programledare. Ringer de inte så står man plötsligt utanför. Man mår bättre när man äger sina egna kanaler. Det gäller särskilt när man åldras, jag har ändå hållit på i trettio år.” 

Själv har hon fyra barn, det äldsta tillsammans med popsångaren Thomas ”Orup” Eriksson, och hon lyfter även fram föräldraskapet som en viktig ingrediens.  

”Vår största hit är mamma-halsbandet. Det är en stor ring för mamman och ett antal små ringar beroende på hur många barn du har”, säger hon och tillägger att dessa smycken står för hälften av försäljningen. 

”Det låter enkelt, men jag antar att det är som med popsånger, det enkla fungerar ibland bäst.” 

 

 


Minskad omsättning för Game Chest

Gamingbolaget Game Chest, som är noterat på handelsplattformen NGM Nordic SME, redovisar ett nettoresultat för det första kvartalet på -1,2 miljoner kronor (-0,9).

Nettoomsättningen uppgick till 1,6 miljoner kronor (1,7).

Rörelseresultatet var -1,0 miljoner kronor (-1,2).

Vd Robin Bäcklund skriver i rapporten att flertalet diskussioner har inletts under kvartalet gällande partnerskap med återförsäljare runt om i Norden och att bolaget har inlett ett arbete att nå återförsäljare i både Tyskland och Storbritannien.

”Vi har estimerat att 10-15 av dessa kommer att ansluta sig till plattformen vid lansering. Individuell information kring dessa kommer att kommuniceras löpande vid anslutningstillfälle. Bolagets on-demandlösning för spel börjar forma sig till en eftertraktad och förlitlig produkt, en produkt av säkerhet och kvalité som våra nuvarande partners förlitar sig på”, skriver han.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?