Tv-kändisen har högsäsong på sportlovet

ÅRE. Bärgning, biluthyrning, plåt, lack, däck – och realityserie. Årebärgarn i Järpen har en minst sagt mångsidig verksamhet. Och nu är de intensiva sportlovsveckorna i full gång, högsäsong för bärgaren.

”De här veckorna kan ju bli bra för oss”, säger Kent Jonsson.

”Det enda kravet är att de inte får ha den som voodoo-docka”, säger Kent Jonsson, vd för Årebärgarn, om dockan som tagits fram med honom som förebild.
”Det enda kravet är att de inte får ha den som voodoo-docka”, säger Kent Jonsson, vd för Årebärgarn, om dockan som tagits fram med honom som förebild.Foto:Malin Palmqvist

”Det är en lite mysko vinter, mycket mysko vinter, inte som det ska vara. Pohlman hade bättre väder”, säger Kent Jonsson och syftar på den populäre tv-metrologen.

Han skrattar till, som han ofta gör, och stryker sig över det långa vita skägget. På fönsterbrädan bubblar perkulatorkaffet och utanför fönstret virvlar lätta snöflingor över Järpens industriområde där Årebärgarns många olika verksamheter finns i flera olika lokaler.

I år är det 60 år sedan Kent Jonssons pappa Rune startade sin plåt- och lackfirma i Björnänge, nära Åre. Kent skulle bara jobba i firman några år, nu har han precis fyllt 66 och några planer på att sluta har han inte. Men han tar sovmorgon ibland numera. Företagets tredje generation, sönerna Micke och Robin äger och driver bolaget tillsammans med honom.

Nu i februari rullade femte säsongen av ”Frusna vägar” i gång på TV3 och Viafree. Realityserien följer Assistancekårens bärgare i Åre, Umeå och Örnsköldsvik. Det går lite långsammare att jobba med ett tv-team i hälarna, men fördelarna överväger, menar Robin Jonsson.

”Det är som att ha Håkan i Sune-filmerna med sig, de frågar en massa.”

Serien sänds i flera nordiska länder och nyligen bärgade Kent Jonsson bilen åt ett nederländskt par som glatt kände igen honom från tv. Han upplever att bemötandet ute på vägarna har förändrats:

”Tittarna får se hur en bärgning går till och vad som händer om det kommer en bil som kör jävligt fort förbi. Stressen har minskat, nu saktar de in lite. Förut kunde de ge en fingret och nu vinkar de.”

Den ursprungliga plåt- och lackfirman utökades med bärgning i mitten av 1980-talet, 1999 köpte Årebärgarn upp Åre biluthyrning och år 2000 det lokala ombudet för Assistancekåren. 160 stationer landet runt äger tillsammans Assistancekåren Sweden AB som fördelar ut jobb på den bärgare som är närmast.

Men bärgningen är bara en av Årebärgarns verksamheter. Senaste tillskottet är köpet av Däckservice år 2015. Det är också däcken som stått för den växande omsättningen de senaste fem åren.

”Det bara ramlar på. Vi har ju däckhotell också, det har ju blivit mer populärt. Inte med hotellfrukost då, bara hotell”, skojar Kent.

Tvärs över gården finns det fullbelagda däckhotellet med däck för 500 bilar. Det blir allt vanligare med däck i större dimensioner som är tyngre att bära, vilket gör att efterfrågan ökar.

En styrka i att ha flera verksamheter är också att de nio anställda kan växla mellan olika arbetsuppgifter. Däckbyten har sina tydliga toppar på hösten och våren. Kommer snön överraskande tidigt, som i höstas, leder det till några mycket intensiva veckor. Bärgningen har högsäsong på vintern när turismen mångdubblar Åre kommuns befolkning. Uppdragen varierar stort, från att hjälpa turister som kört fel och fastnat i en slalombacke till att – mer sällsynt – bärga fordon som gått genom isen.

Kent Jonsson berättar om ett av sina svåraste jobb där en man hjälpt sin rörelsehindrade fru in i passagerarsätet. När han stoppar in hunden bak och slår igen luckan glider bilen i väg.

”Det är brant hela vägen ned till älven. Han fick ut frun, men han fick aldrig hunden. Där fick vi gå ned med dykare.”

Den här vintern har bjudit på snö, regn, is och blåst om vartannat. Halka ger många jobb men mest ger kylan med svårstartade motorer. Micke Jonsson minns vintern för tio år sedan med temperaturer på minus 20 och neråt:

”Mellan nyår och trettonhelgen 2010 är väl det värsta vi haft. Då hade vi 80 bilar som stod i kö för att få bärgning”, säger Micke Jonsson.

”Då hade vi en ökning på en miljon i omsättning bara på den delen”, säger Kent Jonsson.

Varje år åker bärgarna också ut på mellan 30 och 60 älgolyckor. Mer snö ger fler olyckor eftersom älgarna då söker sig ut på vägarna. Kent och Micke Jonsson är kritiska till att E14 som går genom kommunen sedan några år saltas. De tycker att saltet ger en svårhanterlig sörja istället för ett ”ärligt vinterväglag”.

Tv-teamet bakom ”Frusna vägar” hittade Kent Jonsson genom ett reportage i en tysk branschtidning. Men Kent Jonsson påpekar att han hade en filmroll redan 1988. När ”Ingen kan älska som vi” med Izabella Scorupco i huvudrollen spelades in i Järpen i slutet av 1980-talet var Kent Jonsson med.

”Jag hade en halv huvudroll, jag var ju med i flera minuter. Det måste ju vara min förtjänst att Izabella blev så stor”, säger han och ler lurigt.

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?