Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Tv-framträdandet blev raketbränsle för svenska snacksbolaget

Förra året medverkade snacksbolaget Renjer snacks i Tysklands motsvarighet av tv-programmet Draknästet. Efter tv-framträdandet exploderade Lundaföretagets försäljning i den tysktalande delen av Europa.

Renjer snacks grundades för cirka tre år sedan av tidigare studenter vid Lunds universitet: Alex Kirchmaier, Tim Schulz och Anton Vänskä.
Renjer snacks grundades för cirka tre år sedan av tidigare studenter vid Lunds universitet: Alex Kirchmaier, Tim Schulz och Anton Vänskä.Foto:Renjer

Renjer snacks grundades för cirka tre år sedan av tidigare studenter vid Lunds universitet: Alex Kirchmaier, Tim Schulz och Anton Vänskä. Företaget säljer torkade viltköttsnacks från ren, älg och hjort, som ett hållbart alternativ till beef jerky.

Inledningsvis finansierades projektet med hjälp av LU Innovation och Almi, och för två år sedan kunde bolaget ta stapplande steg på egna ben. Men det riktiga genombrottet kom i fjol med en turboinjektion. Anledningen till det stavas ”Die Höhle der Löwen”, Tysklands motsvarighet till det populära tv-programmet Draknästet.

I programmet får entreprenörer visa upp sig och presentera sina affärsidéer inför en handfull riskkapitalister som kallas för ”drakar”. Entreprenörerna berättar hur mycket pengar de behöver för att lyfta sina verksamheter ytterligare, och får då antingen en tumme upp eller ner från drakarna som har både välfyllda plånböcker och näsa för affärer.

I avsnittet med Lundabolaget, som spelades in i januari förra året och sändes ett halvår senare i september, fick grundarna napp från en av drakarna. Ralf Dümmel, delägare till diversehandlaren DS Produkte med huvudsaklig försäljning av olika hushållsartiklar, investerade 150 000 euro i Renjer snacks. Och efter tv-sändningen rasslade det till ordentligt i försäljningen av köttsnacks.

”Tack vare tv-pitchen fick vårt varumärke en mycket snabb framgång, vi upplevde en väldigt kraftig efterfrågan i framför allt Tyskland”, säger Alex Kirchmaier, medgrundare och vd för Renjer snacks.

Mellan 2018 och 2019 steg Lundabolagets omsättning med cirka 350 procent, från 2,5 miljoner till 11,2 miljoner kronor. Bolaget summerade även en vinst på 634 000 kronor.

”Förra året sålde vi totalt cirka 500.000 enheter. Fyra femtedelar av försäljningen kom från Tyskland, Österrike och Schweiz. Det är en bra ökning från 2018 då vi totalt sålde runt 80.000 produktenheter”, säger Alex Kirchmaier.

Nu har bolaget flyttat produktionen från Estland till Tjeckien, och lanserat en uppdaterad produktserie som i likhet med tidigare sortiment inte innehåller tillsatser och konserveringsmedel. Råvarorna – det vill säga köttet från ren, älg och hjort – kommer från leverantörer i Sverige, Finland och Estland.

Det här året tror dock inte Alex Kirchmaier att Lundabolaget kommer i närheten av fjolårets resultat:

”Det blir svårt i år. Sedan coronapandemin tog fart i mitten av mars har de flesta av våra återförsäljare stoppat sina inköp”.

Trots hajpen i Tyskland är Renjer snacks även mitt uppe i en omgruppering av verksamheten, som åter ska koncentreras till den skandinaviska marknaden.

”Vi har nyligen köpt tillbaka aktierna från Ralf Dümmel. Samarbetet funkade bra, men vi kände att vi ändå inte riktigt passar in hos DS Produkte som har fokus på lågprissegment”, säger Alex Kirchmaier.

Nu hoppas han istället på ett kommande samarbete med en svensk butikskedja:

”Vi pratar med Naturkompaniet och hoppas kunna lansera våra nya produkter där. På så vis skulle vi kunna nå en tydligare kundgrupp inom friluftssektorn där vi hör hemma med vårt sortiment”.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från NexansAnnons

Nexans - en lokal kabelleverantör med globala 5G-lösningar

Behovet av stabila kommunikationslösningar ökar kontinuerligt, inte minst under den rådande pandemin. När nu 5G börjar ta mer plats på marknaden ställs allt större krav på en pålitlig, underliggande infrastruktur som är anpassad för att klara de ändrade förutsättningarna. 

– Eftersom vi är en komplett leverantör av infrastrukturlösningar inom både telekom och energiförsörjning kan vi tillgodose alla behov av kabelsystem till 5G. Vi ser det som en intressant och spännande utmaning, säger Peter Elisson, Technical Manager, Telecom Systems vid Nexans. 

Globala Nexans har varit en ledande aktör inom kabellösningar i över 120 år. Idag är företaget noterat på Parisbörsen och har nära 26 000 anställda. I Grimsås, söder om Borås, där Nexans har sin tillverkning finns även lokala produktchefer, teknikexperter, eget logistikcentrum samt testning i eget laboratorium.

– I Grimsås producerar vi allt från installationskablar och kraftkablar till telekopparkablar, optiska fiberkablar och lösningar till fordonsindustrin, såväl som olika komponenter, på ett sätt som passar våra nordiska förhållanden. Att ha allt samlat på samma ställe gynnar produktutvecklingen. Vi är alltså lokala på marknaden, men har styrkan i att vara en internationell koncern – en global expert, nära, fortsätter Peter.

Enkel hantering och högsta driftsäkerhet

För Nexans är steget mot 5G en naturlig utveckling, men Jean-Jacques Sage, Product Marketing & Innovation Director, Telecom Systems, berättar att övergången inte är lika självklar inom alla branscher. Utrullningen av 5G är fortfarande i ett tidigt stadie i Europa, vilket också stämmer i Sverige. Det vi vet är kraven på stabilitet och pålitlighet i nätverket kommer att vara väldigt viktigt, vilket är tydligt i den standard som finns framtagen för 5G. 

– Detta är ett nätverk med enormt många applikationer, såväl för konsumenter som inom industrin och för nya innovationer. Utan ett driftsäkert nätverk ökar risken för störningar och avbrott. Därför arbetar vi dels med att göra våra kabelsystem robusta nog att klara det nordiska klimatet, och dels med att utforma våra produkter på ett så enkelt och användarvänligt sätt som möjligt; det ska vara lätt att göra rätt även första gången. Därutöver utvecklar vi IoT-lösningar som hjälper operatörerna att bättre hantera den fysiska infrastrukturen, genom att övervaka och förvalta nätverket.

Tre marknadssegment

Ännu är det dock mycket som måste hamna på plats innan 5G kan rullas ut på allvar. Upplägget kan delas upp i tre huvudsakliga marknadssegment, var och ett med sin egen dynamik. 

– Makrocell-segmentet inkluderar framförallt mobilnätverket och kräver traditionella antenner med stora täckningsområden. Mikrocell omfattar istället mindre millimetervågantenner som installeras och nyttjas inom exempelvis en stad. Det tredje segmentet är ”inomhustäckning” – det är svårt att penetrera nyare hus med nätverkssignaler och därför kommer det att krävas nya innovationer inom området. Allt tyder på att det är Makrocell-segmentet som kommer att expandera först, fortsätter Jean-Jacques. 

Kontinuerlig utveckling och innovation

5G är i förlängningen en samling av lösningar inom datacenter, energi, fiber, koppar och IP. Oerhört få företag har kompetensen att hantera alla dessa aspekter, men Nexans har redan utvecklat produkter som passar de system som dessa nya applikationer bygger på. 

– Som en av Sveriges största kabeltillverkare har vi en lokal bredd likt få andra i branschen, men vi vill alltid utvecklas och bli bättre, inte minst gällande vårt arbete inom 5G. Nästan dagligen hittar vi nya tillämpningar och innovationer som vi testar både internt och i samverkan med våra distributörer och slutkunder. Sedan modifierar och skräddarsyr vi lösningarna baserat på erfarenheter och feedback, för att till sist kunna inkludera dem i vårt erbjudande, säger Oliver Orre Imgård, KAM Sales, Telecom Systems.

Hållbarhet – snarare mindset än enstaka mål

Nexans inställning till sitt hållbarhetsarbete är att det ska vara mer än bara ett affärsmål: Det ska fungera som ett mindset för alla som arbetar med och inom företaget. Med tanke på Nexans framstående marknadsposition har man höga krav på sitt eget hållbarhetsarbete och värnar stort om sina fyra hållbarhetsområden: Products, Partners, People och Planet.

– Några exempel är att vi optimerar våra transporter, kontinuerligt utvecklar leverantörskedjan och att vi tillverkar våra produkter med en livslängd som ofta överlever både byggnader och tjänster. Vi har också en egen återvinningsanläggning och strävar kontinuerligt mot att hitta än mer hållbara lösningar när vi utvecklar både produkter och processer. Det är en väldigt spännande utveckling, avslutar Peter. 

Kontakta Nexans här

Mer från Nexans

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Nexans och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?