Annons
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Tv-framträdandet blev raketbränsle för svenska snacksbolaget

Förra året medverkade snacksbolaget Renjer snacks i Tysklands motsvarighet av tv-programmet Draknästet. Efter tv-framträdandet exploderade Lundaföretagets försäljning i den tysktalande delen av Europa.

Renjer snacks grundades för cirka tre år sedan av tidigare studenter vid Lunds universitet: Alex Kirchmaier, Tim Schulz och Anton Vänskä.
Renjer snacks grundades för cirka tre år sedan av tidigare studenter vid Lunds universitet: Alex Kirchmaier, Tim Schulz och Anton Vänskä.Foto:Renjer

Renjer snacks grundades för cirka tre år sedan av tidigare studenter vid Lunds universitet: Alex Kirchmaier, Tim Schulz och Anton Vänskä. Företaget säljer torkade viltköttsnacks från ren, älg och hjort, som ett hållbart alternativ till beef jerky.

Inledningsvis finansierades projektet med hjälp av LU Innovation och Almi, och för två år sedan kunde bolaget ta stapplande steg på egna ben. Men det riktiga genombrottet kom i fjol med en turboinjektion. Anledningen till det stavas ”Die Höhle der Löwen”, Tysklands motsvarighet till det populära tv-programmet Draknästet.

I programmet får entreprenörer visa upp sig och presentera sina affärsidéer inför en handfull riskkapitalister som kallas för ”drakar”. Entreprenörerna berättar hur mycket pengar de behöver för att lyfta sina verksamheter ytterligare, och får då antingen en tumme upp eller ner från drakarna som har både välfyllda plånböcker och näsa för affärer.

I avsnittet med Lundabolaget, som spelades in i januari förra året och sändes ett halvår senare i september, fick grundarna napp från en av drakarna. Ralf Dümmel, delägare till diversehandlaren DS Produkte med huvudsaklig försäljning av olika hushållsartiklar, investerade 150 000 euro i Renjer snacks. Och efter tv-sändningen rasslade det till ordentligt i försäljningen av köttsnacks.

”Tack vare tv-pitchen fick vårt varumärke en mycket snabb framgång, vi upplevde en väldigt kraftig efterfrågan i framför allt Tyskland”, säger Alex Kirchmaier, medgrundare och vd för Renjer snacks.

Mellan 2018 och 2019 steg Lundabolagets omsättning med cirka 350 procent, från 2,5 miljoner till 11,2 miljoner kronor. Bolaget summerade även en vinst på 634 000 kronor.

”Förra året sålde vi totalt cirka 500.000 enheter. Fyra femtedelar av försäljningen kom från Tyskland, Österrike och Schweiz. Det är en bra ökning från 2018 då vi totalt sålde runt 80.000 produktenheter”, säger Alex Kirchmaier.

Nu har bolaget flyttat produktionen från Estland till Tjeckien, och lanserat en uppdaterad produktserie som i likhet med tidigare sortiment inte innehåller tillsatser och konserveringsmedel. Råvarorna – det vill säga köttet från ren, älg och hjort – kommer från leverantörer i Sverige, Finland och Estland.

Det här året tror dock inte Alex Kirchmaier att Lundabolaget kommer i närheten av fjolårets resultat:

”Det blir svårt i år. Sedan coronapandemin tog fart i mitten av mars har de flesta av våra återförsäljare stoppat sina inköp”.

Trots hajpen i Tyskland är Renjer snacks även mitt uppe i en omgruppering av verksamheten, som åter ska koncentreras till den skandinaviska marknaden.

”Vi har nyligen köpt tillbaka aktierna från Ralf Dümmel. Samarbetet funkade bra, men vi kände att vi ändå inte riktigt passar in hos DS Produkte som har fokus på lågprissegment”, säger Alex Kirchmaier.

Nu hoppas han istället på ett kommande samarbete med en svensk butikskedja:

”Vi pratar med Naturkompaniet och hoppas kunna lansera våra nya produkter där. På så vis skulle vi kunna nå en tydligare kundgrupp inom friluftssektorn där vi hör hemma med vårt sortiment”.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?