1515

Tusentals evakueras efter skyfall i Australien

Omkring 18.000 personer har evakuerats till följd av översvämningarna i New South Wales i Australien.

På fyra dagar har lika mycket regn fallit som det normalt gör på fyra månader, och mer är att vänta, enligt landets vädermyndighet.

”Nederbörden är enorm”, säger meteorologen Jonathan How.

Foto:Rick Rycroft

Regnet fortsätter att ösa ned över Australiens sydöstra kust, i ett område från Brisbane i norr till Sydney i söder, som det gjort sedan i torsdags. Under natten mot måndagen föll ytterligare 250 millimeter regn på sina håll.

”Den högsta totalen på fyra dagar har fallit längst norra kusten, nära Port Macquarie. I samhället Combyne har det fallit 889 millimeter regn sedan i torsdags. Sydney har på fyra dagar fått 200–400 millimeter”, säger meteorologen Jonathan How vid Australiens vädermyndighet BOM till TT, och fortsätter:

”Vi pratar om väldigt stora totaler, det är fyra månaders regn på fyra dagar. Det är inte överraskande att vi ser översvämningar och stor påverkan i området.”

Som jämförelse är den genomsnittliga årsnederbörden i Stockholm 619 millimeter.

”Så vi har haft mer än hela Stockholms årsnederbörd på tre dagar”, konstaterar han.

Försäkringsbolagens branschorganisation ICA har utfärdat ett så kallat försäkringskatastrofläge, sedan över 5.000 ärenden anmälts de senaste dagarna.

Flera vägar har stängs av, och tågtrafiken på Hunter Valleys kollinje har stoppats, vilket gör att leveranser till Newcastle, världens största kolexporthamn, hindras.

På paret Nicholsons bondgård i Jones Island vid Taree, 30 mil norr om Sydney, har de omkring 160 korna fått samlats in med hjälp av kajak, sedan ägorna täckts av vatten.

”Det var helt klart en upplevelse att mjölka i midjehögt vatten. Även om mjölken dumpas, så är det viktigaste att det blir en lättnad för kossorna”, skriver bondgårdsägarna i en uppdatering på Facebook.

Ett antal kalvar har antagligen gått förlorade, liksom 500 ensilagebalar tänkta till vintern.

”Det är bara förödande, det är verkligen förödande. Det är så svårt att se vad hela samhället går igenom just nu”, säger Rachel Nicholson till Manning River Times.

18.000 personer har tvingats att lämna sina hem, säger delstaten New South Wales premiärminister Gladys Berejiklian vid en presskonferens, och säger att mer regn är att vänta.

”Fler evakueringsordrar kan komma. Vi ber alla i de områdena att vara vaksamma, snälla lyssna på instruktionerna, var beredda.”

”En del samhällen som nu drabbas av översvämningar drabbades av bränderna, och torka innan dess. Jag vet inte om vi i vår delstats historia har haft den här typen av extremväder i så snabb följd, mitt under en pandemi”, säger Berejiklian.

De som har tvingats att lämna sina hem uppmanas bo hos släkt och vänner, även om delstaten ordnar nödboenden för de som behöver.

”Men som ni förstår så måste vi vara covidsäkra, samtidigt som vi förser folk med det de behöver för att klara sig.”

Jonathan How vid BOM säger att förklaringen till ovädret finns i ett omfattande lågtrycksområde som parkerat utanför delstatens kust, och som öser ned sin nederbörd. Normalt sett sveper den typen av oväder förbi, men det här är stillastående då ett högtrycksområde mellan Nya Zeeland och Australien fungerar som en barriär.

Ett liknande fenomen inträffade i februari förra året. Men då var markerna torra efter två års torka, och kunde suga upp den mesta nederbörden. Den här sommaren har varit betydligt blötare.

”Marken är mycket fuktigare, och förmågan att absorbera regn är mycket mindre. Därför ser vi att det rinner ned i flodsystemen.”

Flodsystemet Hawkesbury River norr om Sydney har som resultat översvämmats kraftigt.

”Det är för närvarande vår främsta oro, vi har sett flodnivåerna stiga nästan 15 meter”, säger How.

Det kommande dryga dygnet befaras ytterligare 120 millimeter regn, innan ett högtrycksområde från centrala Australien väntas dra in och till slut trycka bort det envisa lågtrycket.

”Australien är ett land av ytterligheter, och saker kan ändras från år till år. Vi går från många år av torka och fjolårets terrängbränder till de här blöta mönstren, det har hänt förut”, säger How.

TT: Kan klimatförändringarna ha bidragit?
”Det är svårt att säga. Vi vet att vi i och med den globala uppvärmningen får större och mer utdraget extremväder. Det här är exakt vad vi har förväntat oss med längre, starkare och hetare värmeböljor. Med så mycket värme i atmosfären så kan det bli mer extrem nederbörd också”, säger han.


Innehåll från Autolease DNBAnnons

Så skapade it-företaget Advania en grön vagnpark: ”Vi ser enbart fördelar”

Patric Lindman, på Autolease och Magnus Wemby, HR-direktör på Advania.
Patric Lindman, på Autolease och Magnus Wemby, HR-direktör på Advania.

Minskat klimatavtryck och lägre totalkostnad.

För it-företaget Advania har omställningen till en grönare vagnpark, det vill säga fler tjänstebilar med lågt koldioxidutsläpp, bara inneburit fördelar.

– Den här processen driver sig nästan själv. Merparten av våra förare är intresserade av att gå över till en eldriven bil, och de som redan har tagit steget kan inte tänka sig något annat, säger Magnus Wemby, HR-direktör på Advania.

Greenlease – vi gör det enkelt att välja miljövänligt 

It-företaget Advania erbjuder it-tjänster till företag, offentlig verksamhet och myndigheter i Sverige, Island, Norge, Danmark och Finland. I Sverige har Advania 700 medarbetare på 14 platser. 

För Advania står hållbarhetsarbetet högt på agendan – såväl ur ett kundperspektiv som sett till den egna verksamheten. Företaget har satsat på att ha både kunskap och verktygen för att kunna ta en roll som strategisk partner för sina kunder och erbjuda kostnadseffektiva, verksamhetsnära och hållbara lösningar över tid. 

– Gällande den egna verksamheten äger vi exempelvis inte de fastigheter vi har kontor i, vilket delvis begränsar vår möjlighet att påverka miljöavtrycket. Däremot är vårt resande ett område där vi har en större möjlighet till påverkan. Vår verksamhet är beroende av att kunna utföra vissa tjänsteleveranser på plats hos våra kunder vilket kräver resor. Och just resor har en stor inverkan på vårt klimatavtryck, berättar Magnus Wemby. 

En successiv omställning

2009 inledde Advania sitt samarbete med Autolease – ett av marknadens ledande billeasingbolag.

– Advania sökte en stabil aktör som är specialist på tjänstebilar och som samtidigt har en bra förståelse för våra behov och därför kan skapa en bättre helhetslösning, både ekonomiskt och ur ett hållbarhetsperspektiv, berättar Magnus Wemby.

Och det fick Advania genom samarbetet med Autolease. 

Successivt har it-företaget förändrat och förnyat sin vagnpark – från fossildrivna fordon till eldrivna bilar med lägre koldioxidutsläpp, max 60 gram koldioxid per kilometer.

I dag består Advanias vagnpark till 60 procent av laddbara bilar. En tredjedel av dessa är nollutsläppsbilar som drivs enbart av el. 

– Vi har inte forcerat vår omställningsstrategi utan undan för undan fasat ut bensin- och dieselbilar till förmån för mer miljövänliga alternativ, säger Magnus Wemby.

Hur har mottagandet varit bland förarna?

– Enbart positivt. Den här omställningen sker ganska naturligt och intresset för mer miljövänliga alternativ är stort bland våra medarbetare. I nuläget är 88 procent av våra nybeställningar en bil som helt eller delvis drivs av el. Och de förare som redan har tagit steget är mycket nöjda och vill gärna fortsätta köra en bil som helt eller delvis drivs av el.

Lägre totalkostnad per månad

För att ytterligare skynda på utvecklingen erbjuder Advania sina tjänstebilsförare så kallade konceptbilar – mer avancerade elbilar som har en högre inköpskostnad.

Det låter kanske som en dyr affär för företaget, men är det inte.

– Totalkostnaden per månad jämfört med en motsvarande fossildriven bil, allt inkluderat, blir inte högre för föraren. Och även om kostnaden för företaget blir marginellt högre, vinner vi på att våra totala koldioxidutsläpp minskar, berättar Magnus Wemby.

Gemensamma stormöten

Varje kvartal har Advania och Autolease gemensamma avstämningsmöten. Då går man igenom hur aktuell vagnpark ser ut, vad som går att effektivisera och hur behoven ser ut framåt.

– Vi inleder alltid en kunddialog med en grundlig behovsanalys och nulägesgenomgång. Denna process är en självklar bas för hela relationen mellan kund och leverantör. Vi blir tillsammans partners på en ”grön resa”, där vi ständigt föreslår förbättringar och sätter gemensamma mål, berättar Patric Lindman, kundansvarig Advania hos Autolease.

Och hur fungerar samarbetet med Advania?

– Vi har ett väldigt bra samarbete. Vi hörs kontinuerligt. De kommer med frågor och förslag som gör att vi tillsammans utvecklar och förbättrar vårt erbjudande.

Överblick i realtid

Advania har även tillgång till ett webbaserat administrationsverktyg där de i realtid får en blick över sin vagnpark – vem som kör vad, när avtalen löper ut, statistik över kostnader, koldioxidutsläpp med mera. 

Finns det inga nackdelar eller hinder för att ställa om till en grönare vagnpark?

– Inte hinder kanske, men utmaningar. Det är viktigt att samhällets totala elförsörjning säkras samt att infrastrukturen för laddning och räckvidden för bilar som drivs helt eller delvis av el fortsätter att utvecklas. I dag fungerar det bra att köra eldrivet i större städer men för medarbetare ute i landet som kör längre sträckor kan det vara en utmaning, säger Magnus Wemby.

Hur löser ni laddfrågan i stort?

– Vi strävar efter att göra det enkelt för våra förare att ladda sin bil. Främst arbetar vi aktivt för att skapa så många laddpunkter som möjligt i anslutning till våra kontor.  Parallellt utrustas våra förare med laddbrickor för att det också ska vara enkelt att ladda längs vägarna, säger Magnus Wemby. 

– Dessutom har vi samarbete med olika aktörer för laddstolpar för att alla förare enklare ska kunna skaffa och installera laddbox i hemmet, samt för smidigare laddning längs vägarna, inflikar Patric Lindman.

Här kan du enkelt räkna ut och jämföra kostnaden för leasingbilar

Greenlease – vi gör det enkelt att välja miljövänligt 

 

 

Mer från Autolease DNB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Autolease DNB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?