Annons

Turkiska liran i fritt fall – Trump höjer tullar: "Erdogan måste agera nu"

Den turkiska liran nedgång under veckan har förbytts i fritt fall sedan president Recep Tayyip Erdogan lovat att Turkiet ska vinna "det ekonomiska kriget" och USA:s president Donald Trump lovat hårdare tag.

USA:s president Donald Trump och Turkiets president Racep Tayyip Erdogan.
USA:s president Donald Trump och Turkiets president Racep Tayyip Erdogan.Foto:AP

Fredagen skulle bli vändningen för den turkiska liran som satte nya bottenrekord mot den amerikanska dollarn under veckan. Redan på torsdagen utlovade finansminister Berat Albayrak att presentera en ny ekonomisk plan innan helgen för att lugna marknaden.

Men president Recep Tayyip Erdogan tycks bara ha förvärrat situationen när han under fredagsmorgonen istället jämförde försvagningen av liran med den statskupp som misslyckades för två år sedan.

"Vi kommer inte att förlora det ekonomiska kriget. Om det finns någon som har dollar, euro eller guld under kudden borde han gå och konvertera det på banken", sa presidenten.

Situationen förvandlades till en perfekt storm då USA:s president Donald Trump valde att skruva upp konflikten kring den amerikanske pastorn Andrew Brunson som greps i Turkiet för två år sedan.

Enligt Donald Trump ska tullarna på aluminium och stål dubbleras till 20 respektive 50 procent samtidigt som liran sjunker mot "vår mycket starka dollar".

"Våra relationer till Turkiet är inte bra för närvarande!" skriver presidenten.

Den redan sargade liran störtdök ytterligare till en ny bottennotering på 6,7850 mot dollarn vid 15:30-tiden. Den turkiska liran handlas för närvarande ner hela 18,96 procent mot dollarn.

Bråket kring pastorn Andrew Brunson utlöste amerikanska sanktioner mot Turkiets justitie- och inrikesministrar förra veckan. Men konflikten mellan USA och Turkiet är bara en faktor i lirans försvagning.

I bakgrunden hägrar den oro som marknaden känt inför president Erdogan och den turkiska ekonomin hela våren. Efter att Erdogans koalition vann en majoritet i vårens parlamentsval och presidenten själv fick förnyat mandat har makten centrerats ytterligare kring Erdogan.

Förutom att utse sin svärson till finansminister har president Erdogan också tilldelats enväldig makt att tillsätta guvernören för landets centralbank, något som oroat investerare då han tidigare i våras utropade sig själv som höga styrräntors "fiende".

Den turkiska inflationen nådde 15,85 procent i juli. Som ett led i den ekonomiska plan som ska lugna marknaden har finansminister Berat Albayrak utlovat att inflationen ska ner till ensiffriga tal snarast möjligt och att regeringen ska sänka tillväxtambitionerna och leverera en stramare finanspolitik för att undvika en överhettning av ekonomin.

Krisen kan förvärras snabbt enligt en analys som Nordea publicerade på fredagen. Storbankens analytiker påpekar att en stor del av landets kroniska underskott i handelsbalansen har inte har kommit i form av utländska investeringar utan genom mer spekulativa kanaler vilket kan leda till högre volatilitet. Dessutom står kortsiktig utlåning för en stor del av den externa finansieringen.

Analytikerna spår att det enda som kan stoppa den turkiska lirans fall i närtid är aggressiva räntehöjningar. På sikt krävs åtgärder för att försäkra investerarna om att centralbanken verklige är oberoende, bättre relationer till omvärlden, stramare finanspolitik och sannolikt gynnsammare likviditet globalt enligt Nordea.

"Erdogan måste agera nu om han inte vill att Turkiet ska förvaldas till ett mini-Venezuela", skriver Nordea. "Tillväxten kommer att få en betydande törn oavsett."

Europeiska centralbanken är nu oroad över europeiska bankers exponering mot Turkiet, rapporterar brittiska Financial Times. Framför allt anses spanska BBVA, italienska Unicredit och franska BNP Parisbas vara särskilt berörda enligt tidningens källor. Samtliga handlas ner på fredagen.

Nordea noterar att den spanska banksektorn är särskilt exponerad mot Turkiet, motsvarande 6 procent av landets BNP. Exponeringen har också stigit kraftigt de senaste två åren.

Vad gäller den nordiska exponeringen noterar Nordea att exporten till Turkiet är relativt låg, runt 1 procent, trots att den ökat på senare år. Italien är det EU-land med högst andel export till Turkiet, drygt 2 procent.

Innehåll från KIAAnnons

Biltillverkaren: Alla bilar ska vara laddbara år 2024

Alla nya bilar ska vara laddbara – redan om två år.

Det är i alla fall planen för biltillverkaren Kia Sverige.

Här är modellerna som ska göra det möjligt.

EV6 GT – en modern och kraftfull elektrisk prestandabil

Sedan 2013 har Kia lanserat åtta laddbara bilmodeller i Sverige och är idag marknadsledare på området.

Men företaget nöjer sig inte. Med en uttalad strategi och en vilja att skapa en laddbar rörelse där så många som möjligt ska kunna ställa om till att köra på el har de tagit ett viktigt beslut.

Målet är 100 procent laddbart år 2024.

Att Kia är en aktör som ligger i framkant i omställningen till en mer hållbar mobilitet visar försäljningssiffrorna tydligt.

Enligt statistik från Vroom (Sveriges ledande auktoritet inom statistik, historik och marknadsinformation på den svenska fordonsmarknaden) hade det sålts 118 595 laddbara bilar januari till oktober 2022. Detta motsvarade 52,9 procent av alla nyregistreringar. Av dessa var 35,6% elbilar och 24,1% bilar med laddhybridteknik.

När det kommer till elbilsförsäljningen under oktober i år så ökade försäljningen med 73 procent jämfört med oktober 2021. Totalt såldes närmare 8 000 nya elbilar under månaden.

När det kommer till Kia så är 83 procent av deras nyförsäljning i dag laddbar (i jämförelse med totalmarknadens 53 procent) – en bra bit på väg mot målsättningen på 100 procent laddbara 2024.

I dag har Kia det lägsta genomsnittliga CO2-utsläppet – i snitt på 35 g/km CO2 – av de största bilmärkena i Sverige. Detta kan jämföras med genomsnittet i branschen på 74 g/km januari till oktober, enligt Vroom,

Bakgrunden till Kias framgång när det kommer till laddbara är flera, men en tydlig den specialutvecklade elbilsplattformen e-GMP, som ligger till grund för den andra generationens elbilar, som bland annat årets bil 2022 – EV6 och nya EV6 GT är byggd på.

Plattformen möjliggör den senaste tekniken, med ultrasnabb laddning och lång verklig räckvidd.

Kia EV6 GT är det senaste tillskottet på elbilsplattformen. Det handlar om en familjebil med dubbla motorer med totalt 585 hästkrafter och ett vridmoment på 740 Nm. Räckvidden för EV6 GT är upp till 424 kilometer (enligt WLTP) och med bilens 800-voltsteknik laddar batteriet från 10–80 procent på ner till 18 minuter med en >250 kW snabbladdare.

Interiört har EV6 GT, som är en crossover mellan en personbil och en suv, en panoramaskärm (dubbla välvda 12,3-tumsskärmar), skålade sportstolar med neongröna sömmar och en tvåekrad sportratt.

På ratten sitter dessutom en särskild neongrön knapp för att aktivera extremläget My GT, som är en av fem olika körinställningar som ger olika respons från bland annat elmotorer, bromsar, styrning, fjädring och antisladdsystem.

Elbilsplattformen e-GMP ligger dessutom till grund för den kommande 7-sitsiga familje-suven EV9, som just nu genomgår sluttester inför världslanseringen under nästa år.

Se bilderna på nya kraftfulla EV6 GT.

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera