1515

Turkiets krig skrämmer bort svenska turister

Turkiets militära insats får konsekvenser för landets turism.

Flera svenska resebolag uppger för TT att striderna i Syrien lett till ett minskat intresse för resor, bland annat i samband med stundande höstlov.

Foto:Anders Wiklund/TT
Antalya.
Antalya.Foto:Anders Wiklund/TT
Turkarnas invasion av Syrien skrämmer bort svenska turister.
Turkarnas invasion av Syrien skrämmer bort svenska turister.Foto:Maya Alleruzzo

Den turkiska offensiven i Syrien har väckt omvärldens kritik. Men den verkar även få konsekvenser för Turkiets turism, en av landets viktigaste inkomstkällor.

En rundringning som TT gjort bland olika svenska reseaktörer vittnar om att det återigen finns en oro bland svenska resenärer för bokningar till Turkiet.

Ving uppger att man ser en knapp avmattning i bokningsläget till nästa sommar, något som enligt bolaget är naturligt i oroligheter. Det är dock för tidigt att dra några slutsatser hur det påverkar bokningsläget, enligt Ving.

Även på Turkietresor har man märkt av en förändring.

”Vi ser en något minskad efterfrågan. Det är inte riktigt samma tryck när det gäller bokningar av höstlovsresor. Samtidigt har vi fått minimalt med avbokningar”, säger vd:n Anders Lindström och fortsätter:

”Generellt när det inträffar sådana här händelser märker vi att vi får flera förfrågningar från kunder som har en resa inbokad eller funderar på att resa och de undrar då om det är säkert.”

I nuläget har Turkietresor 700 svenska turister på plats men såväl Ving som Turkietresor poängterar att klassiska reseorter som Antalya ligger långtifrån gränsen till Syrien, där striderna pågår.

Reseperioden till Turkiet börjar samtidigt närma sin slutfas där de sista resorna från svenskt håll sker i samband med höstlov för att sedan återupptas i större skala nästa år. En utdragen konlikt skulle i teorin kunna slå mot turismen, som precis återhämtat sig efter en kraftig nedgång i anslutning till 2016 års terrorattentat och kuppförsök.

Under andra kvartalet i år steg landets turismintäkter 13,2 procent till 7,97 miljarder dollar varav 87 procent av intäkterna kom från utländska turister, enligt sajten Trading Economics.

Reseföretagen vill av konkurrensskäl inte uppge antalet svenskar som rest till Turkiet men enligt den resebarometer som tidningen Vagabond gör varje år bokades 192.000 resor till landet 2018, en uppgång från 113.000 året innan men samtidigt långt ifrån rekordsiffran 2013 med 728.000 resor.

Landets turism har dessutom i närtid drabbats av Thomas Cooks konkurs vilket enligt företrädare för landets hotellorganisation kan betyda 600.000–700.000 färre turister nästa år.

Turkiets turistminister gick därför nyligen ut och försäkrade att lågprisbolaget Easyjet kommer att öka sin kapacitet till Turkiet. Hur utvecklingen blir nästa år återstår dock att se.

”Det är svårt att dra alltför stora slutsatser när det kommer till resandet. Vi har inte släppt vårt program för 2020 ännu”, säger Anders Lindström, vd för Turkietresor, och påpekar att det finns flera faktorer som spelar in.

”Det handlar också om det faktum att exempelvis andra länder minskar sin turism och var bolagen i stället ska flyga till liksom valutaförändringar. Men det man kan säga är att valutamässigt har man fått mycket för pengarna i Turkiet.”


Innehåll från SAS InstituteAnnons

S-Bank har Finlands mest nöjda bankkunder: ”Data och nyfikenhet avgörande för alla våra beslut ”

Johanna Makkonen, senioranalytiker på S-Bank.
Johanna Makkonen, senioranalytiker på S-Bank.

I över tio år har finländska S-Bank konsekvent och strategiskt arbetat med att samla och dra nytta av sin data. I dag har banken nästan halva Finlands befolkning som kunder – och olika undersökningar visar att man även har landets nöjdaste bankkunder. 

Enligt Johanna Makkonen, senioranalytiker på S-Bank, är det framför allt förmågan att omvandla det svåra till det enkla som ligger bakom framgången.

Öka produktiviteten och innovationen med hjälp av data – läs mer här. 

S-Bank har fått utmärkelser för ”Finlands nöjdaste bankkunder” av bankjämförelsetjänsten Sortter Oy och ”det mest innovativa företaget i den finländska finanssektorn” från handelshögskolan Hanken.

S-Bank är del av den större kooperativa organisationen, S-Gruppen. Trots att S-bank är en jämförelsevis ung organisation, har banken aktivt arbetat med vad som har varit nyckeln till framgången: data.

Teknikfundamentet skapar möjligheter 

Många företag har ett stort fokus på att bli mer datadrivna. Men innan man på ett effektivt sätt kan börja dra nytta av all data måste de underliggande processerna fungera och samspela väl.

– Processerna för att skapa och ta hand om data behöver vara väl etablerade och dokumenterade. Lagring och strukturering av data behöver vara på plats. Du behöver också säkerställa datakvaliteten. För att kunna göra detta behöver du också ha rätt verktyg för att kunna hantera din data, säger Johanna Makkonen och fortsätter: 

– Vi började med att visualisera vår data i olika rapporter. Under de senaste åren har vår största upptäckt varit att vi inte bara använder den för att analysera historiken och titta bakåt, utan också använder den för att göra förutsägelser om framtiden.

Underlättar beslutsfattande 

Alla fördelar som ett företag har av att använda data fullt ut blir inte alltid synliga för kunderna.

– Primärt använder vi oss av data för att organisationen ska kunna fatta bättre beslut och för att kunna erbjuda våra kunder ännu bättre lösningar och tjänster, säger Johanna Makkonen. 

Enligt Iikka Kuosa som är Senior Vice President of IT and Products vid S-Bank är detta också strategin från den högsta ledningen: 

– För att kunna svara till våra kunders framtida behov använder vi data som underlag för våra strategiska beslut. Vi måste ge våra kunder service och därför måste vi också och hålla koll på vad våra kunder gör för att förstå vad som driver dem, säger han.

Data – en riktig problemlösare

Tidigare avslog S-Bank många låneansökningar. Trots att antalet ansökningar ökade, minskade andelen lån som beviljades.

– När vi tittade på vår data kunde vi se att i takt med att vi fick in allt fler ansökningar tog handläggningen för varje ansökan allt längre tid. De långa handläggningstiderna ledde till att många kunder tog tillbaka sina ansökningar, eftersom de behövde lånet snabbare än vad vi kunde handlägga deras ärenden, säger Johanna Makkonen.

Bankens processutvecklingsteam genomlyste hela låneprocessen. På så sätt kunde S-bank identifiera var i kedjan det gick långsammast och vilka slags ansökningar som var mest tidskrävande. Det gjorde det enklare att fördjupa sig i enskilda detaljer och se till att de fungerar snabbare och effektivare. Samtidigt kunde man använda data för att förutsäga framtida beteenden och hjälpa kunder att fatta bättre och ekonomiskt mer hållbara beslut.

Verktyg och nyfikenhet i samverkan

Två saker förtjänar extra uppmärksamhet här, nämligen verktygen och nyfikenheten. 

– Jag skulle säga att jag nog är ganska nyfiken, men jag är också definitivt realist. För att tillfredsställa nyfikenheten krävs också att man har full kontroll på underliggande tekniska detaljer. Då blir det mycket enklare att vara öppen och titta djupare in i frågan, berättar Johanna Makkonen. 

För att stärka analysen ytterligare samarbetar S-Bank med SAS Institute, som har försett dem med bästa tänkbara plattform för dataanalys. 

– Jag skulle inte påstå att jag blev ”förälskad” i de lösningar vi fick av SAS, men det var inte långt ifrån. Den här resan har bara börjat och jag ser verkligen fram emot vad vi kan skapa tillsammans i framtiden, avslutar Johanna Makkonen.

Förändra hur du fattar beslut – läs mer om hur data kan hjälpa dig här. 

 

Mer från SAS Institute

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SAS Institute och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?