1515
Annons

Turistchefen: Får vi myndigheternas stöd kommer vi klara oss

Precis en vecka efter att regeringen införde de första restriktionerna för att begränsa coronapandemin utsågs Maria Ros Jernberg till ny generalsekreterare och vd för Svenska Turistföreningen, STF. Hon tar över ledningen när besöksnäringen går igenom sin djupaste kris.

Foto:Jesper Frisk
Foto:Jesper Frisk
Foto:Jesper Frisk

Det formella tillträdet sker visserligen inte förrän i augusti, men eftersom Maria Ros Jernberg tar steget upp från posten som vice generalsekreterare är hon redan varm i kläderna. Efter fyra år i ledningen för STF kan hon verksamheten innan och utan.

Det jobb hon sökte i vintras, innan coronaviruset hade nått Sverige, var på sätt och vis ett annat än det hon tackade ja till i mitten av mars.

”Förutsättningarna har förändrats dramatiskt”, konstaterar Maria Ros Jernberg. och berättar att hon internt, från kollegor, fått frågan om hon verkligen vill ha jobbet som det ser ut nu, när stora delar av turistnäringen riskerar att slås i spillror. 

”Men det har inte funnits ett uns av tveksamhet från min sida. Under åren som vice generalsekreterare har jag lärt känna en organisation som jag tror otroligt mycket på. Jag har fått se vad STF kan göra för människor och för Sverige. Och det är kanske ännu viktigare nu.”

STF är en ideell medlemsförening som genom ett helägt aktiebolag verkar på en konkurrensutsatt marknad. Ska man jämföra med en liknande verksamhet i en annan bransch ligger Friskis & Svettis nära till hands. 

I egen regi driver STF ett femtiotal boendeanläggningar, bland dem alla fjällstationer. Omsättningen i driftbolaget har ökat stadigt de senaste tio åren till drygt 320 miljoner kronor. 

De allra flesta STF-boenden, cirka 200 stycken, drivs av enskilda näringsidkare, franchisetagare. Bland dessa finns alltifrån små bed and breakfast och pensionat till vandrarhem i natursköna miljöer och storstadsvandrarhem, som det på Långholmen i centrala Stockholm. Än så länge, efter drygt två månader med restriktioner för resande och folksamlingar, är det bara en av 200 franchisetagare som gått i konkurs.  

Bara 3 procent av STF:s intäkter kommer från franchisetagare. Ekonomiskt dominerar de egna anläggningarna stort, med 83 procent av omsättningen. 

Det vandrarhem vi träffas på vid det första intervjutillfället är ett av STF:s egna. Man kan rentav säga att det i ordets rätta bemärkelse är turistföreningens flaggskepp – den tremastade fullriggaren HMS af Chapman. Segelfartyget är ett landmärke i turiststaden Stockholm, där det legat förtöjd vid Skeppsholmen sedan 1949. 

Af Chapman byggdes i England 1888 och är därmed lika gammal som STF, grundat 1885 som en ideell förening. Man kan läsa in viss symbolik i valet av plats. Om kaptenen känt sig osäker inför någon farofylld seglats, så är det en känsla som i någon mån kan delas av den som ska försöka navigera STF efter en högst osäker sommarsäsong. Coronakrisen kommer att påverka verksamheten under lång tid framöver.

”Vi behöver inte en lika bra sommar som förra året, då vi slog alla rekord, men vi behöver bokningar”, säger Maria Ros Jernberg.

Vid den senaste uppdateringen inför den här publiceringen var antalet bokningar för perioden juni-augusti 15 procent lägre än förra året, som alltså var en rekordsäsong för STF, inte minst tack vare det stora och ökande intresset för vandring. Antalet gästnätter 2019 uppgick till 1 150 891.

”En nedgång med 15 procent är mycket med tanke på att sommarsäsongen är en stor del av vår verksamhet. Det finns dessutom en viss osäkerhet, framför allt när det gäller våra fjällboenden som bokats långt före corona.”

STF förbereder för att öppna sin fjällverksamhet som planerat i midsommarhelgen, den 18 juni. Vårvintern blev rumphuggen i och med att fjällstationerna stängde en och en halv vecka tidigare än planerat, när gästerna uteblev på grund av corona. 

”Det brukar vara lågintensivt under de första sommarveckorna, men andra veckan i juli smäller det vanligtvis till. Egent­ligen är hösten den vackraste tiden att fjällvandra, september är den månad vi rekommenderar. Då exploderar hela fjället i höstfärger, det är friskt och härligt i luften och inte särskilt mycket folk. Det känns ibland som man har fjället för sig själv”, säger Maria Ros Jernberg.

Längs milslånga vandringsleder är social distansering knappast något problem, det är övernattningarna som kan ställa till det. STF har vidtagit åtgärder för att minimera riskerna för trängsel på sina boenden över hela landet. På de 44 fjällstugor som ligger längs med vandringsleder måste man den här sommaren boka plats i förväg, det går inte längre att bara komma förbi och räkna med att det ska finnas sovplats.  

Fastigheterna i fjällen, STF:s egna fjällstationer, ägs av den ideella föreningen dit också medlemsavgifterna går. Det ­offentliga stöd föreningen får går till olika typer av aktiviteter, till exempel lägerverksamhet för ungdomar.

”De statliga stöd vi får uppgår till ungefär 2,5 Mkr per år. Tänker man på att vi, föreningen och driftbolaget tillsammans, omsätter ­totalt cirka 380 Mkr ett normalår så är det en liten del”, säger Maria Ros Jernberg.

I likhet med andra företag inom besöksnäringen agerade STF snabbt med varsel och permitteringar när coronakrisen slog till. Finanserna har stärkts genom ett banklån. 

Det är svårt att hitta positiva siffror inom besöksnäringen, men på en punkt sticker STF ut: medlemsantalet. Under 25 år ökade inte antalet medlemmar alls. Det var först 2017, när det växande intresset för vandring genererade fler medlemmar, som siffrorna började stiga. 

Vandring är så klart mycket mer än fjällvandring, det finns leder i hela landet. 

”Vandringstrenden har pågått i varje fall i tre års tid och varje år har vi sett att det växt ytterligare. Ett sätt att mäta intresset, innan själva bokningen görs, är att se vad människor söker på nätet. Vandringssidorna på vår hemsida har 50 procent fler besök i år jämfört med förra året”, säger Maria Ros Jernberg.

Krisåret 2020 inledde Svenska Turistföreningen med 242 000 medlemmar. I slutet av maj hade det antalet vuxit till 255 000. 

”Just nu växer vi så det knakar, det är fantastiskt. Folk blir medlemmar för att stötta oss, för att de precis som jag tycker att STF är viktigt”, säger Maria Ros Jernberg.

Medlemsavgifterna är STF:s näst största intäktskälla. De uppgick förra året till 48,5 Mkr och stiger alltså kraftigt i år. En kvarts miljon medlemmar är dock inget all-time-high.

”Nej, STF har haft över 300.000 medlemmar. Det var under en period när tågluffandet var stort. Då sålde vi interrailkort och den som var medlem fick rabatt.”

Med interrailkort kunde ungdomar på ett billigt sätt utforska Europa. Den här sommaren är det inte aktuellt att resa utomlands, nu är det uttryck som ”hemester” och ”svemester” som gäller. STF hade slagit mynt av svemester med betydelsen att semestra i Sverige långt innan corona slog till. 

”För två år sedan plockade vi upp ordet och började använda det aktivt i vår kommunikation. Vi har över 22 000 bilder ­under hashtagen svemester på Instagram. Vet man inte vad man ska hitta på i sommar kan man börja med att titta igenom det bildflödet och bli inspirerad”, säger Maria Ros Jernberg.  

Ända sedan STF grundades för 135 år ­sedan har föreningen i första hand riktat sig till människor som lever i Sverige, för att få dem att upptäcka sitt eget land. 

”Vi har utländska gäster så klart, men vi marknadsför oss inte internationellt. Vi håller fast vid den inhemska marknaden och nu känns det helt rätt”, säger Maria Ros Jernberg. 

”De utländska gästerna utgör bara 10-15 procent av det totala antalet, men det ­varierar väldigt mycket mellan olika anläggningar. Abisko till exempel har traditionellt haft ganska många utländska besökare som vill komma och uppleva norrsken. Det upplevs som extremt exotiskt för människor i andra länder och borde rimligen vara det även för svenskar.”

”Gifta oss ska vi, corona eller ej”

Den rekommendation som gäller när detta skrivs är att svenskar inte ska resa längre än vad man kommer med bil på en till två timmar. Vad som gäller när det blir högsäsong för semesterfirande i juli kan ingen säkert säga. 

Om någon sportintresserad undrar är Maria Ros Jernberg inte släkt med den berömda skidlöparen Sixten Jernberg med bland annat fyra OS-guld på meritlistan. 

”Jag är gift till Jernberg, men även skild från Jernberg. Nu kommer jag snart att behöva byta namn igen eftersom jag gifter om mig i sommar”, berättar hon.

Bröllopsresan blir inte oväntat en svemester.

”Den går först till Kivikstrand, ett litet badhotell på Österlen, sedan fortsätter vi till Ivögården, som också ligger i Skåne, för att avsluta på västkusten, på Villa Bro som ligger utanför Lysekil. Det är först i augusti och gifta oss ska vi, corona eller ej, och sedan hoppas jag att vi kommer iväg på den här resan.”

Di Weekend träffar Maria Ros Jernberg på två öar, Skeppsholmen i centrala Stockholm och Möja i skärgården.  

”Jag gillar öar. Jag är uppvuxen på en ö, Årås i Värmland, och jag bor på en ö, Rindö.” 

På Möja finns ett STF-anslutet vandrarhem som drivs av Cesar och Klara Grivans. Inför den här säsongen har de utökat genom att ta över öns värdshus med en boendedel, en restaurang som håller på att renoveras och ett bageri. Det drivs separat från vandrarhemmet.

”Vi har 19 personer på lönelistan här i juli. Det är många när man inte vet om det blir tidernas bästa sommar eller historiens sämsta. Om din fråga är: ’Har ni ont i ­magen?’, så svarar vi ja”, säger Cesar Grivans.

På vandrarhemmet med åtta rum och 26 bäddar ser beläggningen än så länge bra ut, 96 procent av sängplatserna är bokade. 

 ”80 procent av vår omsättning är under sommarperioden juni-augusti. Den verkliga högsäsongen är juli och två veckor i augusti och då brukar det vara fullt. Det vi oroar oss mest för är om det ska komma nya direktiv från staten”, säger Klara Grivans.

Om det skulle bli så restriktivt att befolkningen inte ska resa utanför den region de bor i befinner sig Cesar och Klara Grivans i Sveriges folkrikaste region. Men inte ens det är en garanti för en bra sommar när man har verksamhet på en ö dit gäster bara kan ta sig med båt. Waxholmsbolaget gör som SL och uppmanar inte till resande. 

”Det vi tappat i april och maj får vi aldrig igen, det hjälper inte om ett rum bokas om från vår till höst. Vi överlever våren, men vi överlever inte om sommargästerna bokar av”, säger Cesar Grivans. 

Små franchisetagare, som paret på Möja, sitter i samma båt som STF med sina egna stora anläggningar. Allt hänger på vilka restriktioner som kommer att gälla i sommar, framför allt under högsäsongen från juli och sex-åtta veckor framåt. 

 ”Får vi svenska myndigheters stöd så att människor kan resa med försiktighet i Sverige, då kommer det att gå bra. Då klarar vi oss”, säger Maria Ros Jernberg. 

Om inte får hon en ännu mycket tuffare start på nya jobbet. Då har vi bara sett början på krisen för turistnäringen. 

 

 

Innehåll från AccentureAnnons

Bransch i omvandling: Det här krävs för partnerskap med den nya elkunden

Vinterns elpriser har, minst sagt, fått konsumenterna att lägga märke till sin elräkning. Nu måste elbolagen visa kunderna att de erbjuder något mer än bara en faktura, och det finns framförallt fem områden som krävs för att skapa partnerskap med den nya elkunden.

Läs mer om vad som krävs för att bli framtidens elleverantör 

Det är mycket el på agendan just nu. Efter en vinter med rekordhöga elpriser har Rysslands invasion av Ukraina satt kniven mot strupen på den europeiska energianvändningen, samtidigt som klimatkrisen kräver en omställning från fossila bränslen i varenda bransch, från transport till ståltillverkning.

– Energi är verkligen en bransch under stark omvandling, och det sker brett i hela samhället, konstaterar Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

– Framförallt ser vi att kunderna, oavsett om det är privatkunder eller företagskunder, i dag ställer helt andra krav på sin elleverantör än vad de har gjort tidigare.

Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.
Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

Rapporten ”The New Energy Consumer” från Accenture konstaterar att relationen mellan kund och elleverantör tidigare var i princip transaktionsbaserad. El kom ur två hål i väggen, räkningen betalades, ingen tänkte mer på det än så.

– Men både det höga elpris vi ser nu och den höga medvetenhet som finns kring hållbarhet har ändrat det här markant. Slutkunden idag vill vara med och bidra till energi-omställningen genom att köpa grönare el, men de vill också ha hjälp från elbolagen med att effektivisera sin egen elkonsumtion.

Perspektivskifte av stora mått

Och det här ställer elbolagen inför ett perspektivskifte av stora mått. Inte minst kräver det en ny syn på vad som egentligen skapar värde för både dem själva, och för kunden. Enligt rapporten är det framförallt fem områden som elbolagen behöver fundera över för att skapa en känslomässig, snarare än transaktionsbaserad, relation med sina kunder: Syfte, Produkter, Teknikplattformar, Talang och Partnerskap.

– Alla de här fem är lika viktiga, men att ha ett ambitiöst och genuint syfte som fylls med reellt innehåll snarare än floskler är grunden. Syftet skall sedan driva åtgärder, för det är utan tvekan så att kunder och företag vill köpa tjänster och produkter från företag som bidrar till omställningen kring hållbarhet.

Det är med ett tydligt syfte företagen kan hitta riktningen för att utveckla nya produkter och tekniska plattformar, det är med ett tydligt syfte de kan attrahera anställda och kunder, och det är med ett tydligt syfte de hittar de partnerskap som blir avgörande för att kunna bli en viktig spelare, inte bara på elmarknaden, utan i den energiomställning som nu sker inom hela samhället. Och här ser Fredrik Engdar att de svenska bolagen ligger bra till.

– Många svenska elbolag ligger redan långt framme, för de vet vad de vill åstadkomma och de verkar vara genuina i sin önskan att nå dit. Nu gäller det att ta nästa steg och fortsätta driva omvandlingen mot ett hållbart samhälle.

Rapporten visar även att konsumenterna vill ha hjälp att själva ställa om sin energikonsumtion. Dels via råd och tips, dels också via nya produkter och miljövänliga alternativ. 

– De svenska bolagen ligger bra till när det gäller att erbjuda grön el, men sen behöver de hjälpa kunderna i deras omställning och effektivisera elanvändningen. För att åstadkomma detta behövs både större insikt i kunders beteende och behov, samt nya typer av produkter. 

Nya former av partnerskap

En annan viktig aspekt av omställningen är nya former av partnerskap för att i nära samarbete med företagskunder och andra aktörer på marknaden förändra energianvändningen. 

– Partnerskap är en hjärtefråga för mig. Energiomställningen har redan lett till helt nya sorters gränsöverskridande samarbeten mellan branscher som vi inte har sett så ofta tidigare.

Till exempel möbelföretag som säljer solpaneler, snabbmatskedjor som blir laddstationer för elbilar, oljebolag som köper kraftbolag – kombinationerna är många, ibland överraskande och uppstår överallt.

– Det är den ökande kundinsikten, och självinsikten, som ligger bakom. Företagen inser att de inte kan göra allt själv, utan att de måste ingå partnerskap både med aktörer i andra branscher och med snabba, digitala startups som kan hjälpa till att utveckla nya förmågor och snabba på energiomställningen. De här konstellationerna kommer att vara avgörande för att klara av att vara relevant på den nya energimarknaden.

Läs mer om elbranschens omställning 

 

Mer från Accenture

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accenture och ej en artikel av Dagens industri

Zelenskyj: ”Stäng era gränser för alla ryska medborgare”

”Stäng era gränser för alla ryska medborgare i ett år”. Den uppmaningen ger Volodymyr Zelenskyj till alla västländer.

Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj.
Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj.

Att sluta utfärda visum till ryska medborgare, tillsammans med ett embargo mot köp av rysk energi, skulle kunna förhindra att Ryssland annekterar nya områden i Ukraina, säger Zelenskyj i en intervju med Washington Post.

”Den effektivaste sanktionen vore att andra länder stängde sina gränser för ryska medborgare i ett års tid”, säger presidenten i intervjun.

Zelenskyj säger att stängda gränser för ryska medborgare skulle vara en fingervisning om att de borde respektera andra länders gränser. 

Att ryska flyg i dag inte tillåts flyga till länder i EU och Nordamerika räcker inte, enligt presidenten. Det finns nämligen kryphål, till exempel kan ryska medborgare fortfarande ansöka om visum till USA och många andra länder i väst.

Ett annat kryphål är att använda Finland som transitland för ta sig vidare till semesterorter vid Medelhavet. Svenska Yle rapporterar att ryska företag säljer bilresor från S:t Petersburg till flygplatserna i Helsingfors och Villmanstrand, därifrån de sedan kan resa vidare ut i Europa. Det är nämligen inte förbjudet för en rysk medborgare stiga på ett plan i Finland. 

För närvarande krävs en tidsbokning för att kunna lämna in en visumansökan till Finland. Man har nu dragit ner på antalet mottagningstider i hopp om att det ska leda till ett minskat antal visum.

För att täppa till kryphålen ytterligare har Finlands statsminister Sanna Marin föreslagit ett EU-gemensamt beslut om att stoppa visum till ryska medborgare. Frågan kommer att diskuteras på EU-nivå under ett inofficiellt utrikesministermöte i slutet av augusti, uppger svenska Yle. 

Men förslaget har också fått kritik för att vara en form av kollektiv bestraffning som skulle försvåra för Putin-motståndare att lämna landet.

Som svar på kritiken säger Zelenskyj att hela den ryska befolkningen faktiskt kan hållas som ansvarig för Rysslands krig i Ukraina:

”Befolkningen har valt den ryska regeringen och de gör inte motstånd mot den, de argumenterar inte mot den och de skriker inte åt den”.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera