1515

Turbulent kvartal för Skandia Liv

Pensionsbolaget Skandia Liv backade med drygt 4 procent under det första kvartalet.

Den svaga kronan och en låg andel aktier höll emot när det stormade på finansmarknaderna.

Vd Frans Lindelöw, ser tillbaka på ett turbulent kvartal.
Vd Frans Lindelöw, ser tillbaka på ett turbulent kvartal.Foto:Oskar Omne

Artikeln du läser är låst. Logga in eller teckna en digital prenumeration för att läsa Nordens största affärstidning.

  • Full tillgång till Di.se med nyheter och analyser
  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

Är du prenumerant? Prova att ladda om sidan och kontrollera att du är inloggad.

Saknar du en prenumeration? Bli prenumerant

Innehåll från LoopiaAnnons

Vi har ett ansvar och en vilja att gå i bräschen för hållbarhet

Digitalisering genom hemsidor, e-handel och webbtjänster för med sig många positiva aspekter men också en påverkan på klimatet. Webbhosting möjliggörs genom serverhallar som kräver stora mängder el och kyla. Som ledande webbhotell vill Loopia Group visa vägen mot en klimatpositiv webbhosting och man gör det genom fokus på hållbarhet i alla led.

– Vår bransch behöver minska sin påverkan på miljön och som marknadsledande har vi ett ansvar men också en stark vilja att gå i bräschen för det arbetet. Vi tror dock att alla led inom hållbarhet hänger ihop och för att lyckas med våra mål är det därför viktigt att vi säkrar en stabil tillväxt och ett välmående företag för våra anställda, partners och kunder. Det möjliggör i sin tur ett långsiktigt arbete kring miljö och social hållbarhet, vilket vi brinner för, säger Hannah Johnsson Bittmann, Head of Sweden på Loopia Group.

Loopia Group är marknadsledande i Sverige, Finland och centrala Östeuropa. Företaget har som miljömål att använda 100 procent förnybar energi och att återvinna all hårdvara.

– I Sverige har vi nått våra mål och använder 100 procent förnybar energi. Totalt i gruppen har vi nått cirka 70 procent förnybar energi (2020). I Sverige tar vi nu ytterligare kliv genom att påbörja flytt av våra svenska hemsidor, över 300 000 bara under varumärket Loopia, till EcoDataCenter; världens första klimatpositiva datacenter. Datacentret drivs uteslutande av grön el och överskottsvärmen används till hushåll och tillverkning av biobränsle. Hittills har miljöfrågan tyvärr inte nämnvärt påverkat kundernas val av webbhotell och här ser vi att vi har en viktig roll i att utbilda i hur man kan göra bättre klimatval, berättar Hannah Johnsson Bittmann.

En annan viktig aspekt inom hållbarhet är hur man på bästa sätt kan ta hand om sina medarbetare och bli en attraktiv arbetsgivare.

– Vi har som mål att våra medarbetare ska spegla samhället i stort, vilket inkluderar att vara jämlika mellan könen men också att arbeta för mångfald i andra aspekter, exempelvis etnicitet. Idag består vår ledningsgrupp av 70 procent kvinnor, vilket gör oss unika inom en mansdominerad techbransch. Genom att se våra medarbetare för vilka de är tror vi att vi kan bidra till inkludering och i senare led både motivation och innovationskraft. Det här är viktigt för framtiden dels för att behålla och attrahera nya medarbetare, dels för att vi bättre ska förstå våra kunder förändrade behov, menar Hannah Johnsson Bittmann.

Flexibilitet är också något som har blivit allt viktigare, både när det kommer till exempelvis att ge medarbetare möjlighet att jobba på distans och vilka kundlösningar som erbjuds.

– Pandemin har bland annat inneburit att vi har sett fler företag som vill ha hemsidor och därmed även fler ovana hemsidebyggare. Det här gör att vi måste ha smarta, säkra och enkla lösningar för de ovana, samtidigt som vi måste ha en hög expertis för mer komplexa lösningar, en kunskap som vi har byggt upp under 20 år tillsammans med våra kunder, avslutar Hannah Johnsson Bittmann.

Om Loopia Group

Loopia Group är webbhotellet som blivit marknadsledande i Sverige, Finland och östra Centraleuropa genom innovativa webbtjänster för hemsidor, e-post och domäner, kombinerat med långsiktiga kundrelationer och en prisad support. Med varumärken såsom Loopia och WebSupport omsätter bolaget över 560 miljoner och hjälper dagligen över 620 000 företagare och privatpersoner att lyckas online. Loopia Group har 310 medarbetare på 10 kontor och ägs sedan 2018 av det nordiska riskkapitalbolaget Axcel.

Läs mer på www.loopia.se

Följ oss på LinkedIn

Följ oss på Facebook 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Loopia och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?