Annons

Turbintillverkaren tar sig an Norden istället för världen: ”Slimmad organisation”

NORRKÖPING. Norden i stället för världen. En slimmad organisation i stället för en expansiv. Och fullt fokus på likviditet och långsiktighet. 

När serieentreprenören David Frykerås startade Againity var strategin glasklar – sju år senare är energiteknikbolaget Östergötlands Gasellvinnare.

Againity i Norrköping tillverkar ORC-turbiner som tar vara på lågtempererad värme och omvandlar den till el. David Frykerås är vd.
Againity i Norrköping tillverkar ORC-turbiner som tar vara på lågtempererad värme och omvandlar den till el. David Frykerås är vd.Foto:Joey Abrait
David Frykerås.
David Frykerås.Foto:Joey Abrait
Konstruktionen av turbinerna görs på företaget.Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait

I den K-märkta tegelbyggnaden, i hjärtat av Norrköping, började Mekaniska verkstaden Vulcan tillverka ångturbiner under tidigt 1900-tal. Drygt hundra år senare tillverkas fortfarande turbiner i lokalerna – även om skylten på taket förkunnar att nya tider är här. Againitys grundare och vd David Frykerås grimaserar lätt när han kikar upp mot taket. 

”Jag fick ryggskott när jag skulle bära upp svetstuben från hissen för att förbereda skyltinstallationen. Men det var bara att bita ihop”, säger han.

Här tillverkar Östergötlands Gasellvinnare ORC-turbiner som tar vara på lågtempererad värme och omvandlar den till el. Värmekällan kan utgöras av allt från hetvattenpannor på värmeverk till överskottsvärme från industriella processer.

”Att jämföra Vulcans ångturbiner med våra ORC-turbiner är som att jämföra de första bilarna med hur en Tesla fungerar i dag. Men jag gillar återbruk av saker och ting. Det är också roligt att många av våra besökare kommer till Norrköping via järnvägen, precis som Vulcans kunder gjorde för 100 år sedan”, säger David Frykerås.

Det var när han jobbade med energiförsörjning på oljeriggar som han upplevde att alldeles för mycket energi gick till spillo. Han ville därför skapa en maskin som tog tillvara på energin. Againity kan i dag, med sitt patenterade system, konvertera hetvatten till el och fjärrvärme med 99 procents systemverkningsgrad. 

”Majoriteten av den kraft som produceras på svenska värmeverk förbrukas vintertid, vilket gör att även turbiner gör mest nytta då.”

Men det skulle dröja flera år innan produkten kom ut på marknaden. Det första systemet såldes först 2016. 

”En av förklaringarna till att vi har vuxit så mycket är att vi har fokuserat på testning, kalibrering och förfining. Vi byggde en anläggning som vi under tre års tid testade genom att låta den starta och stanna 1 000 gånger innan vi kunde komma upp i att turbinen är tillgänglig för elproduktion under 99 procent av året. Det blev beviset på att vi var redo att ge kunderna det de efterfrågade. Vi är riskaverta, undviker genvägar och försöker ha så bra tålamod som möjligt”, säger David Frykerås.

Den resa han har gjort med Againity skiljer sig markant från den han gjorde med sitt förra bolag Ageratec, som utvecklade småskaliga biodieselanläggningar och som senare såldes till Alfa Laval.

”Då var likviditeten alltid ett problem. I dag är vi mycket noggrannare. Redan nu vet vi exempelvis att vi är likviditetspositiva till december 2021, vilket är en stor trygghet. Dessutom har jag satsat på en mer slimmad organisation i det här företaget, och allierat mig med underleverantörer som är experter på det de gör.”

Med Againity har David Frykerås och hans 13 medarbetare också fokuserat på att hitta en bra och stark hemmamarknad. 

”Det är enklare att åka till Gamleby i Småland än till Australien om det skulle ’vara något’. Men framför allt finns det en tillräckligt stor potential här uppe i Norden. Bara i Sverige har vi 520 värmeverk, och vi har byggt 14 av de 106 värmeverk som i dagsläget har en turbin.”

Även om David Frykerås förespråkar en sund tillväxttakt har Againity sedan starten haft som mål att dubbla omsättningen varje år. För 2020 var målet att omsätta 50 miljoner kronor, men på grund av corona kommer bolaget snarare att landa på cirka 35 miljoner kronor.

”Vi har fått förseningar i ett antal projekt där vi inte har kunnat komma till avslut och få ordrar, men har ändå klarat oss ganska bra. Framför allt har vi fått ställa om och fokusera mycket på digitala möten. Det blir ett betydligt längre säljförfarande, men vi har faktiskt fått totalt 19 ordrar i år varav ett via Teams.”

Att sälja en turbin, berättar David Frykerås, är ”inte direkt som att sälja en cykel”. 

”Här måste vi utbilda kunderna i hur systemet fungerar och hur de kan dra nytta av ny teknologi. En trygghet när pandemin slog till var att vi hade en orderstock som sträckte sig till december i år. Och sedan september har vi kunnat komma ut på fler fysiska kundbesök igen.”

Någon gräns för hur stort företaget skulle kunna bli har David Frykerås inte satt. Det viktigaste, poängterar han, är att inte växa för fort.

”Vi vill växa på ett sådant sätt att det inte tär på organisationen. Redan när vi drog i gång lade vi en strategi som vi har följt: vi skulle bygga ett bolag där vi tar fram processer och arbetsmetoder som liknar hur storbolag arbetar, för att sedan växa in i kostymen. Den envisheten har varit en nyckel till att vi nu har lyckats bli ett Gasellföretag. En annan framgångsfaktor är att jag har omgett mig med rätt personer för ändamålet.”

På vilket sätt?

”Jag har ingen akademisk bakgrund; jag är en ’återfallsentreprenör’. Om jag saknar kompetens kring någon fråga ser jag till att hitta en expert i ämnet. Omger man sig med människor som är klokare än en själv så kan man inte undgå att lära sig. Det är lätt att måla fram mig som den enskilda personen bakom vår succé, men jag är bara en fjortondedel i ett stort team.”

 


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?