1515
Annons

Tungviktarna på Di:s konferens: Pandemin kan bita sig fast till 2024

Pandemin kan bita sig fast till 2024. Samtidigt bjuder 2021 på både ekonomiska risker och allvarliga hot mot Sveriges säkerhet. 

Ändå ser deltagarna vid Di:s tungviktarkonferens Världen 2021 gott om orsaker till tillförsikt för det kommande året. 

”Ett långsamt uppvaknande från en mardröm.” 

Med de orden beskriver Alasdair Ross på brittiska The Economist 2021. Anpassning till coronakrisen kommer att fortgå länge, och det kan dröja länge innan hela världen fått ett vaccin. 

”För utvecklingsländer med mindre ekonomiska resurser så kan det handla om 2023, och för de allra fattigaste staterna talar vi rent av om 2024”, säger redaktören och analytikern på den prestigefulla brittiska tidskriften - som varje år samproducerar en konferens och ett framåtblickande magasin tillsammans med Di. 

Alasdair Ross.
Alasdair Ross.Foto:Jonas Eng

Att vaccineringar dröjer talar för att vi får dras med viruset länge, tillägger Carl Bildt: 

”En pandemi som den här är inte över förrän den är över i hela världen”, säger den tidigare stats- och utrikesministern, som också påpekade att den ekonomiska världskartan var på väg att ritas om. 

”Kinas relativa vikt i den globala ekonomin kommer att fortsätta öka väsentligt”, fortsätter Carl Bildt som även beskriver oroshärdar för den svenska ekonomin. 

”Det är viktigt att vi kan ta oss ur alla arrangemang som inrättats under krisen”, säger han med hänvisning till ökad skuldsättning och penningpolitiska räddningsåtgärder. 

Den oron delades av ekonominestorn Klas Eklund, som tror att Riksbankens alla stödköp kan lämna bestående men. 

”Marknaden kan komma att fungera på ett sätt som vi inte riktigt förstår längre”, säger han och upprepar därmed en återkommande farhåga om att Riksbanken blåser upp bubblor.

Cecilia Skingsley, förste vice Riksbanksdirektör, påpekar att alternativet till centralbankens åtgärder hade varit värre, men säger sig samtidigt förstå invändningar om att krisen kan följas av ökade klyftor. Karin Tegmark Wisell som är avdelningschef på Folkhälsomyndigheten, påpekade att klyftorna i Sverige inte bara är ekonomiska. 

De syns även inom hälsostatistik och faktorer som trångboddhet och utbildningsnivå har haft stor påverkan för smittspridning under krisen. 

”Det får konsekvenser, bland annat för den framtida förmågan att hantera en pandemi här i landet”, säger hon och efterlyser ett fortsatt förbättringsarbete i frågan. 

Lena Hallin, som är chef för Militära underrättelse- och säkerhetstjänsten MUST varnade för att utsattheten ökar i Sverige, bland annat genom digitala hot som riktas både mot näringsliv och mot försvar. 

”Vi vet att kvalificerade och statligt subventionerade aktörer söker efter svagheter att exploatera”, säger hon. 

Kinas stundande 100-årsfirande, Tysklands nästa ledare och USA under Joe Biden var andra ämnen som diskuterades under konferensen, liksom omställningen till en grönare och mer hållbar ekonomi. 

Mouna Esmaeilzadeh.
Mouna Esmaeilzadeh.Foto:Jack Mikrut

Flera deltagare uttryckte tillförsikt inför 2021, bland annat med hänvisning till näringslivets växande intresse för hållbarhet.

”Det är viktigt att inte fasta i domedagsbilder, skam och uppgivenhet”, säger entreprenören och styrelseproffset Anna Ryott med tillägget att investeringar och innovation inom klimatomställning nu skapar både snabba och lönsamma resultat.   

Läkaren och företagaren Mouna Esmaeilzadeh avslutade med att påpeka att utsikterna var goda för människan, som snart kommer att kunna leva till 150 års ålder. 

”Vi har en extraordinär hjärna och vi har ju alltid lyckats lösa de utmaningar som vi ställs inför. Varför skulle det vara annorlunda nu?”


Innehåll från SAS InstituteAnnons

S-Bank har Finlands mest nöjda bankkunder: ”Data och nyfikenhet avgörande för alla våra beslut ”

Johanna Makkonen, senioranalytiker på S-Bank.
Johanna Makkonen, senioranalytiker på S-Bank.

I över tio år har finländska S-Bank konsekvent och strategiskt arbetat med att samla och dra nytta av sin data. I dag har banken nästan halva Finlands befolkning som kunder – och olika undersökningar visar att man även har landets nöjdaste bankkunder. 

Enligt Johanna Makkonen, senioranalytiker på S-Bank, är det framför allt förmågan att omvandla det svåra till det enkla som ligger bakom framgången.

Öka produktiviteten och innovationen med hjälp av data – läs mer här. 

S-Bank har fått utmärkelser för ”Finlands nöjdaste bankkunder” av bankjämförelsetjänsten Sortter Oy och ”det mest innovativa företaget i den finländska finanssektorn” från handelshögskolan Hanken.

S-Bank är del av den större kooperativa organisationen, S-Gruppen. Trots att S-bank är en jämförelsevis ung organisation, har banken aktivt arbetat med vad som har varit nyckeln till framgången: data.

Teknikfundamentet skapar möjligheter 

Många företag har ett stort fokus på att bli mer datadrivna. Men innan man på ett effektivt sätt kan börja dra nytta av all data måste de underliggande processerna fungera och samspela väl.

– Processerna för att skapa och ta hand om data behöver vara väl etablerade och dokumenterade. Lagring och strukturering av data behöver vara på plats. Du behöver också säkerställa datakvaliteten. För att kunna göra detta behöver du också ha rätt verktyg för att kunna hantera din data, säger Johanna Makkonen och fortsätter: 

– Vi började med att visualisera vår data i olika rapporter. Under de senaste åren har vår största upptäckt varit att vi inte bara använder den för att analysera historiken och titta bakåt, utan också använder den för att göra förutsägelser om framtiden.

Underlättar beslutsfattande 

Alla fördelar som ett företag har av att använda data fullt ut blir inte alltid synliga för kunderna.

– Primärt använder vi oss av data för att organisationen ska kunna fatta bättre beslut och för att kunna erbjuda våra kunder ännu bättre lösningar och tjänster, säger Johanna Makkonen. 

Enligt Iikka Kuosa som är Senior Vice President of IT and Products vid S-Bank är detta också strategin från den högsta ledningen: 

– För att kunna svara till våra kunders framtida behov använder vi data som underlag för våra strategiska beslut. Vi måste ge våra kunder service och därför måste vi också och hålla koll på vad våra kunder gör för att förstå vad som driver dem, säger han.

Data – en riktig problemlösare

Tidigare avslog S-Bank många låneansökningar. Trots att antalet ansökningar ökade, minskade andelen lån som beviljades.

– När vi tittade på vår data kunde vi se att i takt med att vi fick in allt fler ansökningar tog handläggningen för varje ansökan allt längre tid. De långa handläggningstiderna ledde till att många kunder tog tillbaka sina ansökningar, eftersom de behövde lånet snabbare än vad vi kunde handlägga deras ärenden, säger Johanna Makkonen.

Bankens processutvecklingsteam genomlyste hela låneprocessen. På så sätt kunde S-bank identifiera var i kedjan det gick långsammast och vilka slags ansökningar som var mest tidskrävande. Det gjorde det enklare att fördjupa sig i enskilda detaljer och se till att de fungerar snabbare och effektivare. Samtidigt kunde man använda data för att förutsäga framtida beteenden och hjälpa kunder att fatta bättre och ekonomiskt mer hållbara beslut.

Verktyg och nyfikenhet i samverkan

Två saker förtjänar extra uppmärksamhet här, nämligen verktygen och nyfikenheten. 

– Jag skulle säga att jag nog är ganska nyfiken, men jag är också definitivt realist. För att tillfredsställa nyfikenheten krävs också att man har full kontroll på underliggande tekniska detaljer. Då blir det mycket enklare att vara öppen och titta djupare in i frågan, berättar Johanna Makkonen. 

För att stärka analysen ytterligare samarbetar S-Bank med SAS Institute, som har försett dem med bästa tänkbara plattform för dataanalys. 

– Jag skulle inte påstå att jag blev ”förälskad” i de lösningar vi fick av SAS, men det var inte långt ifrån. Den här resan har bara börjat och jag ser verkligen fram emot vad vi kan skapa tillsammans i framtiden, avslutar Johanna Makkonen.

Förändra hur du fattar beslut – läs mer om hur data kan hjälpa dig här. 

 

Mer från SAS Institute

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SAS Institute och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?