Annons

Tungviktarna flyr Eltel

Fond- och pensionsförvaltarna flyr Eltel i spåren av skandalen. Tio kända institutioner har dumpat alla aktier i bolaget i år. Didner & Gerge är helt ute, likaså Andra AP-fonden.
Torsk är också Micael Bindefeld som sålt med rejäl förlust.

FLYR FÄLTET. Didner & Gerge, med grundarna Adam Gerge och Henrik Didner, har lämnat Eltel helt och hållet.
FLYR FÄLTET. Didner & Gerge, med grundarna Adam Gerge och Henrik Didner, har lämnat Eltel helt och hållet.Bild:Jack Mikrut

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Ta del av villkoren

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News AB:s personuppgiftspolicy. Bonnier News AB ansvarar för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.

Dagens industri är en del av Bonnier News.

Innehåll från Worldline ABAnnons

Är du redo för framtidens betalningar?

Utvecklingen inom betallösningar går i en rasande fart. Fler företag väljer att uppgradera och utöka sina betalalternativ för att möta konsumenternas stigande efterfrågan på smidiga betalningar. Här är tre betaltrender som vi kommer att se mer av under året, enligt betalföretaget Worldline.

Omni ökar i popularitet

Dagens konsumenter vill själva bestämma över sin kundresa – hur, var och när de handlar. Studier visar att 85 procent av konsumenterna börjar att handla via en kanal, men slutför sitt köp i en annan*. Fler företag skaffar därför en betallösning med stöd för omni, vilket innebär att de kan erbjuda en sömlös betalupplevelse över olika plattformar, kanaler och enheter.

Enligt Worldlines statistik har antalet företag som valt en betallösning med omnistöd under 2022 ökat med 153 procent på 10 månader och mycket tyder på att tillväxten väntas fortsätta.

Onlinelösningar i fysisk butik

I takt med e-handelns tillväxt har även efterfrågan på onlinelösningar i fysiska butiker ökat. Vi ser allt oftare att butiker är utrustade med självutcheckning som komplement till vanliga kassor.

– Självutcheckning leder många gånger till en ökad omsättning, då köer kan kortas och produktiviteten höjas hos personalen. Många kunder anser också att det är positivt att kunna välja att checka ut själv, säger Viveca Samuelsson, Nordenchef på Worldline.

Ett ypperligt exempel är restaurangkedjan Pinchos där kunderna beställer och betalar via Worldlines lösning som är integrerad i kedjans app. 

Mobilen är den nya kortterminalen

Kontaktlösa betalningar med virtuella betalkort i mobilen, exempelvis Apple Pay och Google Pay, har blivit alltmer populärt. Inom e-handeln sker de flesta köp via mobilen och inte via datorn som tidigare. Men nu är det dessutom möjligt för företag att ta emot betalningar med mobilen. 

Den senaste trenden inom betalningar är så kallad Tap On Mobile-teknologi som gör det möjligt för butiker att låta kunder blippa sitt betalkort mot butikens mobiltelefon, i stället för mot en kortterminal. 

– Det är ett modernt och smidigt komplement till vanliga kassor som kan minska köbildning och främja golvförsäljningen hos butiker, men behovet av traditionella kortterminaler kommer dock fortfarande att finnas. I dagsläget erbjuder vi Tap On Mobile-lösningar till företag via våra partners, kommenterar Viveca. 

Om Worldline 

Worldline är en global ledare inom betalningsbranschen som erbjuder trygga betallösningar för butik, e-handel och komplexa verksamheter. Gör som över 50 000 andra svenska företag och uppgradera din betallösning hos Worldline. 

Läs mer här 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Worldline AB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera