1515
Annons

Tungt fall för bitcoin – rasat 20 procent: “Ännu ingen rimlig förklaring”

Kryptovalutan bitcoin har haft en tuff vecka. På fredagen hade kursen rasat med 20 procent på en vecka, och därmed nått den lägsta nivån sedan början av sommaren, rapporterar CNBC.

På fredagen hade bitcoinkursen rasat med 20 procent på en vecka.
På fredagen hade bitcoinkursen rasat med 20 procent på en vecka.Foto:Luke MacGregor

Bitcoinkursen har varit hyfsat stabil kring kursen 10.000 dollar sedan augusti. Men sedan i måndags har dess ökända volatilitet åter varit ett faktum, och fredagens kurs om 7.757 dollar, knappt 76.000 kronor, var den lägsta sedan juni.

Vid 11-tiden på söndagen handlas bitcoin i 8.091 dollar.

Analytiker har inte kunnat peka ut någon särskild faktor som huvudskäl till raset. En teori är den misslyckade debuten av en ny terminsprodukt för bitcoin som lanserades på plattformen Bakkt för en vecka sedan.

Michael Moro, vd för Genesis Trading, säger till CNBC att det var en ”sälj beskedet”-reaktion efter lanseringen, i synnerhet då den sågs som en lågvolymslansering.

”Förväntningarna på Bakkt var väldigt höga i Asien och, rätt eller fel så räknade man med att lanseringen skulle vara en positiv drivkraft för priset”, säger Michael Moro.

Låg efterfrågan på en ny produkt är vanligt, tillägger han, men i det här fallet satte besvikna investerare igång en säljvåg.

Att en teknisk nivå kring 9.000 dollar bröts på måndagen förvärrade utvecklingen, enligt Brian Kelly, vd för BKCM.

Jeff Dorman, investeringschef på Arca, anser dock inte att någon av förklaringarna håller.

”Jag kan inte minnas någon prisrörelse på en kryptovaluta som har varit mer obegriplig än den här. Tre dagar efter att nedgången inleddes finns det ännu ingen rimlig förklaring”, sade han till CNBC på fredagen.

 

 


Innehåll från HaglöfsAnnons

Haglöfs Restored – second hand gear for first hand adventures

Alla produkter går igenom en rigorös reparationsprocess som säkerställer att de uppfyller Haglöfs kvalitetsstandarder.
Alla produkter går igenom en rigorös reparationsprocess som säkerställer att de uppfyller Haglöfs kvalitetsstandarder.

Begagnade kläder återställs och blir lika funktionella och fina som nya, samtidigt som avfall, utsläpp och resursanvändning minskar. Nu gör Haglöfs Restored det enklare för oss att minska vårt avtryck.

I över hundra år har Haglöfs tillverkat produkter som inspirerar människor att uppleva naturen. Att bidra till att naturen bevaras och kan upplevas i många generationer framöver ligger i företagets dna. Som ett led i hållbarhetsarbetet har varumärket skapat Haglöfs Restored, en kollektion med begagnade kläder som är lika funktionella som nyproducerade produkter, men som har en hel del extra fördelar för miljön. 

– För att tillverka kläder krävs resurser som energi, vatten och råvaror. Varje gång vi kan förlänga en produkts livslängd genom produktvård, reparation eller återanvändning så utnyttjar vi de resurserna på ett bättre sätt. Och framför allt undviker vi att använda ytterligare resurser genom att producera nya produkter, säger Fredrik Ohlsson, vd på Haglöfs.

Stort intresse för att handla begagnat

Till Haglöfs Restored kommer kläder på grund av produktionsfel, garantier och returer, eller för att konsumenten helt enkelt tröttnat på sitt plagg. Oavsett ursprung går alla produkter igenom en rigorös rengörings-, reparations- och impregneringsprocess som säkerställer att de uppfyller Haglöfs kvalitetsstandarder. Genom att återställa gamla produkter som ingen längre vill ha bidrar Haglöfs till mindre avfall, utsläpp och vattenanvändning i produktionsprocessen, samtidigt som de håller fortfarande högkvalitativa material borta från soptippen. Och intresset för att handla begagnat är stort.

– I arbetet med att ta fram Haglöfs Restored gjorde vi konsumentstudier som visade på ett stort sug efter att handla secondhand som man vet håller måttet. Att så många vill göra ett aktivt val att minska miljöavtrycket genom att köpa begagnat är väldigt glädjande, säger Fredrik Ohlsson.

Från slit och släng till cirkulärt

För Haglöfs startar hållbarhetsarbetet redan i företagets designfilosofi. Genom att skapa tidlösa kläder av hög kvalitet så ökar förutsättningarna att de får leva länge. Med konceptet Haglöfs Restored har man nu också skapat ett sätt att ytterligare förlänga livslängden på produkterna.

– För oss handlar det både om att se till att produkter används så länge som möjligt, och om att utforska nya affärsmodeller som innebär att vi inte alltid behöver producera nya produkter för att fortsätta växa som företag. Haglöfs Restored är en del av en process som syftar till att förändra hur vi handlar; att ta oss från en linjär modell med en slit-och-släng-filosofi till ett cirkulärt och mer resursåterhållsamt köpbeteende, säger Fredrik Ohlsson.

Fakta Haglöfs
Svenska outdoorvarumärket Haglöfs grundades 1914 av Wiktor Haglöf. De designar och utvecklar kläder, skor, ryggsäckar och sovsäckar i Stockholm och är verksamma i Europa och delar av Asien. Läs mer på www.haglofs.se 

www.haglofsrestored.com

 

Mer från Haglöfs

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Haglöfs och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?